در یك نشست رسانه ای صورت گرفت؛

بازخوانی نامه سال 67 امام(ره) به هنرمندان

بازخوانی نامه سال 67 امام(ره) به هنرمندان ال مور: دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی بامداد سه شنبه ۲۹ شهریور در سالن کنفرانس موزه فرش ایران اجرا شد.



به گزارش ال مور به نقل از مهر، در ابتدای این نشست پرویز فارسیجانی به عرضه توضیحاتی در مورد نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی پرداخت و اشاره نمود هدف این نشست بازخوانی نامه و پیام حضرت امام خمینی (ره) به هنرمندان در سال ۶۷ است که به شکلی مغفول مانده است.
در ادامه این نامه برای حاضران قرائت شد و سپس بعنوان نخستین سخنران حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم به ایراد سخنانی پرداخت.
وی پیام ۲۵۰ کلمه ای امام (ره) را سرمایه ای فکری و ذهنی برای ترسیم هنر انقلابی دانست و اظهار داشت: نخستین نکته پیام امام (ره) اینست که هنر ناب باید صیقل دهنده مفهوم اسلام ناب باشد. دومین رسالت پیام اینست که سرمایه داری و کمونیسم را افشا و اسلام آمریکایی را تبیین کند. نکته سوم اینست که هنر باید نقاط کور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نشان دهد. نکته چهارم اینست که هنر انقلابی باید به روشنی عدالت را ترسیم کند. هنر باید بتواند راه ستیز با جهانخواران را بیاموزد. هنر باید رسواکننده مدعیان بی درد باشد که فقط به دنبال ثروت، شهرت و شهوت هستند.
ذوعلم خاطرنشان کرد: نسبت به زمان صدور این نامه با حضور جبهه هنر انقلاب اسلامی و جوانان دغدغه مند پیش رفته ایم ولی باید رسالت های مطرح شده در پیام امام (ره) را بازخوانی و مصادیق آنها را بسط و گسترش دهیم. نگاه امام (ره) برای انقلاب اسلامی یک تکیه گاه روشنگر است. این پیام امام (ره) باید قطب نمای حرکت فرهنگی و هنری ما باشد.
در ادامه، نصراله قادری به عرضه سخنان خود پرداخت و اظهار داشت: نخستین نکته که عامدانه مغفول نگه داشته ایم نقد است. مهم ترین نکته این پیام، توجه به اسلام ناب محمدی است و برای این امر نیازمند تعامل بین هنرمندان، فلاسفه و روحانیت هستیم. ولی ما اصلاً تعاملی نداریم. ما به طور عمده در شکل پروپاگاندایی به دنبال هنر هستیم چونکه به علت تسلط نگاه مارکسیستی در دهه ۴۰ که هنر را یک ابزار می بیند، ما هم همین گونه به هنر نگاه می نماییم.
وی افزود: در پیام امام (ره) تاکید بر اینست که مخاطب در هنر باید به کنش گری برسد. امام (ره) تاکید می کند هنر باید نقدکننده شرایط نظامی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باشد ولی وقتی ما اجازه نقد را ندهیم چگونه این امر میسر می شود. از این فرصت دشمن استفاده می نماید.
قادری خاطرنشان کرد: امام (ره) هنرمند را شهید می داند که یعنی که بیننده شرایط و حقیقت باشد. قصد هنر برگرداندن ما به خودشناسی است. اگر ما با نگاه مطلقاً سیاست زده به پیام امام (ره) نگاه نماییم چیزی به دست نمی آید. تبیین این پیام فقط به دست هنرمندان نیست و نیازمند تعامل نظریه پردازان است که متأسفانه در کشور ما هیچکدام از نظریه پردازان با هنرمندان تعامل و هم نشینی ندارند.
این مدرس هنر تاکید کرد: اگر می خواهیم به پیام امام (ره) برسیم باید به عرفان دقت نماییم. باید به هنرمندان باورمندمان که گوشه نشین شان کرده ایم اجازه دهیم حرف خویش را بزنند.
سپس مجید اسماعیلی بعنوان سومین سخنران به عرضه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: امام (ره) حد و حدود فضای کلی انقلاب اسلامی را با تعدادی کار و سخن مشخص کرد و در بحث هنر هم با این نامه کار عجیبی انجام دادند. امام (ره) با ادبیاتی قاطع بیان می کند که هنر انقلابی چه باید باشد.
وی با طرح این سؤال که چرا پس از ۴۰ سال در حوزه هنر انقلابی دارای فقر هستیم، اظهار نمود: هنر یک ما به ازایی در فضای دینی ما دارد. اهمیت هنر به مانند اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است. باید مفاهیم و موضوعات مختلف را به زبان هنر بیان نماییم.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در دنیای هنر با استعدادهایی ذاتی مواجه هستیم که نمی توان آنها را انکار کرد. ما در ۴۰ سال انقلاب مدام به هنرمندان سفارش داده ایم. حاصل این عمل را هم اکنون می بینیم. اگر بین اندیشه و استعداد وزن روی استعداد داده شود وضعیت مان این می شود ولی اگر وزن روی اندیشه باشد فرق خواهد داشت. ما از روحانیت و اندیشمندان مان گله داریم که اندیشه خویش را برای بیان از راه هنر عرضه نمی دهند و در این حوزه تعامل نمی کنند.
وی تاکید کرد: بخشی از جامعه اندیشه ورز ما برای تبدیل اندیشه خود به زبان هنر باید پیشقدم شوند. در حوزه نظریه پردازی عرصه هنر، گرفتار ضعف هستیم. باید در این عرصه کار جدی انجام دهیم. در حوزه موسیقی باید افراد نماز شب خوان و متدین بیشتر داشته باشیم.
مدیرعامل موزه سینما متذکر شد: خیلی کار انجام نداده داریم و باید به دنبال دلیل این انفاق باشیم.
در ادامه فارسینجانی با اشاره به اینکه اساساً چرا امام (ره) این نامه را نوشت، تاکید کرد: این نامه و پیام نشان دهنده شناخت امام (ره) و انقلاب با هنر است. چرا ما از سال ۶۷ تا امروز مبانی هنر انقلاب اسلامی از نظر امام (ره) را بررسی نکردیم؟ ما بچه های هنر اسلامی چرا این مورد را جدی نگرفتیم؟ چرا نهادهای فرهنگی انقلابی به صورت جد به هنر اسلامی نگاه نکرده است؟ چرا همچنان ۴۰ سال است نگاه سلیقه ای به هنر انقلاب می شود؟
وی در انتها تاکید کرد: هنرمند با هنر خود ابزاری برای ظلم ستیزی و عدالت باشد. امیدوارم حوزه های علمیه ما تعاملی را شکل دهند.
عکس از الهه کریمی است.


منبع:

1401/06/29
22:09:20
0.0 / 5
305
تگهای خبر: جامعه , جوانان , فرهنگ , مد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس