برخورد قاطع با تخلفات مراکز معاینه فنی

برخورد قاطع با تخلفات مراکز معاینه فنی به گزارش ال مور مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودرو های کشور با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته از برخورد جدی و بدون مماشات با تخلف مراکز معاینه فنی اطلاع داد.


عبداله متولی در گفتگو با ایسنا، در تشریح روند تاثیر معاینه فنی در آلودگی هوا بخصوص در فصول سرد سال و همینطور نقش معاینه فنی در ایمنی خودرو و سلامت شهروندان اظهار داشت: به رغم سرمایه گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت های فنی، سخت افزاری و نرم افزاری از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای در جهت کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمی گردد.
وی اضافه کرد: ملاک عمل فرسودگی خودرو ها بر مبنای معاینه فنی است. در گذشته ملاک فرسودگی خودرو ها تعیین سن خودرو بود، بعنوان نمونه یک خودرو بعد از رسیدن به یک سن مشخص فرسوده محسوب می شد و بعد از آن حق تردد از آن سلب و اسقاط می گردید اما به سبب این که امکان حق سلب مالکیت از افراد بر مبنای قانون وجود ندارد دیوان عدالت اداری کشور این مسئله را مغایر با قانون تشخیص داد و الان ملاک فرسودگی خودرو ؛ سن خودرو نیست بلکه ملاک تائید سلامت خودرو از راه انجام آزمون های دوره ای معاینه فنی بر مبنای سن مرز فرسودگی خودرو است.
وی افزود: جهت راه اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می شود و چند ماه تا یکسال هم به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است اما به رغم وجود این بستر پرارزش از حدود ۳۶ میلیون خودروی کشور (۲۴ میلیون خودرو سبک و سنگین، ۱۲ میلیون موتور سیکلت) تنها حدود۹ میلیون خودرو سبک و سنگین و ۶۶ دستگاه موتور سیکلت در سال ۱۳۹۹ و در شش ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۸۱ دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی بهره برده اند که این مساله به علت عدم رعایت قانون هوای پاک از طرف برخی ارگان های مسئول بر اجبار شهروندان از خدمات معاینه فنی است.
وی ضمن اشاره به این که در جدول ذیل تبصره ۲ آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک سن مرز فرسودگی انواع خودرو های سبک و سنگین مشخص شده است، اضافه کرد: سن مرز فرسودگی برپایه تعریفی که درماده یک آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از آن به عمل آمده سنی است که وسایل نقلیه به دلیل طول عمر و میزان کارکرد گرفتار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتر می باشند و بدیهی است تردد این گونه خودرو ها مشروط به دفعات بیشتر معاینه فنی برپایه جدول ذیل ماده سه آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک خواهد بود.
متولی در ادامه با تکیه بر اجرای قانون هوای پاک توسط ارگان های ذیربط اظهار داشت: اعمال کد جریمه توسط دوربین های بین جاده ای بر مبنای تاکید صریح ماده ۷ آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک در خصوص وظایف نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی برای فراهم آوردن زیر ساخت های قانونی تحقق این ماده قانونی از مهم ترین مواردی است که می تواند در ترغیب شهروندان به دریافت دریافت گواهی معاینه فنی و بهبود عملکرد خودرویی و در نتیجه بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بسیار موثر باشد.
مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور اضافه کرد: بر مبنای تبصره ۲ماده ۲ آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۱ تردد موتور سیکلت ها و تاکسی های با سامانه سوخت رسانی کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع می باشد و این مسئله ای است که متاسفانه برنامه ریزی و اطلاع رسانی مناسبی در مورد آن صورت نگرفته و بستر آن فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: با عنایت به رصد آنلاین و شبانه روزی مراکز معاینه فنی و همینطور ایجاد قابلیت استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی؛ از راه سامانه ملی سیمفا؛ تخلفات مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است.
متولی در همین راستا با تکیه بر بازدیدهای سرزده و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی از برخورد جدی و بدون مماشات با هرگونه تخلفی در مراکز معاینه فنی اطلاع داد و اظهار داشت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است؛ اما با این همه هر گونه تخلفی به سرعت به دستگاه قضایی ارجاع می شود و در این ارتباط به همکاری مضاعف ارگان های مسئول (پلیس راهور و سازمان محیط زیست) نیازمند هستیم.




منبع:

1400/08/19
12:20:02
0.0 / 5
425
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس