باید به آموزش و مهندسی ترافیك توجه شود

انتقاد پلیس راهور از کیفیت پایین خودرو های تولید داخل و جاده های غیراستاندارد

انتقاد پلیس راهور از کیفیت پایین خودرو های تولید داخل و جاده های غیراستاندارد به گزارش ال مور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن انتقاد از بی توجهی به مبحث آموزش و مهندسی ترافیک در کشور، از تأثیر کیفیت پایین خودرو های تولید داخل و جاده های غیراستاندارد در وقوع تصادفات رانندگی سخن گفته است.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، انتقاد از کیفیت پایین بعضی از خودرو های تولید داخل و همینطور راه های غیر استاندارد مبحث جدیدی نیست و کار تاجایی پیش رفت که مدتی قبل پلیس رسما مقابل شماره گذاری پراید و سواری پژو ۴۰۵ ایستاد و تولید آنرا متوقف کرد و نقاط حادثه ساز در جاده ها هم مشخص شدند. اما همچنان هم هر از چندگاهی کیفیت پایین خودرو های تولید داخل به بحث روز محافل بدل می شود و در تازه ترین این اظهارات هم مقایسه قربانیان پراید با کرونا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
پیش تر هم سید ابراهیم رییسی که در زمان تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود «باید کاری نماییم تا فناوری صنایع نظامی و دفاعی در صنایع خودرو سازی سرریز شود»، بار دیگر و این دفعه در مقام رئیس جمهوری در مسافرت به بوشهر بر این مساله تاکید کرده و اظهار داشت: «بیشترین تحریم های ما در صنعت نظامی و هسته ای بوده اما بیشترین توفیقات را داشته ایم چون به صورت جهادی عمل کرده ایم و انگیزه تحول در آن وجود داشته است. بعضی ها می گویند چرا شما موشک می سازید اما در صنعت خودروسازی مشکل دارید؟ چون ما تکنولوژی صنعت موشکی را در صنعت خودروسازی سرازیر نکردیم.»
تاکید رئیس جمهور بر سرازیر کردن تکنولوژی صنعت موشکی به صنعت خودروسازی اما تابحال منجر به تغییر خاصی در صنعت خودرو و حتی ارتقاء استانداردهای ساخت و تولید هم نشده است، تا جایی که جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم از کیفیت پایین خودرو ها انتقاد کرده و معتقد می باشد «به قدری انتظارات را از خودروی تولید داخل پایین آورده ایم که اگر خودروسازی در تولیداتش استاندارد دست و پا شکسته یورو ۵ را پاس کند، انگار تمام تکلیفشان را انجام داده اند.»
ضرورت توجه به آموزش و مهندسی ترافیک سردار سید تیمور حسینی در گفتگو با ایسنا به مبحث حوادث ترافیکی اشاره کرده و می گوید: تصادف موضوعی چند وجهی و پیچیده است که جزو دغدغه های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی شمرده می شود. در این خصوص اما دستگاه های بسیاری هم مسئولیت دارند که تابحال اظهارنظرهای مختلفی در مورد آن مطرح گردیده است.
وی با اشاره به سه عنصر راه، وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادفات تصریح می کند: به جهت اینکه بتوانیم ترافیک استاندارد و مطلوبی داشته باشیم، لازم است که شرایط و زیرساخت ها برای مهندس ترافیک را به نحو شایسته پیاده سازی نماییم.
حسینی، مهندسی ترافیک را دارای فاکتورهای تعریف شده و اصولی دانسته و می افزاید: امروز در خیلی از کشورهای جهان مهندسی ترافیک به اجرا درآمده و نتایج آن هم مشخص است. اجرای این مساله منجر به اثربخشی آموزش ها هم خواهد شد و در واقع تمام کاربران ترافیک از راننده تا عابرپیاده و مسافر و... شامل آن می شوند.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا به مبحث آموزش هم اشاره و اظهار می کند: آموزش اصل بسیار مهمی است که البته در کنار دیگر اقدامات همچون مهندسی ترافیک می تواند کیفیت و اثربخشی بیشتری هم داشته باشد. در واقع زمانی که یک کاربر ترافیک در محیطی که مهندسی ترافیک در آن اجرا شده حضور داشته باشد، هم آموزش ها را بهتر و سریعتر فراخواهد گرفت، هم این آموزش ها برایش کاربردی تر خواهند بود و هم اجرای آن آسان تر خواهد بود.
حسینی با اشاره به مبحث تصادفات، می گوید: کارشناسان ترافیک در سرتاسر جهان براین باورند که ۹۵ درصد از مشکلات حوزه ترافیک با مهندسی ترافیک حل خواهد شد و تنها نزدیک به پنج درصد آن در ارتباط با اجرای قوانین و مقررات است، اما متاسفانه در کشور ما این انتظار وجود دارد که تمام امور به واسطه جریمه حل و فصل شود و همین سبب شده تا صرفاً بابت وقوع هر تصادف یا مشکل ترافیکی از پلیس انتظار داشته باشند.
وی با تاکید بر این که مهندسی ترافیک در کشورمان مشکلات بسیاری دارد، اظهارمی کند: این مساله در کشورمان فاصله بسیاری با استانداردها دارد و متاسفانه آموزش ها هم بسیار ضعیف و ناکارآمد است و سازمان هایی هم که مهندسی ترافیک و آموزش جزو وظایف ذاتیشان شمرده می شود، نسبت به این مساله بی تفاوت هستند یا در عمل اقدام چندانی انجام نداده اند.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا تصریح می کند: در این شرایط اجرای مقررات تاوان ناکارآمدی بخش های در ارتباط با مهندسی ترافیک را می دهد و این انتظار وجود دارد که از راه جریمه بی نظمی هایی که محصول ضعف در مهندسی ترافیک و آموزش است، جبران شود. نتیجه این شرایط هم واضح است و سبب می شود که فقط پلیس در مقابل ترافیک و تصادفات پاسخگو باشد و دیگر دستگاه های مسئول هیچ پاسخی ندهند.
حسینی با تاکید بر این که هیچ استانداردی چنین رفتار و انتظاری را تایید نمی کند، می گوید: تصادف پدیده ای ناشی از بی نظمی است و به جرأت میتوان اظهار داشت که هیچ تصادفی رخ نمی دهد، مگر آنکه یک تخلف یا بی نظمی رخ داده باشد. شما ببینید علت تصادفات در تهران چیست؟ سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه، حرکت از مسیرهای ممنوعه و غیر مجاز و... تمام این ها یک نوع بی نظمی است.
به گفته ی ایشان، این بی نظمی ها هم خودشان از یک بی نظمی دیگر نشأت گرفته اند که همان بی نظمی در آموزش است. وقتی در مهندسی ترافیک و آموزش ما نظمی وجود نداشته باشد، طبیعتا بی نظمی در رعایت مقررات هم بیشتر شده و تخلفات افزایش می یابد. خب در این شرایط مگر اجرای قانون چقدر می تواند اثربخشی داشته باشد؟ طبیعی است که اثربخشی آن کمتر می شود.
حسینی با اشاره به آمار جانباختگان و مصدومان حوادث ترافیکی در طول سال، می افزاید: ما در طول یک سال چند هزار کشته و چندصدهزار مصدوم حوادث ترافیکی داریم که تصادفات عامل آنان است. عامل تصادفات را هم که تشریح کردیم و در نهایت به جایگاه آموزش و مهندسی ترافیک رسیدیم. آیا بهتر نیست که به چای چندین هزار میلیارد خسارات ناشی از تصادفات در طول سال بیشتر به مبحث آموزش و مهندسی ترافیک توجه شود؟
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا به مبحث راه و ایمنی وسایل نقلیه هم اشاره کرده و به ایسنا می گوید: ما به راه های استاندارد و وسایل نقلیه استاندارد نیاز داریم. متأسفانه این مساله محقق نشده است. در حوزه راه امکان دارد گفته شود که مثلاً بخشی از یک مسیر ایمن سازی شده یا فلان جاده استاندارد است. اما سوال اینجاست که فرض نماییم که فاصله مبداء تا مقصد ما ۱۰۰۰ کیلومتر باشد. آیا اگر در این میان ۵۰ کیلومتر از طریق استاندارد شده باشد و مابقی غیر استاندارد باشد، میتوان امیدوار بود که این مساله روی کیفیت رانندگی اثر بگذارد؟ بطور قطع باید تمام راه ها استاندارد باشد و در غیر اینصورت تغییری در شرایط ایجاد نمی گردد.
حسینی از وضعیت ایمنی و کیفیت خودرو های ساخت داخل هم انتقاد کرده و اظهار می کند: کیفیت و ایمنی خودرو ها هم باید ارتقاء پیدا کند. امروز ما آنقدر سطح توقعمان از محصولات تولید داخل را پایین آورده ایم که اگر خودرویی بتواند استاندارد دست و پا شکسته یورو ۵ را پاس کند، بگوییم تکلیفش را انجام داده است. نباید اینطور باشد. امروز شرکت های بزرگ خودروسازی در جهان درحال کار روی خودرو های هوشمند هستند و ما آنقدر سطح توقمعمان را پایین آورده ایم که به ترمز ضد قفل رضایت داده ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اصلاح این موارد نیازی به اصلاح قانون وجود دارد یا خیر؟ به ایسنا می گوید: همه این ها در ارتباط با قانون نیست. یکسری از این موارد به ملاحظات بر می گردد.
تا رفتارهای اجتماعی اصلاح نشود، نمی توان رفتار رانندگی را تغییر داد جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به فعالیت پلیس راهور در کشورمان تصریح می کند: گاهی وضعیت ترافیک یا فرهنگ ترافیک ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند. خب اینجاست که من تاکید دارم مبحث نباید فقط متوجه پلیس بوده و انتظارات را تماما از پلیس مطرح نماییم. ما می بینیم که مثلاً کشوری فرهنگ ترافیکی بالایی دارد، اما مأموران پلیس آن خیلی کمتر از مأموران پلیس ما فعالیت می نمایند. خب این ناشی از همان مبحث توجه به آموزش و مهندسی ترافیک است. در آن کشورها به مهندسی ترافیک و آموزش توجه ویژه شده است.
وی ادامه می دهد: در چنین کشورهایی دستگاه های مسئول در حوزه آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات پای کار آمده اند و نتیجه اش هم امروز مشخص است. لازم است در کشورما هم همه دستگاهها و سازمان ها برای بهبود اوضاع ترافیکی پای کار بیایند و به وظایفشان عمل کنند. وگرنه تا آن زمان که رفتارهای اجتماعی اصلاح نشود، نمی توانیم رفتارهای رانندگی را تغییر دهیم.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، باید دید که آیا انتقادات صریح پلیس، تاکیدات شفاف رئیس جمهور و مطالبه افکار عمومی می تواند مسیری را برای اصلاح کیفیت خودرو های تولید داخل، استانداردسازی معابر و توجه به مهندسی ترافیک و مبحث آموزش فراهم آورد یا همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟




1400/08/01
09:50:43
0.0 / 5
722
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , تبلیغات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس