هشدار درباره ی هویت ملی
به گزارش ال مور، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر ضمن اشاره به کاهش سهم فرهنگ در سبد هزینه خانوار گوشزد نمود که ادامه این روند آینده هویت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، نشست هم فکری اولین همایش «مسئولیت اجتماعی در قلمرو فرهنگ و هنر» با تمرکز بر سخنان سیدصادق پژمان برگزار شد؛ نشستی که تلاش داشت تصویر شفاف تری از نسبت فرهنگ با مسئولیت اجتماعی شرکت ها عرضه نماید و مسیر همایش اصلی در بهمن ۱۴۰۴ را روشن کند.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در این نشست تاکید کرد: توسعه امروز تنها با فاکتورهای اقتصادی سنجیده نمی شود و فرهنگ و اجتماع به اندازه اقتصاد در پیشرفت کشور نقش دارند.
پژمان اخطار داد: سهم فرهنگ در سبد هزینه خانوار طی سالهای اخیر بشدت کاسته شده و این روند اگر ادامه پیدا کند آینده ی مصرف فرهنگی و بنابراین آینده هویت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد.
به قول او، بخش زیادی از اقداماتی که شرکت ها در چارچوب مسئولیت اجتماعی انجام می دهند پراکنده، کوتاه مدت و بیشتر تبلیغاتی است و نمی تواند به تقویت حقیقی زیرساخت فرهنگی کشور کمک نماید.
او تاکید کرد: منابعی که امروز برای CSR هزینه می شود باید در راه صنایع خلاق و پروژه های اثرگذار فرهنگی هدایت شود؛ مسیری که بتواند هم صنعت فرهنگ را فعال نگه دارد و هم به بازتولید ارزش های فرهنگی کمک نماید.
پژمان توضیح داد: مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر تلاش دارد نقش پیشران را در این جریان ایفا کند و همکاری شرکت ها، نهادهای دولتی و فعالین فرهنگی را بسمت یک الگوی مشترک هدایت کند.
ضرورت باز تعریف مسئولیت فرهنگی
بعد از او، فضلی مسئول دبیرخانه همایش «مسئولیت اجتماعی در قلمرو فرهنگ و هنر» با مرور تجربه های پراکنده شرکت ها در حوزه فرهنگ اظهار داشت: مسئولیت فرهنگی زمانی معنا دارد که از فضای فعالیتهای مقطعی فراتر رود و بسمت پایداری فرهنگی حرکت نماید.
او توضیح داد: مسئولیت فرهنگی باید به صیانت از میراث ملموس و ناملموس، انتقال درست ارزش ها به نسل های آینده و هماهنگی با معیارهای جهانی کمک نماید.
فضلی تاکید کرد: کشور هنوز بانک اطلاعاتی جامعی از اقدامات فرهنگی شرکت ها ندارد و یکی از اهداف همایش، شکل گیری به گزارش سالانه پایداری فرهنگی است؛ گزارشی که بتواند تجربه ها را قابل ارزیابی کند و جریان اقدام را روشن تر پیش ببرد.
روابط عمومی و وزن اجتماعی برند
در ادامه، جواد قاسمی - رئیس انجمن روابط عمومی ایران - اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی نه خیریه است و نه اقدام نمادین؛ بلکه تعهد سازمان نسبت به دستاوردهای فعالیتش در جامعه است.
او توضیح داد: شفافیت، گزارش دهی و پاسخ گویی پایه های اصلی CSR هستند و روابط عمومی باید نقشی فعال در هدایت نگاه سازمان به مسئولیت اجتماعی داشته باشد.
به قول قاسمی، اقدامات سنجیده در حوزه اجتماعی سبب تقویت اعتبار برند و بازسازی سرمایه اعتماد می شود.
روایتی از مسئولیت اجتماعی
همینطور در ادامه بوجارزاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به مسئولیت اجتماعی نهادمحور پرداخت و اظهار داشت: صنعت نفت طی دهه ها علاوه بر نقش اقتصادی، در تولیدات فرهنگی و مستندسازی تاریخی هم نقش داشته است. از حمایت های سینمایی گذشته تا تأسیس مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت، این مجموعه تلاش نموده بخش مهمی از حافظه صنعتی کشور را حفظ کند.
او توضیح داد: موزه ها، اسناد و روایتهای شفاهی گردآوری شده در این مرکز امروز به بخشی از میراث فرهنگی معاصر تبدیل گشته اند.
بنابر اعلام روابط عمومی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، در آخر نشست، بار دیگر تاکید شد که مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگ تنها زمانی اثرگذار می باشد که از سطح پروژه های پراکنده عبور کند و به یک جریان پایدار و هدفمند تبدیل شود؛ جریانی که بتواند فرهنگ را باردیگر به جایگاه اصلی خود در توسعه کشور بازگرداند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵