رتبه بندی ۲۴ میلیون خانوار ایرانی در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها
مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها تجمیع کرده ایم اظهار داشت: بر مبنای فرمول های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای نخستین بار رتبه بندی کردیم و تعاملاتی با دستگاههای مختلف داشتیم و ایرادات وارد شده به پایگاه اطلاعات در حال کشف است.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، احد رستمی در پنل «سیاست های رفاهی» همایش ملی «ایران ۱۴: رفاه و تأمین اجتماعی» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به تعیین خط فقر در کشور اظهار داشت: خط فقر سالانه در وزارت رفاه تولید می شود اما باید در شواری عالی رفاه مصوب و اعلام گردد که به سبب عدم برگزاری جلسات شورای عالی رفاه، این کار صورت نمی گیرد. اما به هر صورت خط فقر در وزارت رفاه محاسبه و در اختیار دستگاه هایی قرار می گیرد که به آن نیاز داشته باشند.
وی با اشاره به تعیین خط فقر در کمیته امداد اظهار داشت: کار مهم کمیته امداد این بود که بیشتر از ۲۰۰۰ خط فقر تولید می کنند که بسیار منحصر به فرد است. آنها نمی توانند یک خط فقر مشخص و واحدی اعلام کنند چونکه همه نقاط و خانواده ها با دیگر متفاوت هستند. اقدامات دیگری هم انجام شده و امیدواریم این ادغام به قدری جلو برود که کمیته امداد بتواند خصوصیت های فقرا را از ابعاد متعدد رصد کنند و در اختیار نهادهای تصمیم گیر و برنامه ریز بگذارند و در نهایت خود استان ها بتوانند بر مبنای خصوصیت های شناسایی شده، برنامه های مناسب برای فقر زدایی تدارک ببینند.
مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در دوران انتخابات ریاست جمهوری هستیم و شعارها در حوزه سیاست گذاری رفاهی مطرح می شوند اظهار داشت: سیاست گذاری رفاهی یک حوزه چندبعدی است که مسکن، آموزش، بهداشت، توانمندسازی و حوزه حمایتی را دربرمی گیرد اما حالا نامزدهای انتخاباتی هم سیاست های رفاهی را بیشتر در حوزه یارانه ها و آزادسازی قیمت ها به صورت پررنگ تری دنبال می کنند.
وی با اشاره به پیشینه سیاست های اتخاذشده در زمینه حذف یارانه ها از قبل انقلاب تا کنون اظهار داشت: یک دوره ای مجلس مصر بود یارانه ها حذف شوند که در دوران جنگ قرار داشتیم و دولت این کار را انجام نداد. یک مقطعی هم دولت مصر بود و مجلس موافقت نکرد. دراین زمینه کشمکش هایی بین دولت ها و مجلس ها وجود داشته که در نهایت منجر به تدوین قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی شده و وزارت رفاهی تشکیل شد تا منابع یارانه در اختیارش قرار بگیرد و بتواند منابع را در جهت گسترش عدالت اجتماعی به کار بگیرد.
رستمی اضافه کرد: سال ۸۷ با اجرای هدفمندسازی، سازمان هدفمندسازی در دل وزارت رفاه شکل گرفت، کمی بعد جدا شد و خود وزارت خانه هم با وزارت کار و تعاون ادغام شد و شورای عالی رفاه که قرار بود سیاستگذار اجتماعی باشد عملا ابزارش را از دست داد و در نهایت به این نقطه رسیدیم که وقتی بحث از سیاست های رفاه اجتماعی می شود اکثرا به حوزه آزادسازی قیمت و پرداخت نقدی به مردم توجه می کنند و سایر حوزه ها و مشکلات در حوزه مسکن، بهداشت و آموزش به فراموشی سپرده می شود.
مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلان اینکه امیدوارم این جلسات بابی باشد که فرد منتخب انتخابات ریاست جمهوری، سیاست گذاری اجتماعی را به درستی درک کند و فردی تک بعدی نباشد اظهار داشت: شورای عالی رفاه قدرت نظارتی و اجرایی اش را از دست داده و مقامات بالاتر هم مسلط به سیاست گذاری اجتماعی نیستند و سبب می شود حوزه های مختلف تصمیمات خویش را بگیرند و گاهی اجرای آنها نتایج عکس می دهد.
وی با اعلان اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها تجمیع کرده ایم اظهار داشت: بر مبنای فرمول های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای نخستین بار رتبه بندی کردیم و تعاملاتی با دستگاههای مختلف داشتیم و ایرادات وارد شده به پایگاه اطلاعات در حال کشف است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴