جزئیاتی از طرح رتبه بندی معلمان و امتیازات لازم برای احراز هر رتبه

۸ گروهی که شامل رتبه بندی معلمان نمی شوند

۸ گروهی که شامل رتبه بندی معلمان نمی شوند ال مور: طبق اعلام وزارت آموزش و پروروش، نظام رتبه بندی معلمان به ایستگاه آخر نزدیک می شود و مقرر است احکام معلمان از 31 شهریورماه جاری صادر شود؛ هرچند اجرای قانون از شهریور 1400 تعیین شده و پرداخت معوقات یک ساله آن نیز باید از طرف دولت صورت گیرد.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، لایحه رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از جانب دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به علت تغییرات قابل توجه لایحه از جانب نمایندگان مجلس و عدم تأمین بار مالی آن، ماه ها در مجلس معطل ماند و یک بار هم از جانب شورای نگهبان رد و باردیگر به مجلس بازگشت.
با انجام اصلاحات واراده از جانب مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبه بندی از جانب شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از جانب رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از جانب رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ گردید.
دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آئین نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به دلیل آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آنرا دغدغه برای حفظ کیفیت آئین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از جانب محمد خبر، معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا، ابلاغ گردید.
طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان یک شیوه نامه اجرایی هم دارد که تا کنون منتشر نشده است؛ وی در اینباره گفته است: «در حال پیگیری این قانون و آماده سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس های درس حضور یابند.»
او همینطور چندی قبل اعلام نمود: «کمیته های لازم یا هیئت های ممیزی برپایه قانون شکل گرفته و ان شاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سالجاری است.»
درحالی آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزش وپرورش درحال آماده سازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آئین نامه مذکور از جانب فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در اینباره اظهار داشت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتما مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم. مصوبه دولت در مورد قانون رتبه بندی معلمان اخیرا به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتما اعلام خواهیم کرد.»
از جمله انتقاداتی که تا کنون در اینباره مطرح شده میتوان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانون های ارزیاب که مقرر است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال قبل و یا سال جاری بازنشسته شده اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، اجبار به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره نمود که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر می آید باید منتظر شیوه نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.
در ادامه مروری بر برخی جزئیات مهم طرح رتبه بندی معلمان که در آئین نامه اجرایی آمده خواهیم داشت:

کدام گروه از معلمان، رتبه بندی می شوند؟
ماه ۳ آئین نامه به مشمولان رتبه بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آئین نامه عبارت اند از مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان بخشی مدارس استثنایی که هم اکنون صرفا در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام وقت دارند.
افراد مبحث لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آئین نامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر مبنای ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین مبحث طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و آغاز به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه بندی می شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت های اداری حسب شرایط ذی ربط از فوق العاده رتبه بندی برخوردار نخواهند بود.


۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبه بندی خارج می شوند؟
ـ نیروهای اداری
ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور
ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)
ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش وپرورش حقوق دریافت می کنند)
ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه
ـ کلیه افرادی که از بیشتر از یک صندوق حقوق دریافت می کنند
ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می برند، افراد انتقالی به دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی
ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آئین نامه نیستند.


برای احراز هر رتبه، کسب چند امتیاز لازم است؟
در ماده ۴ آئین نامه، امتیازات لازم برای کسب رتبه های پنج گانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی شده و بر مبنای امتیازات کسب شده در یکی از رتبه های پنج گانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بسته های ارزیابی با سنجه های کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار می شود، برای هریک از رتبه ها به صورت مجزا و بر مبنای سهم از سقف امتیاز بر مبنای توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی کننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته می شود:
جدول شماره ۱ سهم میزان اثرگذاری هریک از بسته های (ابزارهای) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبه ها به درصد:




بر مبنای تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبه های مشمولان بر مبنای سهم امتیازات تعیین شده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگی های مبحث این آئین نامه به شرح جدول شماره ۳ است.


در تبصره ۳ هم قید شده است که مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبه ها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامه ها، تألیفات، پروژه ها و همینطور میزان و ضریب تاثیر هرکدام از آنها به باعث شیوه نامه ای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزش وپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگی های عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعه ای از صفات و خصوصیت های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش وپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئت های ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همینطور در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر مبنای قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبه بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش وپرورش از تاریخ اجرای این آئین نامه است.


اعلام میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی؛ از ۴۵ تا ۹۰ درصد حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذی ربط، فوق العاده رتبه بندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبه های پنج گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، به صورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت می شود.




منبع:

1401/05/02
09:28:40
0.0 / 5
178
تگهای خبر: آموزش , برند , بودجه , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس