نظر محیط زیست شهرداری تهران درباره انتقال آرادكوه:

حل مشكلات آرادكوه منطقی تر از انتقال آن است

حل مشكلات آرادكوه منطقی تر از انتقال آن است به گزارش ال مور درپی استشمام بوی نامطبوع در راه فرودگاه بین المللی طی دو سال قبل انتقال مركز دفع و پردازش آرادكوه بعنوان یكی از كانون های اصلی این بو مطرح و این روزها محل اختلاف نظر اداره كل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران شده است. مدیر كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینكه جابه جایی مركز دفع و پردازش آرادكوه موضوعی نیست كه به آسانی و به سهولت محقق شود، اظهار داشت: این اقدام زمان بر و دشوار است بدین سبب ارتقای تسهیلات مورد نیاز برای بهبود وضعیت و مرتفع كردن مشكلات این مركز منطقی تر و عقلانی تر است.



درپی استشمام بوی نامطبوع در راه فرودگاه بین المللی طی دو سال قبل انتقال مرکز دفع و پردازش آرادکوه بعنوان یکی از کانون های اصلی این بو مطرح و این روزها محل اختلاف نظر اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران شده است. مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه جابه جایی مرکز دفع و پردازش آرادکوه موضوعی نیست که به سادگی و به سهولت محقق شود، اظهار داشت: این اقدام زمان بر و دشوار است ازاین رو ارتقای تسهیلات مورد نیاز برای بهبود وضعیت و مرتفع کردن مشکلات این مرکز منطقی تر و عقلانی تر است.



شینا انصاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مساله استشمام بوی نامطبوع در راه فرودگاه بین المللی چندین سال پیش مطرح شده و یکسری اقدامات در این حوزه انجام شده است، اظهار نمود: در سال ۹۷ اداره کل محیط زیست شهرداری تهران مطالعاتی را در زمینه شناسایی منشاء بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین المللی شروع کرد و بیشتر از ۹۸ نقطه و کانونی که می توانستند بالقوه مولد انتشار بوی نامطبوع باشد را شناسایی کرد. این ۹۸ کانون شامل واحدهای مختلفی همچون واحدهای تصفیه فاضلاب، کشتارگاه طیور، دامداری های بزرگ و مراکز دفع زباله بود.

وی افزود: بعد از آنکه گروه مطالعاتی این ۹۸ کانون را شناسایی نمودند، سهم هر یک از این منشاءها را مشخص و سه کانون اصلی را بعنوان کانون های بزرگ مولد انتشار بوی نامطبوع معرفی کردند که یکی از آنها مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه و دو کانون دیگر آن دامداری ها و فاضلاب های خام رها شده شهر واوان و مناطق اطراف بودند که سیستم تصفیه فاضلاب آنها راه اندازی نشده بود یا از ظرفیت های لازم برخوردار نبودند.

انصاری با اشاره به اینکه مجتمع دفع و پردازش آرادکوه بعنوان منشاء اصلی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین المللی مطرح و انتقال آن محل اختلاف نظر شهرداری تهران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران شد، تصریح کرد: مجتمع دفع و پردازش آرادکوه تنها یکی از کانون های انتشار بوی نامطبوع است در صورتی که دامداری های بزرگ مقیاس و کشتارگاه های دام و طیور و فاضلاب های مناطق اطراف فرودگاه بین المللی هرکدام در انتشار این بوی نامطبوع سهمی دارند.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه منکر مشکلات آرادکوه نیستیم اظهار نمود: این مرکز دفع پسماند با بیشتر از نیم قرن قدمت تحت شرایطی در این مکان جانمایی شده است اما حالا فاصله آن با نواحی سکونت گاهی کاهش پیدا کرده و مشکلات زیادی را طی سال های گذشته به دنبال داشته است این در حالیست که جابه جایی مرکز آرادکوه اقدامی دشوار و زمان بر است و در وهله نخست نیازمند این است که مکان جدیدی برای آن مشخص و مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی نیز صورت گیرد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همینطور افزود: نکته دیگر این است که در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا دفن زباله مرحله آخر است ازاین رو بهتر است به جای مکان یابی اراضی جدیدی که مجدد آنرا به محل دفن پسماند اختصاص و آنرا آلوده نماییم رویکردهای موجود را تغییر دهیم و به سمت کاهش میزان پسماندهای ورودی به این مرکز حرکت نماییم. همینطور یکسری اقدامات مدیریتی که کشورهای دنیا انجام می دهند را در مرکز آرادکوه اجرایی نماییم مانند تفکیک و پردازش پسماند، استحصال گاز متان و توسعه نیروگاه زباله سوز و تولید برق همچون راهکارهایی هستند که در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه جایه جایی مرکز دفع و پردازش آرادکوه موضوعی نیست که به سادگی و به سهولت محقق شود، اظهار داشت: این اقدام زمان بر و دشوار است ازاین رو به نظر می آید حرکت به سمت فراهم کردن و ارتقای تسهیلات مورد نیاز برای بهبود وضعیت و مرتفع کردن مشکلات مرکز دفع و پردازش آرادکوه منطقی تر و عقلانی تر است.


انصاری در انتها صحبت های خود ضمن بیان اینکه حالا میزان زباله های ورودی روزانه به مرکز دفع و پردازش آرادکوه نسبت به دو سال قبل کاهش یافته است خاطرنشان کرد: سال های گذشته بیشتر از ۸۰۰۰ تن زباله در روز وارد مرکز آرادکوه می شد اما حالا به واسطه ایستگاه های میانی که در سطح شهر تهران فعال شده اند و تفکیک اولیه در آنها انجام می َشود این میزان به حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن در روز رسیده است یعنی؛ تا کنون میزان ورودی روزانه زباله به این مرکز حدود ۳۰۰۰ تن کاهش داشته است.





منبع:

1399/06/14
17:31:11
5.0 / 5
1771
تگهای خبر: تسهیلات , توسعه , تولید , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس