كنكور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی كند

كنكور فعلی پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی كند معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارتخانه بر ۱۲ ماده ای که در پیش نویس نهایی تغییرات کنکور عنوان شد، موافقت  داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه لطمه های کنکور رفع گردد.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، علیرضاکمرئی معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش دربرنامه (به وقت ایران)شبکه آموزش باموضوع تبیین سیاستهای آینده درمورد نحوه سنجش وپذیرش دانشگاهها حضور یافته و به تشریح سیاستهای وزارت آموزش وپرورش پرداخت. دراین میزگرد همین طور علیرضامنادی سفیدان رئیس کمیسون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمودامانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش هم به بیان نقطه نظرات کارشناسی خود درباب کنکور پرداختند
کمرئی به تغییرات برگزاری کنکور سراسری اشاره و اظهار نمود: کنکور دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی است و نمی توانیم بدون ملاحظه ابعاد همه جانبه آنرا تفسیر نماییم و برای آن نسخه بنویسیم.
وی با اعلان اینکه در طول ۵۰ سالی که از عمر کنکور می گذرد، هرازگاهی برای نفی شرایط موجود و رد آن صحبت هایی شده است و اضافه کرد: بر این اساس این اجماع وجود دارد که کنکور در وضعیت فعلی باری بر دوش آموزش و پرورش رسمی کشور است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق بوده و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشته است. این وزارتخانه بر ۱۲ ماده ای که در پیش نویس نهایی تغییرات کنکور عنوان شد، موافقت داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه لطمه های کنکور رفع گردد.
کمرئی با اشاره به این که مطالبه مردم درباره کنکور بر طبق آنچه که در جامعه می بینند و روی آن تبلیغ می شود، شکل گرفته است اظهار نمود: ما مصوبه سال ۹۲ را داریم و اصلاحیه ای که در سال ۹۵ آمد که بر طبق آن قانون، با تسری امتحانات نهایی تا سهم سوابق تحصیلی افزایش یابدکه البته اضافه کردن امتحانات نهایی به دهم و یازدهم فشار مضاعفی به دانش آموزان وارد می کرد و اجرای آن با دشواریهایی روبرو بود و بدین سبب عملیاتی نشد.
وی با اشاره به این که آموزش و پرورش با کنکور فعلی مشکل دارد برای اینکه کنکور پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری نمی کند.
وی ادامه داد: در این راستا اهداف نظام آموزشی لطمه می بیند و در این آزمون سنجیده نمی گردد بدین سبب همین موضوع کافی است تا تغییرات در کنکور کنکور اعمال شود و نقش سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان افزایش یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از اشتباهات در تحلیل های مربوط به کنکور را این مساله دانست که همه اجزا و خاصیت های آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکسان می بینیم در صورتیکه آموزش و پرورش را باید یک حق برای فرزندان جامعه تلقی نمود اما تحصیل در آموزش عالی به مثابه یک امتیاز است بدین سبب اهداف آموزش و پرورش باید از این منظر تحلیل شود.
وی همین طور در مورد تفاوت آزمون های آموزش وپرورش با آزمون کنکور اظهار داشت: آزمون های آموزش و پرورش ملاک محور است و آزمون های سنجش هنجار محور. آزمون های سنجش هر چه دشوارتر دارای تفکیک پذیری بهتر خواهدبود و بنا بر این است که گاهی زمینه نارضایتی داوطلبان را پدید آورده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، او در آخر اشاره کرد: نظام تربیتی کشور ۶ ساحت تربیتی را برای نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته است تا انسانی تمام ساحتی را تربیت کند، اگر این مساله تا حالا محقق نشده و در مواردی ضعف وجود دارد باید آنرا برطرف نماییم و نباید اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی قربانی شرایطی شود این در حالیست که آزمون های سازمان سنجش فقط ساحت علمی را آن هم بصورت ناقص می سنجد واستعداد دیگر دانش آموزان را مد نظر قرار نمی دهد.



1400/05/04
21:05:15
0.0 / 5
432
تگهای خبر: آموزش , آینده , جامعه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس