در رونمایی مسئله شناسی فرهنگی عنوان شد
اسلام تقابلی با تجدد ندارد
ال مور: در نشست رونمایی و بررسی کتاب «مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدد» نوشته فرشاد مهدی پور بر این امر تأکید شد که اسلام تقابلی با تجدد ندارد.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، فرشاد مهدی پور _ نویسنده کتاب _ در آغاز این جلسه که عصر دوشنبه (۲۴ آذرماه) در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، در رابطه با دغدغه نگارش این کتاب اظهار نمود: از شروع دوره کارشناسی این سوال برایم مطرح بود که آیا میتوان ساختاری یافت که درون آن رویکرد بومی به فرهنگ و رسانه را تبیین کرد؟
او سپس ضمن اشاره به روند تحصیلات خود اظهار نمود: بررسی جریان های فرهنگی در کشور از اولویت های بنده بوده است که در مطالعات مختلفی به آن پرداختم. کتاب «مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدد» پایه ی سیاستگذاری دارد. آن چه در این کتاب آمده است جریانی را واکاوی می کند که منجر به ایجاد جمهوری اسلامی شده است.
مهدی پور افزود: تلاش کردم صورت بندی جریانی _ گفتمانی و تحلیلی در رابطه با بنانهادن عصر جدید در ایران که از دوره مشروطه آغاز شد، داشته باشم. البته این روند نیازمند ایده پردازی و ساختن نظریه است.
او اضافه کرد: کار نگارش کتاب حدود سال ۱۳۹۸ به پایان رسید اما با تاخیر، سر انجام سال جاری به چاپ رسید و امیدوار هستم این کتاب بتواند در زمینه سیاستگذاری کمک کننده باشد.
نویسنده کتاب «مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدد» اظهار داشت: آن چه امروز به عنوان امر فرهنگی می شناسیم، یک مبحث یک خطی نیست و تنوع و تکثر دارد و هرچه جلو رفتیم بیشتر هم شد. باید این مسیر را به عنوان فرارونده درنظر بگیریم که مدام مطالعات بر آن اصلاح گردد.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی ذوعلم _ مسئول دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب _ ، اظهار داشت: باآنکه این کتاب به عرصه فرهنگی پرداخته است، اما باید از حیث اقتصادی و اجتماعی هم به مبحث پرداخت. دوگانه سنت و تجدد رایج است؛ اما این دوگانه تصنعی و ساختگی است. مساله حقیقی ما به عنوان مسلمانان، مساله اسلام و سکولاریسم است. اسلام تقابلی با عناصر تجدد ندارد. در بیان امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و... به این تأکید می شود که اسلام با تجدد تقابل ندارد و حتی تعامل و اقتباس هم دارد.
او اضافه کرد: اسلام در حقیقت خود یک مکتب و مرام مبتنی بر فطرت است. اسلام در هر سه دوره ی سنت، تجدد و پساتجدد وجود دارد. آن چه باید به آن تأکید نماییم، اسلام و مساله سکولاریسم است که بخشی از کتاب به آن اشاره کرده.
ذو علم با اعلان اینکه صورت بندی ها هم می تواند کمک کننده باشد و هم صدمه زننده، اظهار داشت: توجه به این که صورت بندی ها نمی تواند خیلی قاطع باشد مهم می باشد. جریان ها خود طیف هستند و نمی توان گفت فلان چهره یا فلان فکر کاملا مربوط به یک جریان خاص فکری است. جریان مجدد، جریان متصلبی نیست و رشد پیدا کرده و مفاهیم جدیدی به خود افزوده است. این جریان خویش را روشن تر تعریف کرده است. بازگشت به قرآن، بحثی اساسی است که جریان مجدد به آن تأکید کرده است. از طرفی مبحث «پیشرفت» در این جریان اهمیت دارد، اما این که منظور کدام «پیشرفت» است هم مهم می باشد.
به قول او، «بیانیه گام دوم انقلاب» بیانِ واضح نسبت به مواضع جریان مجدد است.
ذوعلم همینطور نکات مختلفی در رابطه با این کتاب را تشریح و تصریح کرد: یکی از مخاطبان این کتاب بطور قطع مدیران، تصمیم گیران و اصحاب فرهنگ و هنر هستند که باید این کتاب را مطالعه کنند.
در ادامه مراسم حجت الاسلام حمید پارسانیا _ عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی _ گفت: این کتاب تنها سعی برای شناخت هویت فرهنگ جاری ما نیست و نوعی کنشگری است که با حقیقت ارتباط دارد و نسبت به تحولاتی که رخ می دهد، افق گشا است.
او اضافه کرد: بعد از مشروطه در مقطع تاریخی مهمی قرار گرفتیم و «زمان آگاهی» به این که چه چیزی می گذرد مهم می باشد. غفلت از هویت فرهنگی و تاریخی بشکلی در چندین سده نهادینه شده است؛ به این معنا که حیات فرهنگی ما به عادتِ زندگی تبدیل گشته است. متدینین ما با دیانت خود زندگی می کردند، اما ظرفیت این حوزه دیده نشده بود و دراین خصوص بازاندیشی نمی شد در حالیکه بازاندیشی اهمیت فراوانی دارد.
پارسانیا بیان کرد: نحوه نگاه به زیست فرهنگی یک حقیقت است که سخت مورد نیازمان است. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کوشش های خوبی دارد. در وضعیت فعلی، این سطح از مطالعه بسیار مورد نیاز است. این کتاب با مبحث خود، خصوصیت های خاصی دارد که معنابخش اهمیت به فرهنگ است و بینش هویتی به خواننده می دهد.
به اجمال، دوگانه سنت و تجدد رایج است؛ اما این دوگانه تصنعی و ساختگی است. ذو علم با اشاره به اینکه صورت بندی ها هم می تواند کمک کننده باشد و هم لطمه زننده، عنوان کرد: توجه به اینکه صورت بندی ها نمی تواند خیلی قاطع باشد مهم می باشد. متدینین ما با دیانت خود زندگی می کردند، اما ظرفیت این حوزه دیده نشده بود و دراین خصوص بازاندیشی نمی شد در صورتی که بازاندیشی اهمیت فراوانی دارد.
منبع: ال مور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵