بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن -۶؛

افتخاراتی که در خاک دلیران ریشه گرفت

افتخاراتی که در خاک دلیران ریشه گرفت ال مور: قطعه خاک دلیران به خوانندگی روزبه نعمت الهی از آن دسته تک آهنگ های ماندگار در زمینه آثار موسیقایی در رابطه با میهن است که همیشه مورد توجه سازندگان برنامه های ملی در تلویزیون هم بوده است.


دریافت 6 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: بااینکه در تعریف و تشریح آنچه بر موسیقی ملی ایران زمین گذشت می توان به گزاره های رسانه ای مختلفی رجوع کرد و پی به علل کاهش مخاطب در این حوزه به سبب سو مدیریت ها و اشتباهات مختلف برد، اما یکی از بارزترین خاصیت هایی که رجعت باردیگر به آنها حداقل می تواند یادآوری و بازخوانی مناسبی برای خوانش باردیگر آثار موسیقایی در این حوزه کند، تولید آثار ملی میهنی مختلفی است که طی سالهای قبل توسط هنرمندان دارای احترام و باارزش موسیقی ایرانی چه در قالب «آلبوم»، چه در قالب «تک آهنگ» و چه در قالب «یک اثر موسیقایی در یک آلبوم» پیش روی مخاطبان این حوزه قرار گرفته اند. آثاری که به سبب هوشمندی آهنگساز و نوازنده و خواننده در انتخاب آثاری که برای تولید انتخاب کردند، این کارها را نه فقط تبدیل به ماندگارترین و ممتازترین آثار ملی – میهنی کردند، بلکه از آنها می توان به عنوان ممتازترین آثار موسیقایی در زمینه موسیقی ایرانی یاد کرد. آثاری که خیلی از آنها فارغ از دیدگاه سیاسی – اجتماعی که در زمان انتشار خود داشتند و مخاطب می توانست به صلاحدید آنچه در روزگارش اتفاق افتاده از آن برداشت های مختلفی داشته باشد، اما دربرگیرنده مؤلفه های موسیقایی باارزش و ممتازی بودند که نمی توان از نام آنها به آسانی عبور کرد.
اساساً توجه به آثار موسیقایی که در زمینه های وطن دوستی و وطن پرستی توسط هنرمندان موسیقی کشورمان تولید شده، خصوصاً در این روزها که کشورمان در بطن اتفاقات و التهابات مختلفی قرار دارد، امری اجتناب ناپذیر است که می تواند فارغ از دل زدگی ها، دعواهای سیاسی، اختلافات درون گروهی، منازعات اجتماعی و تقابل رویکرد های مختلف اندیشه ای که پرداخت به آنها مجال دیگری می طلبد، شرایط روحی مناسبی را برای فرار از این التهابات فراهم سازد که شنیدن به آن هم دربرگیرنده ایجاد روحیه وحدت طلبی و ایران دوستی و هم شنیدن موسیقی است که روزی روزگاری نقل محافل و دستگاه های پخش صوتی خانه ها و اتومبیل ها و مغازه های بودند اما هم اینک در مهجورترین شکل ممکن میان موجی از آلودگی های صوتی نشأت گرفته از تولیدات نازل موسیقایی قرار گرفته اند.

آنچه در سلسله گزارش های «بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن» مورد توجه قرار گرفته، رجعتی باردیگر و اجمالی به آثار موسیقایی است که طی دهه های گذشته و سالهای اخیر توسط هنرمندان بهادار موسیقی کشورمان در سبک های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند و در این گزاره های رسانه ای بدون تقدم و تأخر زمانی به آنها می پردازیم. شرایطی که نقد و تحلیل و واکاوی هر یک از این آثار دربرگیرنده ابعاد مختلفی بوده و همیشه مورد توجه منتقدان، مدرسان و پژوهشگران این عرصه قرار گرفته اند اما در این گزارش ها تلاش می شود تا معرفی مختصری از آنها صورت پذیرد.
در پنجمین شماره از این مجموعه گزارش ها به سراغ تک آهنگ «خاک دلیران» به خوانندگی روزبه نعمت اللهی رفتیم که بدون تردید یکی از مهم ترین و پرشنونده ترین آثار این خواننده گزیده کار موسیقی پاپ ایران است. قطعه ای حماسی با ضرباهنگی بالا که همچنان پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت آن می تواند در زمره یکی از تاثیرگذارترین قطعات ملی – میهنی مورد توجه قرار گیرد. قطعه ای که بااینکه در مقطعی مجوز پخش از رسانه ملی را نداشت اما به طور قطع به سبب محتوای ترانه و وسواس زیادی که نعمت الهی همیشه روی اشعارش دارد توانست خیلی زود به دل مخاطب بنشیند.
روزبه نعمت الهی همچون خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان است که تحصیلات خودرا در رشته موسیقی دانشگاه سوره به انتها رسانده است. مادرش فرشته جواهری خواننده و ردیف خوان موسیقی بوده و پدرش مسرور نعمت الهی محقق و استاد دانشگاه است. البته برمبنای آنچه از وی در پیشینه کارهای فرهنگی اش نوشته شده بر این مبناست که انتخاب ترانه هایی که نعمت اللهی اجرا کرده اغلب توسط پدرش انجام شده است. او و پدرش بصورت ذوقی در حوزه ترانه هم فعالیت دارند به شکلی که بسیاری از کارهایی که نعمت الهی انجام می دهد، تلفیقی از اشعار مختلف و ابیات اشعار یک شاعر به ویژه مولانا هستند که پدرش این کار را انجام می دهد.

این خواننده موسیقی پاپ ایران که همیشه به عنوان یکی از صاحب سبک ترین و گزیده کارترین خوانندگان شناخته شده، تا به امروز موفق به برگزاری کنسرتهای مختلفی شده که هریک از این کنسرت ها به سبب حال و هوای ویژه ای که در نوع انتخاب قطعات و همین طور نحوه ی اجرای ارکستر صورت گرفته، مشتمل بر برگزاری کنسرتهای متفاوتی بوده که اغلب تماشاگران را راضی از سالن اجرای برنامه خارج کرده است. ضمن این که قطعه «خاک دلیران» بدون تردید یکی از مهم ترین و پرشنونده ترین آثار این خواننده گزیده کار موسیقی پاپ ایران است. قطعه ای حماسی با ضرباهنگی بالا که همچنان پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت آن می تواند در زمره یکی از تاثیرگذارترین قطعات ملی – میهنی مورد توجه قرار گیرد آلبوم های «سرزمین مادری – ۱۳۸۰»، «هفته عاشقی – ۱۳۸۷»، «عمو زنجیرباف – ۱۳۸۸»، «داروگ – ۱۳۹۲» آثاری هستند که از روزبه نعمت الهی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
این خواننده مدتی پیش بود که در گفتگو با رضا رشید پور در برنامه «حالا خورشید» درباره ی اجرای این قطعه اظهار داشت: آنچه در زمینه کارهای موسیقایی من همیشه مورد توجه بوده است، به کار بردن حداقل یک قطعه ملی – میهنی در هریک از آلبوم هایم بوده است. قطعه «خاک دلیران» هم یکی از این آثار است که در آلبوم «سرزمین مادری» از آن استفاده کردم و تلفیقی از شعر مولانا و پدرم است. البته بعد از آن که قطعه را برای پخش به سازمان فرستادیم رد شد اما بنده بارها و بارها از آن دفاع کردم و پس از برگزاری جلسات گوناگون و اعمال تغییراتی بود که موفق به دریافت مجوز آن برای پخش از رسانه ملی شدیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه وقتی این قطعه مجوز گرفت مردم خیلی قطعه را دوست داشتند و من هم بسیار خوشحال بودم که این اثر توانسته روی ذهن شنیداری مردم جای خوبی باز کند. کما این که با همین انرژی های خوب بود که در کنسرت هایم از این اثر استفاده کردم و خیلی به من کمک زیادی کرد. این در حالیست که در همان دورانی که می خواستم کار را بسازم از ترانه ای که پدر نوشته بود حس بسیار خوبی دریافت کردم و خیلی راحت توانستم بر طبق این حس خوب کار را تولید کنم.

نعمت اللهی که در این سال ها نسبت به دیگر دوران فعالیتی اش کم کار شده، در بخش دیگری از صحبت های خود بود که توضیح داد: خودم به خاک وطن عشق دارم و می دانم همه آدم های این دنیا به وطن هایشان عشق دارند. به همین سبب همیشه تلاش می کنم دراین زمینه کارهایی داشته باشم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم طی این سال هایی که کار می کنم تمام تلاشم را به کار بستم تا به گوش مخاطبان احترام گذاشته و هرکاری را به هر قیمتی منتشر نکنم دراین زمینه هم همیشه وسواس زیادی روی کلام داشتم و دارم. البته که پدر و مادرم دراین زمینه کمک زیادی به من کردند و من قدردان انها هستم.
اگرچه طی سالهای اخیر ترانه های مختلفی در زمینه های ملی میهنی پیش روی مخاطبان قرار گرفته، اما پروسه تولید خیلی از این قطعات به شکلی بوده که گروه تولید فقط مایل به تولید صِرف یک اثری بوده که بتواند کارنامه مدیریتی مجموعه مورد نظر را در این کارها پر کند. شرایطی که سبب فراموشی محض این ترانه ها و آثار موسیقایی شده اند. اما به قطع یقین هستند در این میان آثار و ترانه هایی مانند قطعه «خاک دلیران» که در زمینه موسیقی پاپ توانسته از خود یادگاری خوبی برای ذهن شنیداری مخاطبان باقی بگذارد.


منبع:

1401/09/28
21:16:30
0.0 / 5
375
تگهای خبر: تولید , دستگاه , ساخت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس