مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی سازمان شهرداری ها عنوان كرد

هدایت شهرهای كوچك به استفاده از دوچرخه، ولع شهرها برای احداث مترو

هدایت شهرهای كوچك به استفاده از دوچرخه، ولع شهرها برای احداث مترو ال مور: مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور اظهار داشت: باید شهرهای كوچك را به سمت پیاده محوری و استفاده از دوچرخه هدایت نماییم. چونكه این شهرها نیاز بسیار كمتری به توسعه زیرساخت های در رابطه با حمل و نقل موتوری دارند.


مرضیه حصاری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه بایستی شهرهای كوچك در كشور را به سمت پیاده محوری و استفاده از دوچرخه هدایت نماییم، اظهاركرد: با وجود اینكه خیلی از شهرهای ایران وسعتی مانند بعضی از شهرهای اروپایی دارند كه در آنها دوچرخه مد اصلی حمل و نقل است؛ اما متاسفانه این شهرهای كشور هم به دنبال این هستند كه مترو یا تراموا داشته باشند. در حالیكه می توان با توسعه زیرساخت های پاك در كنار فرهنگ سازی، مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه و پیاده روی كرد تا دیگر نیازی به استفاده از حمل و نقل موتوری نداشته باشند.
وی افزود: نمی توان اظهار داشت كه كلانشهرها و خصوصا تهران به سمت مد حمل ونقلی دوچرخه حركت كنند چون آلودگی های هوا، آلودگی صوتی، تردد زیاد خودرو و مسافت های طولانی این امكان را فراهم نمی كند كه شهروندان از این مد حمل و نقلی بعنوان مد جایگزین استفاده كنند.اما این مد برای شهرهای كوچك موثر خواهد بود.



مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور افزود: در مطالعاتی كه در زمینه حوزه حمل و نقل كشورهای پیشرفته و بررسی تعداد شهرهایی كه سیستم حمل ونقل ریلی دارند انجام شد، این نتیجه به دست آمد كه در كشورهای پیشرفته هم تنها چند شهرشان مترو داشته و باقی شهرها از مدهای دیگری استفاده می نمایند و ایران جزو معدود كشورهایی است كه ۹ شهر آن قطار شهری دارد.
وی با اشاره به اینكه شهرهای با جمعیت بیش از یك میلیون نفر امكان احداث مترو را دارند اما گاهی دیده می گردد كه شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر هم درخواست مترو یا تراموا دارند، اظهار نمود: در كریدوری كه تعداد مسافرش با ناوگان بی آر تی قابل جابه جایی باشد نیاز به سیستم های ریلی وجود ندارد، چونكه مد حمل ونقل ریلی گرانتر است و توجیه اقتصادی ندارد و در مباحث محیط زیستی هم می توان به استفاده از اتوبوس های برقی اشاره نمود كه به مراتب آلودگی كمتری نسبت به باقی اتوبوس ها دارند.
حصاری در ادامه خاطرنشان كرد: شهرداری ها ملزم هستند كه مطالعات جامع حمل و نقل ترافیك شهرها را به جهت قانون تشكیل شورای عالی هماهنگی ترافیك رعایت نمایند. همینطور در كنار این قانون، قانون پشتیبانی از سامانه های ریلی وجود دارد و علت وضع این قانون هم جلوگیری از ولع شهرها برای احداث و راه اندازی مترو بود؛ چونكه هزینه احداث و بهره برداری خطوط ریلی بسیار گران است. به عبارت دیگر به علت افزایش تمایل شهرها برای احداث خطوط ریلی این قانون وضع شد تا به شكلی به این حوزه چارچوب دهند
به قول وی، به استناد این قانون شهرهای بیش از ۵۰۰هزار نفر باید مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك داشته باشند و اگر در مطالعات جامع به كریدور ریلی رسیدند در شهرهای بالای یك میلیون نفر این اجازه داده شده است كه مطالعات امكان سنجی صورت گیرد.
مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها در انتها افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی ایده آل این است كه از خطوط ریلی استفاده گردد چونكه خطر تصادف با این مد كمتر و آلودگی آن هم به مراتب كمتر است ضمن اینكه افراد زیادی را جابه جا می كنند اما در كشور بودجه در این حوزه محدود و اولویت ها متفاوت می باشد.




1397/05/01
13:13:20
5.0 / 5
47
تگهای خبر: توسعه , ساخت , شهرداری , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس