شماره واحد امدادی؛ ممكن یا غیرممكن؟ ،

شماره امدادی واحد، نیازمند سازمان واحد است

شماره امدادی واحد، نیازمند سازمان واحد است ال مور: تجمیع شماره های امدادی گرچه هنوز اجرائی نشده؛ اما باتوجه به مصوبه دولت دیر یا زود باید اجرائی شود، در این جهت رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر معتقد می باشد که برای شماره واحد امدادی باید سازمانی واحد نیز در نظر گرفته شود.


مهدی ولیپور در گفت و گو با ایسنا، درباره تجمیع شماره تماس سازمان های امدادی، اظهارکرد: این مساله جدید نیست و سال ها است که مطرح شده اما به نتیجه خاصی نرسیده است. البته تا حالا هم به این شکل به آن پرداخته نشده بود و بنظر می رسد که این دفعه موضوع و پیگیری برای آن جدی تر است.
وی افزود: برمبنای نوع ماموریت و تکالیفی که قانون برای هر سازمانی مشخص کرده است، در همان راستا امکانات، تجهیزات و تسهیلاتی برای اجرای بهتر وظایف و ماموریت های محول شده به سازمان ها فراهم می شود. عمدتاً جمعیت هلال احمر مسئولیت پاسخ به سوانح و حوادث طبیعی را دارد، آتش نشانی در زمینه حریق و ایمنی فعالیت می کند، اورژانس به فوریت های جانی افراد رسیدگی می کند، پلیس وظیفه تامین نظم و امنیت را دارد و به هرترتیب به هر سازمانی وظیفه ای داده شده است. بدین سبب بین وظایف و حوزه فعالیت هر کدام از دستگاهها تفکیک و تفاوت وجود دارد.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلان اینکه هیچ یک از سازمان ها وظایف مشترکی ندارند، اظهار داشت: بدین سبب باید در امتداد انجام تکالیفی که داریم امکانات و تجهیزات خودرا داشته باشیم. یکی از این امکانات هم خطوط تلفنی است که مردم بتوانند بوسیله آن با ما ارتباط برقرار کنند. البته باید در این خصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد تا مردم بدانند برمبنای نوع خواسته خود باید با کدام سازمان تماس بگیرند.
شماره واحد امدادی سازمانی مرکزی هم می خواهد وی با تاکید بر این که اگر یک مرکزیتی مثل سایر کشورها ایجاد شود مناسب خواهد بود، افزود: این به شرطی اتفاق خواهد افتاد که عزمی ایجاد شود و ساز و کاری قانونی برای آن فراهم گردد که دستگاه هایی که در زمینه های مختلف همکاری می کنند تحت هماهنگی یک سازمان مرکزی این کار را انجام دهند. البته هنوز این سازمان مرکزی معین نیست و واضح نیست که کدام سازمان باید این کار را انجام دهد؛ قاعدتا هیچ کدام از سازمان های فعلی نمی توانند سازمان مرکزی باشند؛ چونکه وظایف ما از یکدیگر تفکیک شده است. شاید در مواردی هلال احمر با یک سازمان همکاری و پشتیبانی انجام دهد و این تلقی شود که وظایف ما همپوشانی دارد در صورتیکه اینطور نیست. بطورمثال اطفای حریق در جنگلها وظایفه ما نیست اما بعنوان پشتیبان حضور پیدا می نماییم.
ولیپور افزود: اگر قانون، سازمانی را که باید مرکزیت داشته باشد و با یک شماره تماس بتواند این اقدام را انجام دهد مشخص نماید همه ما از این طرح استقبال و تبعیت می کنیم؛ اما ساز و کار اجرائی آن باید مشخص باشد.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به بازبینی در قانون و تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور اظهار داشت: با تبیین قانون مدیریت بحران کشور انتظار می رفت که این مشکل به صورتی از طرف مدیریت بحران قابل پیگیری باشد؛ اما عملا با تغییراتی که قانون پیدا کرد و با نقایصی که در بحث اجرای آن روبه رو هستیم فعلا نمی توان این ساز و کار را اجرائی کرد.
در همین زمینه بخوانید:
طرح تجمیع شماره های امدادی خام است
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
نظر آتش نشانی درباره «تک شماره» شدن تلفن های امدادی
پیشنهاد اختصاص شماره دو رقمی برای امداد رسانی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال با اشاره به حوادث غرق شدگی اظهار داشت: در حوادث طبیعی حوزه ماموریتی ما تعریف شده است اما زمانی که لفظ عام جست و جو و نجات در حوادث و سوانح به کار برده می شود کل حوادث و سوانح را شامل می شود که این نیازمند امکانات، منابع، تجهیزات، نیروی انسانی و... است. حالا بطورمثال غرق شدگی، نجات افراد در کوهستان، افراد در راه مانده که قبل تر از وظایف جمعیت هلال احمر نبوده جزو تکالیف ما شده است. البته در این خصوص اعتراضی نداریم اما منابع آن باید تامین بشود. زمانی که قانون تصویب می شود باید منابع آن نیز پیش بینی بشود. این موارد نیاز به نیروی متخصص تمام وقت دارد، نه نیروی داوطلب.
وی درباب تجمیع شماره های امدادی اظهار داشت: به طورکلی با این طرح موافق هستم اما باید با ساز و کار مشخص و تعیین یک سازمان مشخص و پیش بینی ساز و کار اجرائی لازم صورت گیرد.
به موارد امنیتی در تجمیع شماره های امدادی توجه شود رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با اعلان اینکه این طرح در سایر کشور ها نیز اجرا می شود اظهار داشت: اگر عزم این طرح وجود داشته باشد و منابع آن تامین گردد مناسب خواهد بود. این نیازمند هماهنگی های بسیار زیاد، به ویژه میان چند دستگاهی است که بصورت مستقیم با حوادث در ارتباط هستند. نمی دانم می شود یا نمی گردد، اصلا دوستان انتظامی به لحاظ امنیت امکان لینک شبکه ها را دارند یا خیر. این ها مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
ولیپور اضافه کرد: حالا هم مرکز کنترل و هماهنگی سازمان های امدادی با یکدیگر مرتبط می باشد و شاید با شماره های مختلف تماس گرفته شود اما بعنوان مثال اگر فردی با ۱۱۰ تماس بگیرد و سیلابی را گزارش کند قاعدتا دوستان به مرکز کنترل و هماهنگی امداد و نجات هلال احمر اطلاع می دهند و ما آنرا پیگیری می نماییم. یا اگر تصادفی صورت گیرد که بطورمثال فردی با آتش نشانی تماس گیرد، آتش نشانی با اورژانس هم هماهنگی لازم را انجام می دهد. این ارتباط بین دستگاهی حالا هم وجود دارد.
وی اظهار داشت: اگر برای افزایش سرعت پاسخگویی باشد، مرکزیت رسیدگی مناسب خواهد بود؛ اما در طول این مدت که مستقیم با این موارد روبه رو بودیم مشکلی احساس نکردیم. مواردی بوده که با ۱۱۲ تماس گرفتند اما به ما مربوط نبوده و به سازمان مربوطه ارجاع داده ایم. مراکز کنترل با یکدیگر مرتبط هستند.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، مدتی پیش رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شروع پروژه راه اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک آگاهی داد. پروژه ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم انجام شد به تصویب رسید. از پروژه راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی، بعنوان یکی از پروژه های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر تعدادی از مسئولان مقرر است بصورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از آن که موانع و چالش های اصلی و پروسه اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.



1401/02/23
12:45:26
0.0 / 5
431
تگهای خبر: ایمنی , تسهیلات , توسعه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس