هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر در رابطه با این که هنرمند خلاق نیست!

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر در رابطه با این که هنرمند خلاق نیست! به گزارش ال مور، نمایشگاه آثار پیکاسو بعد از حدود ۳ ماه به پایان رسید، همینطور در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای هنر بر انتظارات از سند تجسمی تأکید شد و یک هنرمند نگارگر هم نظری عجیب در رابطه با خلاقیت هنری بیان نمود.




خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛

هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل به حساب می آید اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و فعالیتهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به علت تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم فراهم می شود. بر این اساس، نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی و همینطور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

نظر عجیب استاد نگارگر در رابطه با هنر که خلاقیت نمی سازد!


در هفته گذشته، نشست نقد و گفتگو در رابطه با هویت و نوآوری در نگارگری معاصر به بهانه برگزاری نمایشگاه «بر و برگ رنگین» حسین عصمتی با حضور این هنرمند، محمدعلی رجبی دوانی نگارگر و پژوهشگر هنر و فواد نجم الدین عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در نگارخانه لاجورد برگزار گردید.

در این نشست حسین عصمتی هنرمند نگارگر به بررسی ابعاد مختلف نوآوری در نگارگری پرداخت و به اهمیت مفهوم هویت در نوآوری اشاره نمود.
اما محمدعلی رجبی هنرمند نگارگر و پژوهشگر هنر در قسمت دیگر این نشست اظهار داشت: هنر ساحت نیست، چیدمان نیست که آنرا بچینیم یا بسازیم، هنر حتی معطوف به اراده هنرمند هم نیست بلکه هنرمند خویش را به حقیقت می سپارد و آن حقیقت او را می گرداند. کار هنری کار زوری و الزامی نیست و نمی شود دل در جایی باشد و هنرمند به یک شکل دیگر عمل کند ازاین رو همه اختلاف ها بر سر اینست که دل به کجا می بندیم. فرهنگ ما فرهنگی است که دل به حقیقت می سپارد و همه این مقام صادق است و صدق جزو شرایط اصلی فرهنگ و هنر ما است.
وی در رابطه با خلاقیت در هنر توضیح داد: خلاقیت کار هنرمند نیست. مگر ما از عدم چیزی را به وجود می آوریم که نام خویش را خالق می گذاریم؟ ما آن چه را که وجود دارد ترکیب می نماییم ازاین رو نام کاری که انجام می دهیم ابداع است. ابداع به معنای نوآوری. وقتی هنرمند اثری را ابداع می کند در اثر می میرد. وی در فرهنگ ما با عالم خیالی که سیر به سمت حقیقت است سر و کار دارد و آن هم امری است که متعالی سیر می کند. عالم خیال هنرمند را تا سر حد شهود و جایی که حقیقت را مشاهده کند، می برد. هنرمند با خیال تا مرز عالم شهود می رود و در آنجا خیال باز می گردد. با ترک خیال هنرمند می ماند و مشاهده حقیقت. وقتی هنرمند از عالم شهود باز می گردد آغاز به بازسازی می کند و مشاهده قلبی خود از حقیقت را در چارچوب اثر هنری نشان داده است. بنابراین اثر هنری نشانه می شود که نشانگر حقیقتی است که هنرمند دیده است. در مقابل، ما هم از راه اثر هنری از هنر پرسش می نماییم. وظیفه هنر بیان حقیقت است؛ حقیقتی که می خواهد تعالی و خودنمایی کند.


دیوارنگاره هایی که به سالگرد امام خمینی (ره) پرداختند


هفته گذشته، مصادف با سی و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بود که این موضوع سبب شد تا طرح دیوارنگاره های پایتخت و دیگر استان ها همچون دیوارنگاره زنجان و شیراز تغییر کند.
بر این اساس، جدید ترین طرح دیوارنگاره میدان انقلاب تهران با شعار «بر اشرف خلایق روح خدا دمیده» به تاریخ سازترین شخصیت های معاصر دنیا که متأثر از نهضت امام خمینی (ره) مسیر تاریخ را تغییر داده اند، پرداخته بود و در این طرح، تصاویری از همراهی نلسون ماندلا، سیدحسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی، ابومهندس المهدی، یحیی سنوار و … با امام خمینی (ره) را نشان می داد.
همچنین، جدید ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) هم با تصویری از امام خمینی (ره) و با عنوان «فکر تو فریاد زمانه است» رونمایی گردید که در توضیحش نوشته شده بود: «امام خمینی (ره) فکر و اندیشه اش فریاد زمانه بود؛ فریادی که مقابل ظلم ایستاد و راه آزادی و عدالت را به مردم نشان داد.»

چه انتظاری از سند ملی هنرهای تجسمی داریم؟


در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای هنر که ۱۲ خرداد به ریاست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد، مسایل و چالش های هنرهای تجسمی مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی در مورد وضعیت هنرهای تجسمی و چالش ها و مسایل رشته های مختلف هنری در هنرهای تجسمی عرضه و دیدگاه نمایندگان صنوف مختلف هنری مرتبط نسبت به سند هنرهای تجسمی را شرح داد و اظهار داشت: سعی کردیم در چارچوب گفتگوهای فردی و جمعی با هنرمندان و جلسات مختلف با نمایندگان انجمن ها و صنوف هنرهای تجسمی، مسایل و چالش های این حوزه را شناسایی نماییم.
وی تنوع و تکثر رشته های هنری در هنرهای تجسمی، عدم ارتباط کافی هنرمندان با بدنه دستگاههای متولی، ابهامات و مشکلات موجود در سند هنرهای تجسمی از نگاه هنرمندان این حوزه، کافی نبودن زیرساخت های مورد نیاز این حوزه، محدود بودن مجموع درآمد هنرهای تجسمی در داخل و خارج از کشور، ارزش گذاری و اصالت آثار هنر، را همچون مشکلات این حوزه برشمرد.
رضایی همچنین، موضوع هایی چون تسهیل گری برای حضور هنرمندان در رویدادهای بین المللی، افزایش توجه دولت به دوسالانه های هنری، توسعه زیرساخت ها و فضاهای عرضه آثار هنری، توجه بیشتر صندوق اعتباری هنر به واقعیات و اقتضائات هنرهای تجسمی، مسایل و مشکلات مالیاتی و بیمه هنرمندان را همچون مطالبات و انتظارات هنرمندان هنرهای تجسمی عنوان نمود.
وزیر فرهنگ هم در مورد سند هنرهای تجسمی بیان نمود: باید معلوم نماییم که چه انتظاراتی از سند داریم و هر سند چطور تهیه شود. بیشتر از این که بخواهیم از راه سند، هدایتگری نماییم، باید در مورد سیاستهای تسهیلگرانه فکر نماییم. سند هنرهای تجسمی باید هم به ظرفیتهای موجود در هنرهای تجسمی توجه کند و هم به تکالیف و حقوق همه افراد در رابطه با آن و باید دقت کنیم که سند متنی باشد که می خواهد سیاستهای اجرایی هر حوزه را تعیین کند و باید به اجماع نسبی ذی نفعان و صنوف مرتبط در مورد هر یک از آنها، برسیم.


پایان پیکاسو در تهران همراه با یک بازدید نیمه سیاسی


نمایشگاه «پیکاسو در تهران» در موزه هنرهای معاصر تهران بعد از حدود ۳ ماه روز شنبه ۱۳ خرداد به پایان رسید. در این روز، زهرا بهروزآذر معاون رئیس جمهور ضمن بازدید از این رویداد با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و برخی مدیران این مجموعه ملاقات و گفتگو کرد.
در این دیدار، نادره رضایی با عرضه گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و آموزش اظهار داشت: در این مدت که شاهد فعالیت بسیار پرارزش و مؤثر زنان هنرمند کشورمان در همه عرصه ها بودم که توانستند توانمندی های زیادی را به مخاطبان عرضه کنند. ازاین رو خواهان این هستم که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که طی چند ماه گذشته بهترین همکاری را با ما داشت، به این همکاری ها ادامه دهد و یاری رسان ما در حوزه های اجرایی و پژوهشی باشد.
اما آیدین مهدی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی هم بر آغاز نهضت نوین گالری داری توسط بانوان اشاره نمود و اظهار داشت: اگر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بتواند در راه تعامل گرایانه خود با معاونت امور هنری نگاه ویژه ای به مفهوم گالری داری و حضور بانوان در این حوزه داشته باشد ما می توانیم در آینده شاهد بروز اتفاقات بسیار پرارزش و مفیدی در زمینه حضور بانوان طی فعالیتهای فرهنگی هنری کشور باشیم.
زهرا بهروزآذر هم خاطرنشان کرد که حالا تصویر مطلوبی از وضعیت زنان توانمند ایرانی در حوزه های فرهنگی به دنیا عرضه نشده است و ازاین رو همه ما وظیفه داریم تا در بهبود و معرفی بهتر و مطلوب تر این توانمندی ها کارهایی را انجام دهیم.

از فوت یک نقاش تا کلید خوردن دوسالانه خوشنویسی


در هفته ای که گذشت، شهاب موسوی زاده هنرمند نقاش و طراح در هشتاد سالگی در خارج از کشور دارفانی را وداع گفت.
همچنین، نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، آیدین مهدی زاده تهرانی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بعنوان رئیس شورای سیاست گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی ایران، منصوب نمود. رئیس شورای سیاست گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی ایران هم علی هوشمند، علی اشرف صندوق آبادی، بابک البرزنیا، جعفر واحدی، میرحیدر موسوی، علی تن، احمد عبدالرضایی و مجتبی ملک زاده را بعنوان اعضای شورای سیاست گذاری این رویداد معرفی نمود.

اثر جدید بنکسی در فرانسه


در هفته ای که گذشت، یک اثر هنری جدید از بنکسی هنرمند گرافیتی ناشناس انگلیسی، روی دیواری در یکی از خیابان های مارسی فرانسه شناسایی شد. این نقاشی، تصویر فانوس دریایی است که روی دیواری در کوچه ای دنج و خلوت در شهر مارسی فرانسه نقاشی شده بود. در مرکز این طرح، با شابلون و به رنگ سفید و شفاف، این جمله نقش بسته «می خواهم همان کسی باشم که تو در من دیدی». این جمله تفاسیر مختلفی را برانگیخته است؛ برخی آنرا بعنوان یک پیام عاشقانه یا درخواستی برای شناخت و پذیرش تعبیر می کنند و برخی هم اعتقاد دارند این جمله از ترانه «Softly» از گروه Lonestar الهام گرفته شده است. این اثر جدید بنکسی هم زمان با برگزاری ۲ نمایشگاه بزرگ از آثار وی در جنوب فرانسه انتشار یافته است؛ یکی در موزه هنر تولون که از ۱۴ ژوئن شروع می شود و دیگری در مون پلیه.
شهردار مارسی به سرعت در فضای مجازی واکنش نشان داد. او نوشت: «مارسی × بنکسی» و ایموجی شعله را اضافه کرد. تا ظهر نیز، هشتگ #BanksyMarseille در سرتاسر فرانسه و فراتر از آن ترند شد.
بنکسی که هیچگاه هویت کاملش را تأیید نکرده، فعالیت خویش را با نقاشی های اسپری شده روی ساختمان ها در بریستول انگلستان شروع کرد و حالا به یکی از شناخته شده ترین هنرمندان جهان تبدیل گشته است. امابا وجود این شهرت، اشخاصی که از کنار اثر هنری وی در مارسی رد شدند متوجه این اثر نشدند و برخی حتی نمی دانستند بنکسی کیست.

آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه


افتتاحیه نمایشگاه های هنری آدینه هر هفته برگزار می گردد اما این هفته به علت تقارن با عید قربان تعدادشان اندک است البته نمایشگاه هایی که از هفته های گذشته برقرار بودند، هم روز جمعه این هفته قابل بازدید هستند که همچون مهم ترین آنها میتوان به نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی با عنوان «دیوهای مقدس» در گالری ایرانشهر و نمایشگاه آثار واحد خاکدان با عنوان «سکوت سایه ها» در گالری ماه اشاره نمود. اما نمایشگاه «زیر سطح» در گالری ابتدا و نمایشگاه «بازی خطاها» در گالری ژینوس، همچون نمایشگاه هایی هستند که عصر جمعه ۱۶ خرداد افتتاح می شوند.


منبع:

1404/03/18
08:34:12
0.0 / 5
15
تگهای خبر: آموزش , آینده , بانوان , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

ال مور Almor

Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس - ال مور با برندهای معتبر همراه شما در دنیای لاکچری و فشن است