بررسی مشكلات كتابفروشان خیابان انقلاب

بررسی مشكلات كتابفروشان خیابان انقلاب به گزارش ال مور در دیدار تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از راسته كتابفروشان خیابان انقلاب، درباره مشكلات این كتابفروشان بحث و گفت وگو شد.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران و جمعی از كتابفروشان و ناشران راسته خیابان انقلاب امروز (چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه) در بازدید از راسته فرهنگی خیابان انقلاب حاضر شدند و در ادامه نشستی در كتابفروشی صفا واقع در خیابان منیری جاوید برگزار گردید. در این نشست اهل نشر و كتابفروشان این خیابان درباره مشكلاتشان خیابان بحث و گفت وگو كردند.
از مهم ترینِ مشكلاتی كه دراین نشست به آن اشاره شد، مصائب ایستگاه خطوط اتوبوس رانی بود كه سبب دیده نشدن كتاب فروشی های این پیاده رو و كاهش فروش كتابفروشی های این منطقه شده است. مشكل دیگری كه مورد بررسی قرار گرفت حضور بساط كتاب های بدون مجوز و افرادی به نام «دادزن»، سختی آمد و شد و آلودگیِ شنیداری و دیداری برای مخاطبان كتابفروشی ها بود كه البته ظاهرا به خاطر برگزاری این مراسم تا دو ساعت از سطح خیابان انقلاب برچیده شده بود، اما با اتمام نشست به حالت قبلی برگشت!
در این نشست، الهام فخاری عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: بازار دستفروشی در خیابان انقلاب امپراتوری دانشگاه را بلعیده است و كسی هم از پس این مشكل بر نمی آید. با این حال برای حل این معضل درصدد تعامل با اصناف هستیم، چون كه در پوشش دستفروشی بزه هم صورت می گیرد. تنها با جمع آوری دستفروشان نمی توانیم مشكلات را حل كنیم.
او اضافه كرد: غم انگیز است كه در راسته انقلاب بیشتر از اینكه كتابفروشی رونق داشته باشد آخر نامه و مقاله به فروش می رسد.
فخاری با اشاره به اینكه باید محدوده خیابان انقلاب را نظارت پذیر كنیم اظهار داشت: ما به دنبال تعامل با اصناف هستیم تا با كمك آنها سازوكار مشخصی برای مساله دستفروشی طراحی كنیم. ما سازمان هایی طراحی كرده ایم كه نوعی هویت برای دستفروشان مشخص كند، البته نه اینكه این هویت به صنف لطمه بزند. ما به دنبال صنف جدید از دستفروشی نیستیم.
این عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه كرد: در همكاری و تعامل با صنف می توانیم منابع اولیه و ماده ای را كه دستفروشان به فروش می رسانند از این وضعیت بی حساب و كتاب خارج كنیم یا می توانیم محدوده ها و مناطق مشخص و نظارت پذیری را كه در تضاد با صنف هم نباشند، مشخص كنیم. به عنوان مثال یك دستفروش درست نیست كه در راسته انقلاب و مقابل كتابفروشی ها بساط خویش را پهن كند و می تواند بقیه مناطق را پوشش دهد.
فخاری با انتقاد از سیستم آموزش و پرورش كه سبب گرایش دانش آموزان به كتاب های تستی شده است، اظهار نمود: باید كاری كنیم كه نوجوانان با خیابان انقلاب انس بگیرند.
زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم با اشاره به معضلات و مشكلات كتابفروشان راسته خیابان انقلاب، جدی ترین مشكل راسته خیابان انقلاب را اغتشاش بصری دانست و اظهار داشت: در این زمینه مطالبات باید از جانب صنف تنظیم و به شورا فرستاده شود. اگر مطالبات به این شكل بیان شوند مطمئنا در رسیدگی به آن ها موثر است.
او همینطور در اظهارنظری درباره برگزاری نمایشگاه كتاب تهران در شهر آفتاب اظهار داشت: به عنوان شهروند دوست دارم نمایشگاه كتاب در وسط شهر برگزار گردد. پدیده های فرهنگی را باید در مركز شهر قرار بدهیم. با عنایت به وضعیت كتابخوانی ما هر پدیده ای كه بتواند سبب انتشار فرهنگ كتابخوانی باشد بهتر است در مركز شهر برگزار گردد.
در بخش دیگری از این نشست، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران بر ضرورت تعیین تكلیف مكان برگزاری نمایشگاه كتاب تهران در ایام آتی تصریح كرد و اظهار داشت: شهر آفتاب هنوز آماده نشده است و در این زمینه هر چه سریعتر باید فكری شود.
وی همینطور اظهار داشت: فروشگاه های دائمی كتاب در مترو اغلب كتاب هایی را عرضه می كنند كه غیرقانونی چاپ شده اند و آنها را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می كنند.
رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در ادامه اظهار نمود: یكی دیگر از مشكلات كتابفروشان راسته خیابان انقلاب گرفتن عوارض تابلو از جانب شهرداری است كه باید این مورد را هم به قانون معافیت كاربری تسری بدهیم. شهرداری نباید از كتابفروشان عوارض تابلو بگیرد. الان عوارضی كه از این صنف گرفته می گردد تجاری است. انتظار داریم از این صنف چیزی گرفته نشود.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، در این جلسه كه با حضور تعدای از ناشران و كتابفروشان برگزار شد، حاضران با بیان مشكلاتشان، خواسته های خویش را از شورای شهر و شهرداری گوشزد كردند. اختصاص بودجه از جانب شهرداری برای ترویج كتاب و كتابخوانی، نبود سرویس بهداشتی در راسته كتابفروشان، مشكلات مربوط به حمل و نقل و تخلیه بار كتاب و مشكلاتی كه كتابفروشان در این زمینه با پلیس دارند، جلوگیری از قاچاق كتاب، نمایشی بودن جلسات مسئولان و عملی نشدن قول های آن ها برای رفع مشكلات مربوط به صنف كتاب و نشر از مواردی بود كه در این بخش به آن ها اشاره شد.
نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ شهر تهران هم از حاضران در این مراسم بود كه بعد از طرح مطالبات برای رفع بعضی از مشكلات این صنف قول همكاری داد.


 

1396/08/24
21:38:10
5.0 / 5
4678
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس