به بهانه اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛

رسانه ها و رسالت انسجام بخشی

رسانه ها و رسالت انسجام بخشی ال مور: تهران- ایرنا- حضور آگاهانه و پركار رسانه ها و نقش پررنگ شخصیت ها از جناح های مختلف سیاسی در تنویر و روشنگری افكار عمومی، به مثابه پادزهری در برابر تهدیدآفرینان امنیت بود كه وحدت ملی و انسجام اجتماعی را نشانه گرفته بودند.


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعتراضات اخیر كه در بعضی شهرهای ایران طی چند روز گذشته اتفاق افتاد، رفته رفته شكل خشن و تند به خود گرفت. در این میان برخی كانال ها و شبكه های معاند نظام با دمیدن در آتش فتنه و دامن زدن به كنشگری های تند، فضا را به سمت آشوب پیش بردند.
بر این اساس رسانه های اپوزیسیون و برانداز با تمام توان به میدان آمدند تا فضای اجتماعی و سیاسی را ملتهب كرده و با دامن زدن به شایعات و جریان سازی نقش پیشرو و پیشگام در وقایع به عهده بگیرند.
با این حال رسانه های داخلی با تنویر افكار عمومی و روشنگری ها توانستند، گوی سبقت را از رسانه های معاند ربوده و فضای غبارآلودی كه بیگانگان ساخته بودند را كنار زنند.
روزچهارشنبه 13 دیماه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این كه رسانه ها وظیفه خویش را در اتفاقات اخیر به خوبی ایفا كردند، اظهار داشت: رسانه ها به سرعت فضای دقیق اجتماعی كشور را دریافتند و مسیر را در فضای وحدت و انسجام اجتماعی پیش بردند.
وی درباره نقش رسانه ها برای آرام كردن جامعه در اتفاقات اخیر، اظهار نمود: در شرایطی قرار داریم كه امنیت بعنوان نقطه مزیت اجتماعی ما است و این مزیت منطقه ای و جهانی ایران است، بسیاری تلاش دارند این نقطه مزیت را به نقطه تهدید تبدیل كنند.
در این زمینه به ذكر چند نكته می پردازیم:
1- رسانه ها امروز نقش بی بدیلی در شكل دادن به افكار عمومی بازی می كنند. شاید با كمی اغراق بتوان اظهار داشت كه نگاه مردم را رسانه ها می سازند.
در واقع با گسترده شدن عرصه فناوری های نو، مرزها در جهان معنای جدیدی یافته است. همزمان، زمان و مكان هم در حال فشرده شدن هستند و جغرافیای تازه ای در دنیا شكل گرفته است. به باور كارشناسان اگر در سال های دهه 70 میلادی، خبرگزاری های بزرگی همچون «آسوشیتدپرس»، «رویترز»، «یونایتدپرس» و... جریان اصلی اطلاع رسانی (Main Stream) خبری بودند، امروز بر این امر تاكید می گردد كه شبكه های اجتماعی، جریان اصلی اطلاع رسانی و جریان سازهای خبری این حوزه هستند.
ما اكنون در میانه نوعی از انقلاب صنعتی در عرصه رسانه ها هستیم. در مركز این انقلاب گسترش روزافزون رسانه های اجتماعی و ابزارهای الكترونیكی همچون رایانه و تبلت قرار دارند كه بعنوان مصرف كننده تقاضا یا جمع آوری كننده خبرها و نشردهنده آن عمل می كنند.
هر چند دگرگونی هایی به سرعت در صنعت خبر رخ می دهد و در این بین شبكه های اجتماعی نقش مهمی یافته اند اما نمی توان از نقش رسانه های اصلی غفلت كرد و آنها را نادیده انگاشت.
بر همین اساس این رسانه ها به دلیل خبر رسانی صحیح و به موقع می توانند به تنویر افكار عمومی بپردازند و شایعه سازی و خبرپراكنی های بعضی از شبكه های اجتماعی را خنثی كنند. بنابر این رسانه های اصلی از رسالت مهمی در عرصه خبر رسانی برخوردار می باشند.

2- «آزادی» و «مسوولیت» اساس كار رسانه ها را شكل می دهند. رسانه ها ضمن اینكه از آزادی تضمین شده در قوانین مدون كشورها برخوردار می باشند در ازای برخورداری از این آزادی مسئولیت هایی هم دارند.
این آزادی و مسئولیت را می توان به مثابه حق وتكلیف دید. حق و تكلیفی كه رابطه دوسویه دارند؛ به صورتی كه هر جا حق باشد به صورت حتم تكلیف هم خواهد بود و هر جای تكلیفی باشد حقی هم متصور می شود، به عبارتی دیگر حق و تكلیف از هم جدا نیستند. پس حق در واقع نوعی امتیاز و اختیار است ولی تكلیف وظیفه ای است كه بر عهده دارنده حق است.
مسئولیت، نتیجه تكلیف است و كسانی كه برحسب قوانین مكلف شناخته می‏شوند، دارای مسئولیت هستند.
بحث حق و تكلیف از مهمترین مباحثی است كه درباره رسانه ها می توان به آن اشاره نمود. این كه رسانه ها جدا از حقی كه دارند و آن آزادی در ایفای رسالت شان است، دارای تكلیفی هم هستند و آن این است كه بایستی پاسخگوی پرسش های افكار عمومی باشند و نقش نظارتی و مسئولانه را عهده دار شوند.
در وقایع اخیر رسانه های كشورمان، وظیفه خویش را به خوبی انجام دادند. همانگونه كه وزیر ارشاد یادآور شدند رسانه ها در اتفاقات اخیر به خوبی سرعت فضای دقیق اجتماعی كشور را دریافتند و مسیر را در فضای وحدت و انسجام اجتماعی پیش بردند.

3- ما در شرایط حساسی از تاریخ خود به سر می بریم، در جهان آشوبناك و خاورمیانه ای زیست می نماییم كه درگیر نبردهای خونین است. دشمنان ما از همه تلاش های خود بهره می گیرند تا موتور توسعه و پیشرفت ما را از حركت بیاندازند.
از این رو از ابزارهای مختلفی بهره می برند و بخصوص با جنگ نرم و عملیات روانی می خواهند اعتماد عمومی مردم به نظام را خدشه دار كنند و بر امنیت مثال زدنی جمهوری اسلامی صدمه وارد كنند. همانگونه كه پیشتر گفته شد، وزیر ارشاد در بخشی از سخنان خود بر مولفه امنیت بعنوان نقطه مزیت اجتماعی تاكید نمودند.
در واقع این امنیت نقطه ثقلی است كه دشمنان ما را از اپوزیسیون های خارج نشین تا رئیس جمهور جنجالی آمریكا و برخی مقامات كشورهای مرتجع منطقه بر آن داشته تا به صف شده و بر آن خدشه وارد كنند.
از این رو به میدان آمدن رسانه ها و حضور پررنگ شخصیت ها از جناح مختلف سیاسی در تنویر و روشنگری افكار عمومی، به مثابه پادزهری در برابر تهدیدآفرینان امنیت بود كه وحدت ملی و انسجام اجتماعی را نشانه گرفته بودند.
بنابر این با آگاهی بخشی، می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل كرد و با تقویت همبستگی و وفاق ملی ضریب امینت را افزایش داده و توطئه های دشمنان را خنثی كرد.

پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمد ستاری**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https: //t. me/Irnaresearch همراه شوید.


1396/10/14
20:08:01
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: صنعت , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس