نقش اعتماد در شكل گیری جامعه ی رو به رشد

نقش اعتماد در شكل گیری جامعه ی رو به رشد به گزارش ال مور دبیر اجرایی سومین همایش سالیانه انجمن علمی روان درمانی ایران با اشاره به اینكه تغییرات سریع و ناهماهنگ در بعضی از تصمیم گیری های كلان می تواند منجر به كاهش اعتماد در جامعه شود، اظهار داشت: اعتماد بعنوان یك سرمایه اجتماعی نقش انكارناپذیری در رفاه اجتماعی، سلامت و بهره وری دارد.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا ترابی پاریزی با تاكید بر اینكه اعتماد، یكی از اولین مفاهیمی است كه بشر در زندگی اجتماعی خود با آن روبروست، اظهار داشت: كیفیت تعامل بین كودك و والد در ابتدای زندگی از مهمترین عوامل شكل گیری جهان بینی و شخصیت ما است. رفتار متناقض با كودك، بی توجهی، غفلت یا آزارهای روانی و جسمی به او می تواند مانع شكل گیری اعتماد در كودك شود كه این امر منجر به احساس ناامنی و بدبینی در وی خواهد شد.
وی شرط شكل گیری جامعه ای رو به رشد را وجود اعتماد بین افراد جامعه و سازمان ها و ساختارهای اجتماعی دانست و اضافه كرد: اعتماد را می توان یكی از مهمترین سرمایه های اجتماعی قلمداد كرد، اما شكل گیری اعتماد محدود به ابتدای زندگی و تعامل والدین و كودك نیست. نحوه ی برخورد گروه های اجتماعی، سازمان های اجتماعی و ساختارهای كلان هم در شكل گیری یا تخریب این سرمایه به شدت مؤثر هستند.
وی افزود: توجه به خواسته های افراد جامعه، مبارزه با شكاف طبقاتی، شفافیت در روال ها، پرهیز از اعمال تبعیض های قومی، نژادی، جنسیتی، جغرافیایی و غیره از جانب سازمان های اجتماعی می تواند به تحكیم اعتماد در جامعه منجر شود. اعتماد بعنوان یك سرمایه ی اجتماعی نقش انكارناپذیری در رفاه اجتماعی، سلامت و بهره وری دارد.

ترابی با مقایسه ی وضعیت اعتماد در سراسر جهان كه حاكی از ناهمگونی بسیار گسترده میان كشورهاست، افزود: در یك سوی طیف، بیشتر از ۶۰ درصد از افراد جمعیت مورد مطالعه در كشورهایی مانند نروژ، سوئد و فنلاند اعتقاد دارند كه به مردم می توان اعتماد كرد؛ اما در سوی دیگر طیف، در كشورهایی مانند كلمبیا، برزیل، اكوادور و پرو، كمتر از ۱۰ درصد افراد چنین نگرشی دارند. برای كشورمان داده ی دقیقی نداریم، اما همین داده های موجود هم چندان امیدواركننده نیستند بنابراین باید چاره ای بیندیشیم و با بررسی های علمی مناسب در جهت یافتن ریشه های آن تلاش نماییم.
به نقل از وی، سازمان های خرد و كلان ما باید با آموزش و گسترش اخلاق حرفه ای و رعایت حقوق شهروندان و افزایش مسئولیت پذیری هنگام بروز مشكلات و همینطور افزایش شفافیت در تصمیم گیری های كوچك و بزرگ به افزایش اعتماد كمك كنند. همینطور تغییرات سریع و ناهماهنگ در بعضی از تصمیم گیری ها هم می تواند منجر به كاهش اعتماد در جامعه شود.
به گزارش انجمن علمی روان درمانی ایران، ترابی بی اعتمادی را گاهی مطلوب دانست و خاطرنشان كرد: بی اعتمادی سالم می تواند منجر به حفاظت فرد از صدمه شود. چگونگی پاسخ جامعه به این بی اعتمادی، شرط شكل گیری صحیح یك ارتباط اجتماعی سالم می باشد. این مسأله پیچیدگی مفهوم اعتماد را بیشتر می كند؛ بنابراین بر آن شدیم تا با برگزاری همایش «اعتماد: سازه ای روانی در گستره ی زندگی» توجه پژوهشگران عرصه های روان پزشكی، روان شناسی و جامعه شناسی را به این مفهوم جلب نماییم.

این عضو هیأت مدیره ی انجمن علمی روان درمانی ایران، هدف این همایش را پوشش تمامی جنبه های روان شناسی و اجتماعی اعتماد و بررسی شكل گیری اعتماد در سیر رشد شخصیت، عوامل ایجاد اعتماد و بی اعتمادی در رابطه های بین فردی، زوج ها، خانواده و بین نسل ها برشمرد و اضافه كرد: از منظر روان شناسی اعتماد در رابطه ی درمانی مهمترین فاكتور پیشبرد درمان است كه با ارتقای اصول اخلاقی، چارچوبی امن برای بیمار فراهم شده تا بیمار بتواند با شكل گیری یك رابطه ی درمانی، روند تغییر را شروع كند. بررسی ریشه های فرهنگی اعتماد و بی اعتمادی هم امری مهم است؛ چونكه خصوصیت های خاص فرهنگی هر جامعه منجر به برداشت متفاوتی از مفهوم اعتماد و كاركرد آن می شود.

ترابی در انتها ابراز امیدواری كرد كه این همایش، فضایی برای تبادل اطلاعات بین دانشمندان و سیاست گذاران فراهم آورد و خروجی آن بتواند كمكی برای متخصصین روان درمانی و سیاست گذاران اجتماعی باشد.

گفتنی است، همایش «اعتماد: سازه ای روانی در گستره ی زندگی»، ۷ تا ۹ اسفند ۱۳۹۸ در سالن غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می گردد.




منبع:

1398/11/28
13:41:45
5.0 / 5
4174
تگهای خبر: آموزش , جامعه , درمان , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس