وزیر آموزش و پرورش: تحقق 30 درصدی سند تحول بنیادین قابل قبول نیست

وزیر آموزش و پرورش: تحقق 30 درصدی سند تحول بنیادین قابل قبول نیست ال مور: تهران- وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با گذشت بیش از 6 سال از ابلاغ سند تحول بنیادین نظام آموزشی تنها 30 درصد آن به مرحله اجرا در آمده است كه این رقم قابل قبول نیست و مبین آن است كه در استقرار سند به خوبی عمل نكرده ایم.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحائی روز یكشنبه در نشست خبری تصریح كرد: كارهای مقدماتی سند تحول از سال 80 آغاز و در سال 90 ابلاغ گردید و برای رسیدن به سطح قابل قبولی از مطلوبیت آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفت اما در مدت اجرا نتوانستیم آنگونه كه باید به جلو برویم.
وی اضافه كرد: همین 30 درصد اجرای سند تحول هم بیشتر در بخش هایی بوده كه با سختی كمتری مواجه بوده است و در بخش های كیفی، سند با درصد پایین تری به اجرا در آمده است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در بین راهكارهای مختلف، سند تحول پیشرفت متوازنی نداشته و نامتقارنی را در استقرار سند مشاهده می نماییم.
بطحائی با اشاره به اینكه در بخش نیروی انسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم پیشرفت خوبی صورت نگرفته است، خاطرنشان كرد: همینطور در بخش های فضای فیزیكی و تجهیزات هم در قالب سند تحول خوب عمل نكرده ایم و در حوزه برنامه درسی نسبتا خوب پیش رفته ایم اما در بخش منابع انسانی بعنوان مهمترین منابع تحولی از سایر راهكارهای در رابطه با سند عقب افتاده ایم.
وی افزود: با همت همكاران در وزارت آموزش و پرورش تا پیش از آخر امسال ساختارهای عملیاتی كردن زیرنظام های سند كه اكنون طراحی شده، به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه شورای راهبری سند و كارگروه های پیاده سازی زیرنظام های سند هم تا پیش از آخر امسال شروع به كار می كند، بیان داشت: این برنامه ها باید بتوانند متوازن با مفاد سند حركت كنند و امید است در اوایل سال آینده بتوانیم نتایج این اقدامات را اعلام نماییم.
* راه اندازی تلویزیون تعاملی
وزیر آموزش و پرورش به برنامه های در دست اقدام این وزارتخانه اشاره نمود و ادامه داد: اكنون تلویزیون تعاملی سینا كه راه ارتباطی ذی نفعان آموزش و پرورش با این وزارتخانه است، راه اندازی شده و درصدد هستیم با افزایش ارتباط با خانواده ها بتوانیم فاصله بین وزارتخانه و خانواده ها را كاهش دهیم.

* فرهنگیان در تصمیم گیری ها مشاركت داده می شوند
بطحائی با اشاره به اینكه آموزش و پرورش دارای سرمایه عظیم نیروی انسانی است، اظهار نمود: درحدود یك میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته در این دستگاه داریم كه باید آنها را در تصمیم گیری ها مشاركت دهیم.
وی افزود: در این راستا دو اقدام شروع شده است كه یكی از آنها انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و دیگری طراحی سامانه ای برای انتخاب مدیران توسط معلمان و همكاران است.
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: این اقدامات هر چند قدمی كوچك در مشاركت معلمان است اما باید آنها را نوعی تمرین برای گام های بزرگتر دانست.
بطحائی بیان كرد: فرایند انتخاب و انتصاب مدیران یكی از راهكارهای افزایش مشاركت معلمان است و سامانه ای كه برای این كار معرفی خواهد شد امكان انتخاب معلمان را با استفاده از شایستگی های آنها فراهم می كند.

* كودكان دوره ابتدایی در معرض استرس قبولی در آزمون ها قرار دارند
وزیر آموزش و پرورش در مورد دلایل حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان اظهار داشت: كودكان ما در دوره ابتدایی به مرحله ای نرسیده اند كه از نظر روحی و روانی در معرض فشار و استرس زیاد برای قبولی در آزمون ها قرار بگیرند.
بطحائی اضافه كرد: در رسانه های ارتباط جمعی تبلیغات بسیاری صورت می گرفت كه خانواده ها را تشویق به شركت در كلاس های تست زنی برای قبول در این آزمون ها می كرد.
وی با اشاره به اینكه كودكان ما زیر این استرس نمی توانند كودكی را تجربه كنند، خاطرنشان كرد: باید مراقب كودكان استعداد برتر باشیم و این كار را باید با روش های دیگری غیر از آزمون انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر منتظر همه عوامل برای شاداب سازی مدارس باشیم تا مدرسه خوبی را مهیا نماییم امكان پذیر نخواهد بود و باید به صورت متوازن و تدریجی این تغییرات را انجام دهیم.
بطحائی بیان داشت: در معرض آزمون قرار دادن 250 تا 300 هزار دانش آموز برای انتخاب 10 تا 15 هزار نفر برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم شرایط خوبی برای كودكان در سنین 8 تا 10 سالگی فراهم نمی كند اما این به معنای فراموش كردن دانش آموزان با استعداد نیست.
* جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای چهار سال آینده تعیین تكلیف شده است
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران بیان داشت: برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آماده شده و در این برنامه جذب نیروی انسانی در چهار سال آینده تعیین تكلیف شده است.
بطحائی افزود: برای 18 هزار نفر مجوز استخدام از سازمان امور استخدامی كشور با استفاده از آزمون دریافت شده كه این افراد تا مهر ۹۷ باید در كلاس های درس باشند.
وی با اشاره به اینكه صدمه های اجتماعی از پدیده هایی است كه اولویت حاكمیتی دارد، اظهار داشت: در این رابطه نخستین برنامه های تلویزیون تعاملی در 10 مبحث در حوزه صدمه های اجتماعی به راه افتاده است و ما خویش را ملزم به كمك و آموزش خانواده ها در این حوزه می دانیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: این تلویزیون امكانی را فراهم می كند تا بچه ها حرف های خویش را با خانواده مطرح كنند و خانواده ها هم با استفاده از سامانه این تلویزیون تعاملی، صحبت های بچه ها را بشنوند.
بطحائی در واكنش به انتقادهایی كه به برخی تصمیمات وزارت آموزش و پرورش وارد می گردد هم اظهار داشت: فضای انتقادی موجود درباره برنامه های در حال اجرای آموزش و پرورش، با توجه جمعیت ذی نفعان وزارت آموزش و پرورش نباید نگران كننده باشد و ما اعتراضی به این انتقادها نداریم و از جامعه منقدان بابت حساسیتشان نسبت به این تصمیم ها سپاسگزاری می كنم.
وی خاطرنشان كرد: با تحمل فشارها و گفت و گو با ذی نفعان آموزش و پرورش باید كارها را جلو برد و نمی توان منتظر مهیا شدن همه شرایط برای انجام كارها ماند.

* سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی كشور یك درصد افزایش یافت
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با افزایش اعتبارات این وزارتخانه در مجلس، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی كشور از 11 به 12 درصد در سال 97 رسیده است.
بطحائی بیان داشت: پیش بینی می گردد با مصوبه جدید مجلس و معافیت مدارس از هزینه های آب، برق و گاز ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای آموزش و پرورش همراه داشته باشد.
وی تصریح كرد: ابلاغیه های سازمان مدیریت برای پرداخت حق التدریس ها آماده شده اما به علت برخی مشكلات هنوز بودجه سال 95 در این رابطه كه 500 میلیارد تومان است، از جانب خزانه پرداخت نشده كه امید است این مساله بزودی حل شود.

* فردا به نمایندگان مجلس درباره حذف آزمون مدارس تیزهوشان توضیح می دهم
وزیر آموزش و پرورش در مورد اعتراض 160 نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم این وزارتخانه برای حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم اظهار داشت: این حق نمایندگان است كه درباره تصمیمات آموزش و پرورش عكس العمل نشان دهند و در ایام گذشته توضیحاتی به آنها عرضه شد و فردا هم در مجلس جزئیات این تصمیم اعلام می گردد تا موانع برطرف شود.
بطحائی خاطرنشان كرد: عمده نگرانی مصوبه حذف آزمون، تعیین تكلیف دانش آموزان با استعداد است كه این دانش آموزان مورد بی توجهی قرار نگیرند و این نگرانی های از جنس ملی برای ما پرارزش است.

* هیچ برنامه ای برای حذف مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم نداریم
وی ادامه داد: هیچ برنامه ای برای حذف مدارس سمپاد در متوسطه دوم نداریم و تمامی دانش آموزان ما كه با استفاده از طرح شهاب مشخص می شوند در متوسطه دوم در مدارس سمپاد، به استعدادهای آنان توجه ویژه خواهد شد.
وی بیان كرد: طرح شهاب از پایه چهارم ابتدایی شروع شده و در مهر ۹۷ به پایه هفتم خواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: تلاش می گردد برای سه سال آینده در سازمان استعدادهای درخشان برای انتخاب دانش آموزان پایه دهم، به روش های مناسب تر و علمی تری برسیم تا مشكلات استرس ها آزمون ها به مدارس دوره متوسطه دوم نرسد.

*چشم انداز روشنی نسبت به دریافت اعتبار شیر مدارس وجود ندارد
وزیر آموزش و پرورش افزود: تا امروز تخصیص اعتبار شیرمدارس به ما داده نشده است و پیگیری های این وزارتخانه، وزارت بازرگانی، صنایع و بهداشت زیاد بوده اما چشم انداز روشنی هنوز نسبت به اعتبار شیر مدارس نداریم.
بطحائی بیان داشت: تا زمانی كه اعتبارات شیر مدارس تخصیص داده نشود آموزش و پرورش تعهدی به كارخانه های شیر ندارد.
ادامه دارد..
فراهنگ **1417**1883 **1055
خبرنگاران: مریم جلوداران و سید مهدی حسینی**انتشار: زینب كارگر


1396/11/29
13:18:02
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آینده , بودجه , فرهنگ , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس