مناجات هایی كه با موسیقی شنیدنی شدند؛

رسم مناجات در ماه رمضان با هنرمندان مطرح

رسم مناجات در ماه رمضان با هنرمندان مطرح ال مور: آلبوم رسم مناجات یکی از آثار قابل توجه و باارزش عرصه تولیدات موسیقایی در رابطه با ماه مبارک رمضان است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما انتشار یافته است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در هم آمیختگی «موسیقی» و «مناجات» مسیری باارزش و مشخص در ساحت موسیقی کشورمان است که طی دهه های گذشته بواسطه حضور هنرمندان و ذاکران دوده (ع) در قالب های مختلفی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و توانسته است در گونه های تعریف شده ای جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند. فرآیندی به شدت قابل اتکا که از گذشته های دور محل رفت و آمد هنرمندان بهادار ای بوده که هر کدام با توسل به داشته های تجربی یا علمی خود از موسیقی، ارادت خودرا به پیشگاه حضرت آفریدگار اعلام نموده اند.
عرض ارادتی موسیقایی که طبیعتاً اوج آنرا می توان در روزهای ماه مبارک رمضان دید و شنید که چگونه هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، توانستند آثاری را خلق کنند که با الهام از نیایش ها، ادعیه و حتی آیات قرآن مجید هرکدام تبدیل به آثاری ماندگار در تاریخ موسیقی این سرزمین شدند.
آثاری که بااینکه در چهار پنج سال اخیر از تولید کیفی و کمی آنها کاسته شده اما همچنان در عرصه توجه و عنایت برخی از هنرمندان قرار دارد و می تواند در روزگار دعواها، تلخی ها، ناملایمت ها و گلایه های گوناگون انسان امروزی، برای آنهایی که گوشه چشمی به موسیقی جدی و موسیقی ایرانی دارند، پناهگاهی مستحکم در دریافت آرامش و پرواز به سمت معبود باشند؛ آثاری که شنیدن آنها خصوصاً در روزهای ماه مبارک رمضان طعم شیرین تر و جذاب تری دارد که ای کاش برای همه ما فرصتی پدید آید تا بتوانیم در چند دقیقه کوتاه، یک تجربه موسیقایی ناب را در ضیافت «مناجات» و الحان موسیقی از سر بگذرانیم.
طی سالهای اخیر هم تعدادی از هنرمندان، مجموعه ها و مراکزی که در عرصه موسیقی آئینی کارهای مستمری دارند، تلاش خودرا انجام داده اند تا بواسطه بهره مندی از خاصیت ها و گنجینه های نهفته در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی ایران دست به تولید و یا بازسازی آثاری بزنند که طی سالهای اخیر و حتی دهه های گذشته با حضور هنرمندان صاحب نام این عرصه خصوصاً آواز پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. آثاری که با اتکا به گونه های آئینی چون «مناجات خوانی» که از گذشته های دور رسمی باارزش در ماه مبارک رمضان تلقی می شده و در جغرافیای ایران عزیز از تنوع زیادی هم برخوردار است، توانسته اند لحظات نابی را برای روزه داران فراهم آورند.
جمع آوری و تدوین چنین مجموعه هایی که دربرگیرنده ابعاد بسیار گوناگونی در عرصه های مختلف موسیقی بوده، امری دشوار و البته اجتناب ناپذیر است که باید برای حفظ و نگهبانی این میراث گرانبها کوشش های مضاعفی به خرج داد، شرایطی که بااینکه طی سالهای اخیر بواسطه حضور مجموعه هایی چون مرکز موسیقی حوزه هنری، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا)، دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، مرکز هنری رسانه ای نهضت و برخی دیگر از نهادها اهتمام در احیای موسیقی آئینی و مذهبی ما داشته، اما به لحظ فنی بطور قطع دربرگیرنده مؤلفه های گوناگونی است که از درون آنها می توان پی به ارزش های والاتر و ارجمند تر موسیقی ردیف دستگاهی ایران برد. حتی اگر بدانیم چنین آثاری شاید مشتمل بر تعداد کمتری از مخاطبانی باشند که در این سال ها به شدت ذائقه خودرا خواسته یا ناخواسته درحال تغییر می بینند.
همان گونه که قبلاً هم اشاره داشتیم باید پذیرفت که تولید، بازسازی و تدوین آثار موسیقایی که ریشه در باورها، آئین ها و اعتقاد الهی ما ایرانیان دارد امری لازم و جدی خصوصاً در روزگار پربحران پروسه تولید و عرضه موسیقایی است که می بایست با اتکا و دانش هنرمندان پیشگام این عرصه هم در قالب به روز و هم قالب تاریخی اش در دسترس مخاطبان و پژوهشگران قرار گیرد. شرایطی که بی شک لازمه شناخت هویت فرهنگی هریک ما از ایرانی هایی است که بدجور خودمان را به شرایط فعلی روزگار بدون توجه به آن چه میراث دار آن هستیم، سپردیم و لازم است با شنیدن آثاری که می توانند به سهم خود قسمتی از شناسه هویتی و اعتقادی ما ایرانیان باشد، رجعتی موسیقایی به این میراث داشته باشیم؛ رجعتی که می تواند دربرگیرنده انتقال آرامشی باشد که انسان امروزی از پس اتفاقات، مشکلات و بحران های ریز و درشت روزگار خود می تواتند از آن به عنوان پناهگاهی ملهم از آموزه های اعتقادی و الهی بهره گیرد.
آنچه در سلسه گزارش های «مناجات هایی که با موسیقی شنیدنی شدند» گروه هنر خبرگزاری مهر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، کوشش برای رجعت باردیگر به قسمتی از آثار مهم موسیقایی در عرصه مناجات خوانی و موارد مشابهی است که در روزهای ماه مبارک رمضان بواسطه آثاری در قالب آلبوم، تک آهنگ و یا یک اثر موسیقایی- مذهبی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
یکی از پروژه های موسیقی ارزشمندی که بهار سال ۱۴۰۰ توسط مرکز موسیقی حوزه هنری همزمان با حلول ماه مبارک رمضان آلبوم موسیقایی انتشار یافت، آلبوم «رسم مناجات» بود که با مشارکت مرکز موسیقی صدا و سیما، مدیریت تولید اشکان کمانگری و مشاوره حمیدرضا نوربخش پیش روی مخاطبان قرار گرفت و توانست به عنوان یکی از آثار شاخص عرصه مناجات خوانی مورد توجه علاقه مندان این نوع آثار قرار گیرد.

مرکز موسیقی حوزه هنری که در سال ۱۳۹۹ همزمان با ماه مبارک رمضان با همکاری مرکز موسیقی صدا و سیما آلبوم «شهر مناجات» را که شامل آوازهایی در مناجات از استادان برتر موسیقی ایرانی منتشر نموده بود، در امتداد سیاست های اصول کلی خود همزمان با ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ آلبوم «رسم مناجات» را هم باتوجه به استقبال مخاطبان و علاقه مندان منتشر نمود.
در تولید آلبوم «رسم مناجات» که با حضور هشت خواننده شاخص از نسل های مختلف کشور تولید شده تمام همت تولیدکنندگان معطوف بر این نکته بوده است که ظرافت ها و ظرفیتهای شعر و موسیقی ایرانی در شناساندن ابعاد زیبای این ماه مبارک به سمع و نظر مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان قرار داده شود.
این در صورتی است که حضور تعدادی از بهترین های موسیقی ایرانی که هر کدام دارای پیشینه ای قابل اتکا در حوزه خوانندگی بودند بر وزانت این اثر افزود و فضایی را فراهم ساخت که آن چه از آن در اینروزها با کلیدواژه «موسیقی خوب» یاد می نماییم، در قالب درست خود آن هم در عرصه موسیقی آئینی که این سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده، پیش روی مخاطبان و شنوندگان این آثار قرار گیرد.
در این آلبوم که مشتمل بر هشت قطعه موسیقایی با اسامی «گره گشا»، «باز آ»، «وصال تو»، «نور تجلی»، «سزاوار»، «غیر از تو نخواهم»، «تماشایی»، «تو دستم را گرفتی» در مایه های دستگاهی افشاری، سه گاه، بیات ترک، شور و مثنوی سه گاه تدارک دیده شده است، قاسم رفعتی، مظفر شفیعی، سیدرضا طباطبایی، سید جلال الدین محمدیان، مهدی محمدی، مهدی شهسوار، مهران زمانی یکتا و اشکان کمانگری به عنوان خواننده حضور دارند.
اشعار این آلبوم نیز از ریاضی یزدی، ابوسعید ابی الخیر، مولوی، حافظ، سجاد سامانی، خواجه عبدالله انصاری، محمد مهدی سیار و پروین اعتصامی است. مدیرتولید این پروژه، اشکان کمانگری و مشاور حمیدرضا نوربخش دیگر چهره نام آشنای حوزه موسیقی است و کار میکس و پالایش این آلبوم را مهدی سالک اردستانی و یاسر فلاح پور به عهده داشته اند.
برای شنیدن قطعه «گره گشا» به خوانندگی قاسم رفعتی اینجا، برای شنیدن قطعه «وصال تو» به خوانندگی سیدرضا طباطبایی اینجا، برای شنیدن قطعه «سزاوار» به خوانندگی مهدی محمدی اینجا، برای شنیدن قطعه «تماشایی» به خوانندگی مهران زمانی یکتا اینجا، برای شنیدن قطعه «بازآ» به خوانندگی مظفر شفیعی اینجا، برای شنیدن قطعه «نور تجلی» به خوانندگی سید جلال الدین محمدیان اینجا، برای شنیدن قطعه «غیر از تو نخواهم» به خوانندگی مهدی شهسوار اینجا و برای شنیدن قطعه «تو دستم را گرفتی» به خوانندگی اشکان کمانگری اینجا را کلیک کنید.


منبع:

1403/01/02
15:30:34
0.0 / 5
180
تگهای خبر: تولید , جوانان , دستگاه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس