میزگرد پیاده راه فردوسی، فرصت ها و چالش ها بخش دوم،

پاسخ مسئولان به مطالبات دست فروشان خیابان فردوسی

پاسخ مسئولان به مطالبات دست فروشان خیابان فردوسی کردستان اجرای طرح پیاده راه فردوسی بعد از سال ها انتظار برای مردم، تحول بزرگی در سنندج است که با وجود ایجاد فرصت های توسعه ای زیاد، چالش هایی را برای اقشار مختلف همچون دستفروشان به وجود آورده و آنرا به یکی از مطالبات اصلی شهروندان مبدل کرده است، ه خبرگزاری ایسنا با دعوت از مسئولان مربوطه طی میزگردی به این چالش ها پرداخته است.


روز گذشته بخش اول میزگرد تخصصی ایسنا با محوریت "پیاده راه فردوسی چالش ها و فرصت ها" که با حضور غریب سجادی، رئیس شورای شهر سنندج، مصطفی رضایی سپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان کردستان و لقمان حیدری معاون خادمات شهری شهرداری سنندج برگزار شد، منتشر گردید.
در این بخش به سیر تاریخی شکل گیری و تحولات خیابان فردوسی بعنوان مرکز شهر سنندج و اهمیت ایجاد پیاده راه فردوسی اشاره شد، در بخش دوم نیز به بحث ساماندهی دستفروشان پیاده راه فردوسی بعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم سنندج پرداخته شده است.
مصطفی رضایی، سرپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی کردستان، اظهار داشت: پیاده راه در شهرهای مختلف کارکردهای مختلفی دارد اما در این پروژه به اقتصاد شهری کمک زیادی می کند و المان متناسب فرهنگی و هویتی و زیبایی شناختی زیادی داریم که باید در این محور نصب شود.
وی ادامه داد: در یک تقسیم بندی، طراحی پیاده راه پنج درصد، اجرا کردن آن ۶۰ درصد و نوع بهره برداری از آن پیاده راه ۳۵ درصد است، بر همین مبنا بهره برداری از پیاده راه از راه اندازی آن مهم تر است. بطور مثال ایجاد شب بازار در پیاده راه فردوسی جنبه اقتصادی بسیار مهمی دارد، به همین خاطر امروز ما می توانیم امیدوار باشیم که به کمک دستفروشان پتانسیل های موجود در خیابان فردوسی را به لحاظ کارکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز رونق دهیم.
به عقیده این مقام مسئول در حوزه بازآفرینی شهری بهره برداری از کارکردهای پیاده راه فردوسی هر روز می تواند تغییر کند و تم جدید به خود بگیرد و به یک موجود زنده تبدیل گردد.


وی در پاسخ به نوع کیفیت مصالح و سنگ های به کار برده شده در پیاده راه فردوسی تشریح کرد: سنگی که برای پیاده راه استفاده می شود دارای چند خاصیت است، همچون اینکه سایش بسیار کمی داشته باشد چون طی زمان پاخور شده و از بین می رود، همین طور نفوذ آب کمی داشته باشد، در این صورت باید سنگی انتخاب گردد که ایجاد لغزندگی نکند؛ سنگ گرانیت دارای این خصوصیات است اما برای جلوگیری از لغزندگی، باید مقاومت سنگ را بالا برند که این عملیات سبب کدر شدن و همین طور ایجاد اصطکاک بین کفش و زمین برای جلوگیری از لغزندگی می شود.
رضایی در ارتباط با ارزیابی و چشم انداز پیاده راه فردوسی با اشاره به اینکه تعریف منافع در بازه زمانی کوتاه مدت به شدت کاسته می شود، افزود: طبیعی است هر کار توسعه ای یک سری لطمه به همراه دارد و این امر انکار ناپذیر است، بر همین مبنا در این پروژه هم نمی توان انتظار داشت که خواسته تمام ذی نفعان برآورده شود.
وی با اشاره به اینکه خیابان فردوسی در یک دهه اخیر هیچ نوع کارکرد ترافیکی نداشت اما هم اکنون گرفتار یک انقطاع ترافیکی شده است و این از قبل پیش بینی شده بود، بیان کرد: با اجرای پیاده راه فردوسی اتفاقات مبارکی صورت گرفت، همچون آزادسازی پارکینگ آموزش و پرورش، ایجاد ایستگاه تاکسی جدید بعد از سال ها انتظار.
به گفته سرپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان کردستان، تحقق انتظارات از طرح پیاده راه فردوسی، چشم انداز این خیابان را مثبت و موثر می کند؛ ساماندهی دستفروشان، افزایش بهره اقتصادی این قشر و پذیرش آن برای ساکنین و مغازه داران و بهره برداری فرهنگی و اجتماعی از پیاده راه فردوسی می تواند گره گشا و رونق بخش اقتصاد شهری باشد.
وی اشاره کرد: پیاده راه فردوسی با رعایت الزامات می تواند یک بستر اجتماعی کم نظیر در سنندج بوجود آورد، همین طور می توان با برگزاری نمایش های خیابانی و جشنواره های موسیقی خیابانی که همیشه احساس نیاز به آن قابل لمس است، بستری کاملا فرهنگی فراهم و مولفه های شهر فرهنگی را ایجاد کرد.
به عقیده رضایی، شهرسازی مدرن به این سمت می رود که ما باید شهر را به مردم عرضه نماییم نه اینکه مردم را به شهر عرضه نماییم و این امر در تمام دنیا وجود دارد، حالا سواد بصری و فرهنگی افزایش یافته است و این خیابان در کردستان می تواند این بستر را فراهم آورد.
رضایی با بیان اینکه در اجاره میزهای تعبیه شده بحث انتفاع مد نظر نبوده است، عنوان کرد: دریافت این مبلغ از دستفروشان بمنظور انتظام بخشی به فعالیت آنان بوده است تا این حس در دستفروش ایجاد نشود که هر جایی از سطح شهر بدونه هیچ دغدغه ای می تواند بساط خودرا پهن کنند.
وی ادامه داد: شهرداری در این پیاده راه فقط حق انتظام بخشی را به پیمانکار واگذار کرده است و خود شهرداری سالانه یارانه ای بابت آن پرداخت می کند و در این راستا هر ساله در قالب شورا مبلغ از طرف پیمانکار اعلام شده و پس از تأیید، شهرداری نیز یارانه خودرا اعلام خواهدنمود.


غریب سجادی، رئیس شورای شهر سنندج در ادامه این میزگرد، با اشاره به اینکه در امتداد برقراری نظم بیشتر، برای دستفروشان این بخش کارت صادر خواهد شد، عنوان کرد: هم اکنون ۸۰۰ میز در این راه تعبیه شده که روزانه مبلغ چهار میلیون تومان و ماهانه فقط ۱۲۰ میلیون تومان از این محل درآمد حاصل می شود در حالی که ما با یکی از شرکت های طرف قرارداد در این طرح ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای مدیریت و نظم بخشی و نظافت این مسیر پرداخت می نماییم.
وی یکی از معضلات دستفروشی را عدم کارآیی نیروهای شهرداری که با عنوان مامور سد معبر از آنها استفاده می شد، دانست و اعلام نمود: در این راستا برای جراحی اساسی در شهرهای دیگر مبادرت به واگذاری کارهای شهرداری به بخش خصوصی کرده اند چونکه با این اقدام آسان تر می توان کارها را هدایت کرد.
رییس شورای شهر سنندج، با اشاره به اینکه بیشتر مردم به این امر اعتراض دارند که پیاده راه فردوسی سنندج هیچ مشکلی از بار ترافیکی سطح شهر کم نکرده است، اظهار داشت: خیابان فردوسی در گذشته یکی از گره های ترافیکی سنندج بوده و می توان اظهار داشت که این ایجاد پیاده راه و پارکینگ طبقاتی در این راه یک اتفاق خوب برای این مشکل بوده است.
وی ادامه داد: در محله سرتپوله سنندج با اعتبار شش میلیارد تومان چند قطعه زمین تملک شده است تا پارکینگ طبقاتی دوم این شهر در آن مکان راه اندازی شود؛ با ایجاد جاذبه جدید پیاده راه سنندج نیاز به راه اندازی پارکینگ های جدید بیشتر احساس می شود.
سجادی با بیان اینکه قسمتی از بار ترافیک شهر سنندج به علت جوابگو نبودن خیابان های سطح شهر بوده اما بخش اصلی آن ناشی از رفتار خود مردم بوده است، عنوان کرد: وجود تک سرنشین ها و عدم ساماندهی مناسب حمل و نقل عمومی از معضلات اصلی بار ترافیکی سطح شهر بوده است.
وی به تملک دو هزار ۶۰۰ متر زمین در بهترین نقطه شهر سنندج توسط شهرداری اشاره و عنوان کرد: این امر با تعامل و امتیازهای بین آموزش و پرورش و شهرداری برای ایجاد پارکینگ و ایستگاه تاکسی صورت گرفته است در حالی که اگر در قالب بودجه این کار صورت می گرفت، کل بودجه یک سال شهرداری هم جوابگو نبود.
به عقیده سجادی، پیاده راه فردوسی سنندج یک کار عظیم و پیچیده حوزه محیط شهری بود و نباید با یک نگاه ساده به آن نگریسته شود، این پیاده راه با تمام تفاسیر و مزیت ها، به وجود آمده است، حال چگونه از این مکان به وجود آمده بتوانیم نهایت استفاده نماییم به خود مردم و متولیان حوزه محیط شهری بستگی دارد تا بتوان رخدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در این پیاده راه ایجاد کرد که این امر به مرور زمان حاصل می شود.
سجادی با اشاره به امتیازات بسیار بالای این پیاده راه اشاره و عنوان کرد: طرح پیاده راه سنندج پتانسیل های نهفته بسیاری را در خود دارد که احیا این ظرفیت ها پیاده راه سنندج را شکوفاتر می کند و در آینده با تغییر کاربری های گوناگون می توان سینما، بانک، کتابخانه های این مسیر را به این مجموعه الحاق کرد.
وی اعلام نمود: متاسفانه به نقل از استاندار کردستان عنوان شده که برای این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است در حالی که این پروژه با ۴۵ میلیارد تومان به این مرحله رسیده است و منظور از این مبلغ کل اعتباریست که برای تملک مغازه های فردوسی و ساختمان آموزش و پرورش جهت مدیریت پیاده راه و راه اندازی خدمات بهداشتی عمومی هزینه خواهد شد.
او در آخر تصریح کرد: از ۴۵ میلیارد تومان مبلغ هزینه شده تا حالا ۱۰ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و تلفن که نهادهای خدمات رسان خودشان هزینه کرده اند، ۱۰ میلیون تومان مسکن و شهرسازی استان کمک کرده و ۲۵ میلیون تومان از اعتبارات شهرداری هزینه شده است.


لقمان حیدری، معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، با اشاره به اینکه با ایجاد پیاده راه فردوسی نوع نگاه مردم به معابری که پیاده راه نبود تغییر پیدا کرد؛ اظهار داشت: مردم زمانی که وضعیت و هزینه اجرای طرح پیاده راه فردوسی را که قرار بود فقط مختص پیاده رو باشد مشاهده نمودند، با نگرانی از شهرداری خواستند که اگر با اجرای این طرح باز هم مقرر است نابه سامانی های گذشته تداوم یابد، آنرا انجام ندهند.
وی اظهارکرد: پدیده کرونا سبب افزایش فقر مردم شد و بر تصمیم مدیران شهری برای ایجاد این فضا نیز به علت جلوگیری از تعطیلی مشاغل دستفروشان، تاثیر زیادی گذاشت، اما با برگزاری جلسات گوناگون با دستفروشان و مغازه داران و شناسایی نقطه نظرات آنها و بهره مندی از تجربیات استان های همجوار، این کار شروع شد.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، یکی از نقاط ضعف شهری ما این است که تا کنون کمترین روز بازار شهری را داشته ایم، روز بازار طبق قانون صنفی از وظایفی است که بازرگانی آنرا در اختیار اصناف گذاشته و در امتداد ماده ۱۶ بهبود کسب وکار، شهرداری نیز باید مکان هایی را برای عرضه محصولات و تولیدات مردمی که امکان عرضه آنرا در مغازه ندارند تهیه نماید.
وی اضافه کرد: در امتداد اجرای این قوانین، راه و شهرسازی باید زمین این مکان ها را تامین کند، بر همین مبنا از راه و شهرسازی استان در خواست داریم که در این بخش کمک حال شهرداری باشند، چونکه کمبود زمین برای اختصاص به کاربری نیاز روز جو امع شهری یکی از اشکالات اساسی شهرداری سنندج است.
حیدری عنوان کرد: با وجود مشکلات موجود، با بررسی های انجام شده روز بازارهایی در نقاط مختلف شهر تعریف شده که حالا با رعایت پروتکل ها مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در کنار این روز بازارها، با درنظر گرفتن زمان مناسب برای ایجاد شب بازار با تفسیری که اصناف مشغول به کار از لحاظ فروش کمترین ضرر را داشته باشند و هم بازار کار از دست نرود تشخیص داده شد که باتوجه به فصول مختلف سال متغیر است، اما در نهایت مصوبه شهرداری در این حوزه ساعت تا۱۸: ۳۰ تعین شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج عنوان کرد: هدف این است که سمت و سوی قشر مشغول به کار در پیاده راه فردوسی را به همکاری با ادارات و تشکیل یک انجمن و اتحادیه صنفی منظم همراه با صدور کارت شناسایی سوق دهیم، همین طور یکی از خواسته های مدیران این بوده که پس از راه اندازی پیاده راه نقطه نظرات شهروندان را مورد بررسی قرار داده و نتایج آنرا در امتداد بازبینی روز بازارها و رفع نقصها موجود به کار گیرند.
وی افزود: انتظار داریم که دستفرو شان نهایت همکاری را با مسئولان داشته باشند، چونکه ما قصد نان بریدن هیچ دست فروشی را نداریم، بلکه با تدابیری که در روز بازار اندیشیده شده، نقاط مختلفی فقط مختص دست فروشان در خیابان فردوسی به وجود آمده است.
حیدری اعلام نمود: چالشی که حالا با آن مواج هستیم این است که تعداد زیادی از دست فروشان خواهان آمدن به خیابان فردسی برای ایجاد شب بازار هستند، در صورتیکه باتوجه به آمار سال ۱۳۹۷ و راستی آزمایی در امتداد شناسایی دستفروشان سنندج، قصد متولین امر به کارگیری افراد واقعی مشغول به کار در خیابان فردوسی است؛ پس خواهشمندیم که بانهایت همکاری در امتداد راه اندازی هرچه زودتر پیاده راه فردوسی با شهرداری تعامل داشته باشند چونکه با تحقق این امر شناسایی و رفع نقصها کار سریعتر انجام می شود.


حیدری بیان کرد: پیاده راه فردوسی به نسبت جمعیت شلوق ترین پیاده راه کشور است، پس هر جا که مردم حضور داشته باشند رونق و چشم انداز مثبت وجود دارد و این امر منشا ثروت و جذب توریست و امنیت می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج با اشاره به وجود بوی نامطبوع در خیابان فردوسی اظهار نمود: دلیل این بوی نامطبوع این بود که مغازه دارهای خیابان فردوسی روشویی مغازه های خودرا به کانال آب های سطحی هدایت کرده بودند و در نتیجه با آب فاضلاب تداخل پیدا کرده و سبب بوی نامطبوع در آن مسیر شده بود.
وی ادامه داد: به همت شبکه خدماتی، مدیران شهری و شهرداری با راه اندازی طرح پیاده راه سنندج شبکه فاضلاب تمام این مسیر باردیگر احیا و مشکل بوی نامطبوع این مسیر حذف شد.
حیدری به درآمد میزهای تعبیه شده در خیابان فردوسی برای دستفروشان اشاره و عنوان کرد: به تناسب سالیانه درآمد حاصل از این امر بین شهرداری و شرکت پیمانکاری تقسیم خواهد شد که در طول سه سال تعیین شده برای این امر در دو سال اول بیشتر این درآمد به پیمانکار اختصاص می یابد و در سال سوم بیشترین درآمد به شهرداری اختصاص می یابد.





1399/10/22
13:43:26
0.0 / 5
881
تگهای خبر: آموزش , آینده , برند , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس