در گزارش ال مور مطرح شد؛
هدف دیوارنگاره میدان انقلاب ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی است
به گزارش ال مور، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، هدف دیوارنگاره میدان انقلاب را ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی دانست و توضیحاتی در رابطه با هنرهای شهری ارائه نمود.
مجید قادری معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در رابطه با دیوارنگاره میدان انقلاب و رویکرد سازمان زیباسازی برای این دیوارنگاره به خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث در ارتباط با دیوارنگاره ها، در مباحث رسالت فرهنگی و هنری قرار می گیرد که سازمان زیباسازی در نظر دارد. بدین منظور از ظرفیت این دیوارنگاره های شهری بخصوص بزرگترین دیوارنگاره پایتخت با مساحت ۱۴۰۰ مترمربع، در مناسبت های ملی و مذهبی بهره خواهیم گرفت که هر کدام با این رویکرد، اکران هایی ویژه خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: دیوارنگاره میدان انقلاب که سازمان زیباسازی تهران با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی رونمایی نمود، در جهت همین رویکرد است و برنامه داریم که از ظرفیت بصری و هنری این بزرگترین دیوارنگاره پایتخت در مناسبت های ملی و مذهبی استفاده نماییم.
قادری هدف دیوارنگاره میدان انقلاب را ایجاد همبستگی و ارتقای هویت ملی دانست و بیان نمود: بر مبنای تقویم سالانه و به این علت که دیوارنگاره عظیم میدان انقلاب به سادگی جابجا نمی شود و هم هزینه و هم طراحی برای آن خاص است، تعداد طرح هایی که روی آن نقش خواهد بست، مشخص است؛ هم اکنون نقش حاج قاسم و یارانش روی دیوارنگاره است و پس از آن دهه فجر، اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان، استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان خواهد بود و بدین سان طرح این دیوارنگاره عظیم جابجا خواهد شد.
به گفته وی، ایده ها و طرح هایی که بر دیوارنگاره میدان انقلاب تهران نقش می بندد، به صورت مشارکتی با سازمان تبلیغات اسلامی انجام می پذیرد.
معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در رابطه با این که تأثیرگذاری دیوارنگاره های شهری به چه میزان است، اظهار داشت: دیوارنگاره های شهری به ۲ صورت دیوارنگاره های ثابت و موقت هستند و اثرشان هم بسیار و متفاوت خواهد بود اما به صورت کلی، دیوارنگاره ها برای الگوسازی می تواند یک روش بسیار مؤثر باشند. از آنجاییکه مردم چشم شان به فضاهای شهری و جلوه های بصری شهر عادت می کند، در نظر گرفتیم تا با تغییر فضای بصری شهری با استفاده از دیوارنگاره ها، المان های هنری همچون نقاشی دیواری و آثار حجمی در سطح شهر، فضای بصری و هویت شهری را اثرگذارتر و مفاهیم دینی و ارزشی را ملموس تر نماییم.
وی تصریح کرد: هر کدام از المان های هویت بصری در سطح شهر مخاطب خاص خودشان را دارند و هر کدام به شکلی به ارتقای هویت ملی ما کمک می کنند برای مثال دیوارنگاره های محرمی ما در کنار تیغه های علامت با طرح کالیگرافی روی آنها، پرچم ها و ابرپرچم ها همگی تأثیرگذار بودند و حال و هوای شهری را تغییر دادند و هر کدام بنا به اقتضائات، پیام فرهنگی منحصر به فردی خواهند داشت.
قادری در انتها در رابطه با طرح های هنری شهری سازمان زیباسازی هم توضیح داد: قبلاً در سازمان زیباسازی اکران های مختلف فرهنگی و هنری را داشتیم اما هم اکنون پویش های مختلفی تعریف کرده ایم که همزمان با مناسبت ها و رویدادهای مهم، علاوه بر فضای شهری در فضای مجازی هم گسترده می شود و سطح وسیع تری از مخاطبان را در بر می گیرد بعنوان مثال در روزهای برگزاری جام جهانی، به غیر از المان های حجمی شامل توپ و کاپ های جام جهانی که طراحی و نصب شدند، کلیپ های مختلفی در فضای مجازی منتشر گردید. این پویش ها برای دهه فجر و اعیاد شعبانیه هم اتفاق خواهد افتاد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳