كنكوری ها مهارت های مدیریت اضطراب را هم فرا گیرند

كنكوری ها مهارت های مدیریت اضطراب را هم فرا گیرند ال مور: تهران- استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینكه استرس كنكور با هیچ فشار روانی تجربه شده از جانب دانش آموزان قابل قیاس نیست، تصریح كرد: دانش آموزان برای بالا بردن ضریب موفقیت در كنكور، استرس نامتعارف را از خود دور كنند و مهارت های مدیریت اضطراب را به كار ببندند.


داوطلبان روزهای هفتم و هشتم تیرماه با تاكید بر آموخته های خود در آزمون رقابتی كنكور شركت می كنند، آزمونی كه به قول رضا رستمی، استرس و اضطراب نامتعارف از عوامل موفق نشدن دانش آموزان در آن است.
این روانپزشك روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا تصریح كرد: اگر میزان استرس و اضطراب پیش از كنكور در حد متعارف و معمول باشد، انتظار می رود سبب تولید انگیزه و تمركز بیشتر شود اما اگر از حد متعارف بگذرد، نه تنها به انگیزه و تمركز كمك نمی كند، بلكه به بروز مشكلاتی در دانش آموزان هم منجر خواهد شد.
رستمی، بی خوابی و از دست دادن قدرت توجه و تمركز را از تبعات استرس نامتعارف ذكر كرد و اظهار داشت: این مورد در نهایت ناموفق شدن فرد را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: استرس كنكور با هیچ استرس و فشاری كه تا پیش از این دانش آموزان تجربه كرده اند، همخوانی و مشابهت ندارد و اگر شرایط محیطی، خانوادگی و مهارت های فرد به اندازه كافی نباشد، فرد نمی تواند بر اضطراب كنكور فائق آید.
استاد دانشگاه تهران، فراگیری آموزش های مهارتی را برای مقابله با این شرایط بسیار مهم دانست و اظهار داشت: نقش والدین بعنوان عوامل حمایتی صحیح، می تواند كمك نماید تا استرس ها بهتر مدیریت شود.
رستمی همینطور عوامل اجتماعی، خانوادگی و زیستی و ژنتیكی، روان شناختی و مهارتی را در بروز استرس در دانش آموزان دخیل دانست و اظهار داشت: نمی توانیم ژن فرد را تغییر دهیم ولی با تغییر عوامل قابل مداخله، می توان شرایط را برای دانش آموزان بهتر كرد.
وی تصریح كرد: بطور قطع محیط امن خانواده می تواند موفقیت فرد را در كنترل استرس و اضطراب افزایش داده و شرایط بهتری برای وی فراهم آورد.
رستمی به خانواده ها سفارش كرد در این فرصت كوتاه باقیمانده، شرایط را برای كاهش استرس، تنش و فشار نامتعارف بر دانش آموزان، فراهم آورند و رفت و آمدها و مهمانی ها را در این ایام به حداقل ممكن برسانند تا خانه، محیط امنی برای دانش آموزان باشد.
این روانپزشك، منظم بودن ساعت خواب و تغذیه دانش آموزان را عامل مهمی در كاهش استرس و همینطور بالا بردن قدرت یادگیری آنها دانست.
وی تصریح كرد: برخی افراد با مصرف كافئین می خواهند شب ها بیشتر بیدار بمانند و زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشند، در حالیكه كافئین استرس زا است.

** كنترل هیجانات دانش آموزان با فراگیری مهارت های مدیریت اضطراب
وی با اشاره به اینكه اساسا كسب مهارت فردی در زمینه كنترل هیجان و مدیریت استرس می تواند نقش مهمی در موفقیت افراد به خصوص دانش آموزان داشته باشد، اظهار داشت: هر چند دانش آموزان باید این مهارت را طی دوران تحصیل فرا گیرند تا ضمن كاهش هیجانات، به اهداف مهم خود دست یابند.
رستمی اضافه كرد: توانمندی دانش آموزان ما از نظر هوشی، توجه و تمركز، سرعت عمل، شناخت و استعدادها متفاوت می باشد و باید از هر فرد نسبت به توانمندی هایش، انتظار داشت.
وی ادامه داد: اگر انتظار معلمان با شناخت عینی از توانمندی های دانش آموز یكی باشد، همه دانش آموزان به نتیجه مطلوب خواهند رسید و چنانچه همه دانش آموزان با یك سبك مقایسه شوند، زمینه سركوب، دلهره و رقابت ناسالم در آنان فراهم می گردد.

**مطالعه روزانه بیشتر از 14 ساعت ممنوع
به گفته رستمی، صرف زمان بیشتر از 14 ساعت برای مطالعه سبب كاهش زمان خواب، تغذیه و تحرك بدنی می گردد كه این مورد می تواند به مغز صدمه رساند و نهایتا در یادگیری مناسب تولید مشكل می كند.
وی با تاكید بر این كه ساعت خواب یك كنكوری نباید كمتر از هشت ساعت در شبانه روز باشد، تصریح كرد: خواب كمتر از 8 ساعت، تهدیدی برای عملكرد مغز است و چنین فردی یادگیری خوبی نخواهد داشت.
این روانپزشك همینطور به كنكوری ها سفارش كرد: روزانه حدود 2 ساعت را برای غذا خوردن اعم از ناهار، شام و صبحانه و میان وعده ها و تحرك بدنی اختصاص دهند، همینطور فرصتی را در روز (در 2 زمان بامداد و شب) به حركات ورزشی ساده اختصاص دهند زیرا نقش موثری در یادگیری دارد.
رستمی با اشاره به اینكه مغز آمادگی یادگیری بهتری دارد، اظهار داشت: درس خواندن دانش آموز با كم خوابی، گرسنگی و رژیم غذایی نامناسب، یادگیری مطلوبی را به همراه نخواهد داشت و دانش آموزان هم معمولا این مورد را تجربه كرده اند.
وی در مورد الگوی مناسب درس خواندن در ایام نزدیك به زمان برگزاری كنكور، اظهار داشت: سفارش می گردد تا دو روز مانده به امتحان كنكور این وضعیت ادامه پیدا كند، اما در دو روز پایانی افراد به سمت استراحت بیشتر بروند تا داشته های مغز دچار آشفتگی نشده یا این مورد تشدید نشود.
استاد دانشگاه تهران اضافه كرد: به واقع دو روز پیش از امتحان، بهتر است فشار درسی بسیار سبك تر شود و اگر دانش آموز در ایام قبل حدود 14 ساعت مطالعه می كرد، در دو روز آخر این میزان را به كمتر از نصف كم كند و بیشتر به مرور مطالب بپردازد.
علمی ** 1201 **2017**1055


1397/03/17
20:23:07
5.0 / 5
58
تگهای خبر: تولید , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس