هواكش مترو در پیچ و خم رایزنی های شهرداری و میراث فرهنگی

هواكش مترو در پیچ و خم رایزنی های شهرداری و میراث فرهنگی ال مور: مدت هاست كه تولید هواكش در جنب موزه فرش خیابان امیرآباد به مبحث بحث میان مسئولان مدیریت شهری و میراث فرهنگی تبدیل شده است. ابراهیم خلیل آبادی - رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر- نخستین نفری بود كه به وضعیت این هواكش انتقاد كرد و اظهار داشت: این هواكش دقیقا در مقابل در اصلی موزه فرش است كه خوشبختانه با ممانعت و برخورد مسئولان موزه این بنا تولید نشده است. بعد از آن بود كه محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- تصریح كرد: میراث فرهنگی به مترو اجازه نمی دهد سازه هواكش خویش را در محدوده این موزه احداث كند. آن ها نخست باید با میراث فرهنگی هماهنگ كنند.



به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، طالبیان با اشاره به اینكه نخست باید طرح از جانب شركت مترو عرضه شود سپس تائید نهایی در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی اعلام شود، اظهار داشت: سازه مترو باید در فضای موزه قرار نگیرد و حتی تا حد امكان دیده نشود. بطور قطع از نظر فنی و مهندسی می توانند این كار را انجام دهند.

مخالفت ها ادامه داشت تا اینكه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با انتشار خبری به نقل از رجبعلی خسروآبادی - مدیركل میراث فرهنگی استان تهران- اعلام نمود: برپایه برنامه ریزی ها و تصمیم های اتخاذ شده ازسوی مسئولان متروی تهران یك هواكش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواكش دوم در ضلع جنوب غرب هم احداث می شد تا در عملكرد هواكش خللی تولید نشود ازاین رو از نظر فنی امكان جابجایی و تعیین مكان جدید برای هواكش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت.

وی اضافه كرد: بر مبنای این مسائل فنی، اداره كل میراث فرهنگی استان تهران با نصب هواكش در مجاورت موزه فرش ایران در لچكی حد فاصل خیابان كارگر و فاطمی موافقت كرد اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواكش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المان های موزه فرش همسان سازی شود.

خسروآبادی افزود: از آنجایی كه از نظر فنی امكان جابجایی این هواكش وجود نداشت مقرر شد حجم و سازه این هواكش از المان های موزه الهام بگیرد. با عنایت به این كه این سازه با المان های نمای موزه فرش همسان سازی شده و دارای مزایایی همچون تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامه های موزه فرش ایران است علاوه بر آن با المان های موزه از نظر طراحی مناسب سازی شده است باعث معرفی بیشتر معماری موزه و جذب توریست خواهد شد.

سخنان مدیركل میراث فرهنگی استان تهران در حالی عنوان شد كه مدیرعامل شركت مترو هم از انجام هماهنگی و دریافت تاییدیه از مسئولان وقت میراث فرهنگی خبرداده است.

همچنین مهندس امام - مدیرعامل شركت مترو- در گفت وگو با ایسنا با اشاره به حواشی نصب هواكش مترو خط ۶ در مجاور موزه فرش اظهار داشت: می توان تونل های هواكش میان تونلی خطوط را تا شعاع محدود جابه جا كرد.

وی اضافه كرد: موزه فرش در سمت جنوب شرقی امیرآباد قرار دارد و می توان این هواكش را در آن سمت خیابان و مقابل موزه تولید كرد برای انجام این كار نسبت به تملك زمین باید اقدام شود كه علاوه بر تحمیل هزینه های میلیاردی، زمان بر خواهد بود.

مدیرعامل شركت مترو با اشاره به اینكه مسئولان وقت با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تهران اقدام به طراحی و تولید این هواكش كرده بودند، اظهار داشت: در زمان جانمایی برای احداث هواكش و شناسایی فضاهای موجود، مسئولان مترو تاییدیه سازمان میراث فرهنگی تهران را دریافت كرده بودند و حالا بنا به دلایلی منكر این مورد شده اند.

امام با اشاره به اینكه ما هم درمورد حفظ میراث فرهنگی تهران حساس هستیم، اظهار داشت: برهمین اساس برای نمای هواكش میان تونلی طراحی خاصی در نظر گرفته شده است كه دقیقا شبیه و هماهنگ با موزه فرش باشد به گونه ای كه نظاره گران از بیرون متوجه این نامتجانس بودن هواكش و موزه فرش نشوند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا نصب این هواكش به ساختمان زیان می رساند یا نه، اظهار داشت: این هواكش آلودگی هوای داخل تونل را خارج می كند و بطور قطع آلودگی داخل تونل از هوای تهران بیشتر نیست و مشكلی هم به سازه وارد نخواهد كرد.




1396/10/01
13:47:55
5.0 / 5
4641
تگهای خبر: تولید , فرهنگ , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس