بررسی چند ابهام و مسأله در نشست گردشگری سلامت

به خاطر دلار حق بیمار داخلی را ضایع نکنید!

به خاطر دلار حق بیمار داخلی را ضایع نکنید! خدمات دهی به بیماران 108 کشور در سال دوم کرونا با وجود درگیری ایران با این ویروس، پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان های دولتی با وجود شلوغی و ازدحام بیماران داخلی، مشاجره دو وزارت گردشگری و بهداشت بر سر صدور مجوز گردشگری سلامت، ابهام در تعرفه و هزینه درمان و بیمه بیماران خارجی در ایران همچون مباحث طرح شده در نشست گردشگری سلامت بود که نمایندگان وزارتخانه های بهداشت و گردشگری به آنها پاسخ دادند.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، در ششمین سلسه نشست های گردشگری سلامت که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ۲۱ تیر ماه برگزار شد، محمدرضا ترجمان ـ سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ، یادآوری کرد: بر طبق سند ۲۰ ساله چشم انداز گردشگری بطور عام، جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ باید در جایگاه اول کشورهای منطقه، یعنی آسیای میانه، حوزه قفقاز و خاورمیانه قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه گردشگری پزشکی، یعنی ارائه خدمات درمانی برای افراد غیرتابع ایران، اظهار داشت: هر ساله ورود اتباع غیرایرانی به کشور به چند شکل اتفاق می افتد، یکی از این روش ها بطور هدفمند و انتخاب شده بوسیله افراد واسطه یا بوسیله شرکت هایی است که دارای مشخصات قانونی هستند.

کشورهایی مقابل گردشگری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند
ترجمان با اعلان اینکه عواملی که بر روی گردشگری درمانی یا مدیکال توریسم تاثیر دارند از مسائل ذهنی، سیاسی و فشارهای اقتصادی مستثنی نیست، اظهار نمود: مجموعه این مسائل منجر به ایران هراسی و نیز اسلام هراسی شده و حتی کشورهایی هستند که مقابل جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری فعالیت می نمایند و منجر به فشارهای زیادی بر این صنعت در کشور می شوند.
او با اشاره به برخی حوادث پیش بینی نشده مانند کرونا، آمارهایی از روند سفرها و گردشگری دنیا ارائه کرد و اظهار داشت: کرونا ۷۳ درصد برنامه گردشگری جهان را کاهش داده و سهم آسیا از این مقدار ۷۹ درصد بوده است. در آسیا همچون ایران تاثیر و تبعات کرونا در صنعت گردشگری بیش از میانگین کل جهان بوده است. همین طور لازم است تا مسائل مؤثر بر وضعیت جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و سایر عوامل موثر مدنظر قرار گیرد.
سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پزشکی یک کار تک دستگاهی و مختص یک سازمان یا وزارتخاته نیست، اضافه کرد: به همین دلیل شورای راهبری تشکیل شده است. اگر ما فرایندهای مربوط به یک کار همچون گردشگری را شناسایی نکنیم، در قسمتی از کار، حلقه مفقوده پیش می آید که کار را متوقف و ناقص می کند.
او تصریح کرد: برنامه شورای راهبری بیشتر برای هم افزایی است تا بتواند سازمان ها و وزارتخانه های موثر و مرتبط را در یک مسیر هدایت کند.
ترجمان سپس به این پرسش که وزارت بهداشت در باب زبان و هدف مشترک این صنعتِ چند دستگاهی چه کاری انجام داده است، پاسخ داد: در ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۹ سند راهبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی توسط معاون اول رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ گردید. در این سند در جدول شماره ۲ بند ۱۱ قسمت ب اشاره شده که دادن مجوز به شرکت هایی که می خواهند در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شده است و وزارت بهداشت نیز موظف به تعیین ضوابط است.

۲۰۰ مرکز درمانی در ایران بیمار خارجی می پذیرند
او اضافه کرد: وزارت بهداشت دو بخشنامه یکی برای بیمارستان ها و دیگری برای مراکز درمانی سرپایی و بستری تدوین و به مجموعه های تحت پوشش خود ابلاغ نمود. تا کنون نیز بیش از ۲۰۰ مرکز درمانی در حوزه پذیرش بیماران بین الملل فعال شده اند.
ترجمان با اشاره به برگزاری جلسات و نشست های مشترک بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: باتوجه به استقبال میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی امید است تا برنامه ها با سرعت بیشتر و بهتر عملی شوند.

ایران در سال دوم کرونا به بیماران ۱۰۸ کشور خدمات داد
او با اشاره به اینکه تا حالا ۱۹۳ کشور از ۲۰۰ کشور دنیا داخل ایران خدمت درمانی دریافت کرده اند، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با وجود کرونا ۱۰۸ کشور از ایران خدمات درمانی گرفتند و این یعنی ایران پتانسل بالایی برای این صنعت دارد.
ترجمان با اشاره به اینکه کشور امارات متحده عربی و شهرهای دبی و ابوظبی با دانشگاه ها آمریکا قرارداد بسته اند و دهکده سلامت راه اندازی کرده اند، اظهار نمود: پزشکان این دهکده های سلامت هیچ کدام عرب زبان نیستند و آنها از پزشکان آمریکایی در این مراکز استفاده می نمایند.
او با یادآوری اینکه ایران از نظر آمار و ارقام در شاخص صنعت مدیکال توریسم در جایگاه پایین تری به نسبت امارات قرار دارد، اظهار داشت: کشورهایی مثل امارت از نظر توانمندی پزشکی بسیار از ما عقب تر هستند و ما از نظر علمی و پزشکان حاذق در جایگاه مطلوبی قرار داریم.
ترجمان در پاسخ به این نقد که چرا مجوزهای گوناگونی در راه صنعت گردشگری پزشکی وجود دارد، اظهار نمود: همه جای دنیا این مجوزها وجود دارد و لازمه انجام کار است.
سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اعتباربخشی یک اصطلاح جهانی است، اظهار داشت: کشورهای همسایه ما شاکی بودند که بیماران را هرجایی نبرید. ما حق نداریم به هر مرکزی مجوز دهیم و بیمار را به آنجا هدایت نماییم، اگر اتفاق ناخوشایندی رخ دهد، برای کشور امری نامطلوب است و دیگر آن اتفاق از چشم آن مرکز درمانی دیده نمی گردد، بلکه از جانب کل کشور خواهد بود.

بیمارستان دولتی جای بیمار خارجی است یا داخلی؟
او به این نقد که بیمارستان های دولتی با وجود شلوغی و ازدحام بیمار داخلی، چرا همچنان عهده دار بیماران بین الملل می شوند، پاسخ داد: در بیمارستان های دولتی بار مراجعه، یعنی تعداد دفعاتی که بیمار به پزشک عمومی یا متخصص مراجعه می کند، بین ۲/۲ تا ۳ بار مراجعه به هر متخصص است. براین اساس ۲۴۰ میلیون بار مراجعه مورد انتظار است که ۱۳۰ میلیون بار مراجعه فقط در بیمارستان های ما ثبت شده است، درحالی که یک میلیون برآورد بار مراجعه بیماران خارجی داریم که حدود ۲۹ درصدش در بخش دولتی اتفاق می افتد.
ترجمان افزود: باری که بیمار بین الملل به کشور و بخش دولتی وارد میکند کمتر از نیم درصد است. ضریب اشغال بخش بیمارستان های دولتی و خصوصی در جهان ۷۲درصد است، در حالی ضریب این اشغال در بیمارستان های دولتی چند درصد بیش از بیمارستان های خصوصی ما است.
او با اشاره به اینکه خود بیمارستان های دولتی متقاضی ارائه این حجم از خدمات هستند، درحالی که به بیماران نیز این دفعه تحمیل نمی گردد، اظهار داشت: نه فقط ورود بیمار خارجی بار اضافی به بیمارستان دولتی تحمیل نمی کند، بلکه از نظر نقدینگی به بیمارستان کمک کننده است.

هزینه درمان بیمار خارجی با نرخ ارز تغییر می کند!
ترجمان با تاکید بر اینکه برای تعرفه ها نمی توان مقدار حداکثری تعیین کرد، اما باید دارای مقدار مشخص حداقلی باشد، اظهار نمود: دفتر ارزیابی فناوری و تعرفه وزارت بهداشت تعرفه ای برای بیماران بین الملل تعیین کرده و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرده است. این مبلغ نیز متناسب با تغییرات ارزی تغییر می کند.
سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایران از نظر صنعت گردشگری پزشکی جایگاه ویژه ای دارد و جزو قطب های گردشگری سلامت در دنیا است، اشاره کرد: بازاریابی به عنوان نقطه کلیدی و یکی از مهم ترین مطالبی است که باید بیشتر نسبت به آن فعالیت نماییم، چه بوسیله فضای مجازی و رسانه ای و چه شرکت در نمایشگاه ها و... باید خودرا به جهان معرفی نماییم. همین طور باید زیرساخت ها را ساماندهی، بیمارستان ها را تجهیز کرده و اساتید خوب و پزشکان حاذق، سیستم های برقراری ارتباط مناسب، تبادل ارزی خوب، نقل و انتقالات مناسب فراهم نماییم.

یک بیمار خارجی دو نیم برابر یک طبیعتگرد و توریست خرج می کند
دیاکو عباسی ـ نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با اشاره به رتبه ۴۶ ایران در شاخص مدیکال توریسم، اظهار داشت: در واقعیت به لحاظ آماری، تعداد گردشگران ورودی، حجم اقتصادی و جذابیت ها ایران رتبه بالاتری دارد.
او افزود: صنعت گردشگری پزشکی یکی از بخش های به سرعت در حال رشد و رقابتی در سطح بین الملل است، یک تجارت نیم میلیون دلاری که ایران نیز از این رقابت مستثنی نیست، به ویژه که کشورهایی همچون اردن، ترکیه، هند، امارت متحده از رقیبان اصلی ایران محسوب می شوند.
نماینده معاونت گردشگری با اشاره به اینکه هزینه ای که یک توریست پزشکی می پردازد دو و نیم برابر هزینه ای است که یک توریست خارجی با اهداف طبیعت گردی و فرهنگی وقتی وارد یک کشور می شود، می پردازد، بیان کرد: از نظر تجارت بین المللی و به ویژه از نظر اقتصادی این صنعت تاثیرات بسیاری برای یک کشور دارد.
عباسی با اشاره به بالا بودن ظرفیت و توانمندی علمی ـ پزشکی ایرانی ها، تصریح کرد: ایران ظرفیت خوبی برای فعالیت در این عرصه دارد و برنامه های گردشگری سلامت نیز به لحاظ هزینه کرد می تواند نقش خوبی داشته باشد.
نماینده معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اقداماتی که در زمینه گردشگری سلامت در ایران انجام شده است، اظهار نمود: شورای راهبری گردشگری سلامت متشکل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، اتاق تجاری ایران و سازمان نظام پزشکی بوده که با همکاری و همفکری یکدیگر سیاستگذاری کرده و در زمینه برندینگ، بازاریابی، آموزش، انجمن ها و تشکل ها اقدامات خوبی انجام دادند.


او با اشاره به مشکلی که مانع هم افزایی و نیروی پیشران شده است، بیان کرد: متاسفانه این شورای رهبری تحت یک برنامه راهبردی، ساختار مدیریتی و یک سیستم اجراییِ متمرکز قرار نداشت. بدین سبب هم افزایی به خوبی شکل نگرفت.
عباسی درباره حل این موانع توضیح داد: لازم است تعریف باردیگر و درستی از سازمان مدیریت و سیستم اجرائی و راهبری گردشگری سلامت داشته باشیم تا از این طریق بتوان نقش های کلیدی هر کدام از این ذی نفعان را ترسیم نماییم. زمانی این امر میسر می شود که مبنا و شالوده سیستم یک راهبرد پیش برنده باشد.
او همین طور اشاره کرد: اگر می خواهیم شاهد نهادینگی شدن این شورا باشیم، باید یک ضمانت قانونی برای آن درنظر گرفته شود.
نماینده معاونت گردشگری با اشاره به راه اندازی بخشی در وزارت گردشگری به نام گردشگری سلامت، اظهار داشت: باید به این بخش اولویت داده شود. بخش های دولتی و ذی نفعان کلیدی به این امر اولویت ببخشند، باید کارگروه اجرائی تعریف شود. همین طور اگر لازم است بودجه ای تخصیص داشته شود.

متولی گردشگری سلامت کجاست؟
عباسی در پاسخ به این پرسش که متولی گردشگری سلامت در کشور کجاست و این سیاستگذاری ها بیشتر در چه سازمانی تدوین و اجرا می شود؟ توضیح داد: گردشگری سلامت را فقط نمی توان به یک وزارتخانه خاص ربط داد. باید یک عزم و توافق بین بخشی وجود داشته باشد. شورای راهبری با این هدف شکل گرفت تا پازل گردشگری سلامت را پر کند تا سازمان ها و وزارتخانه های مختلف با همکاری و همفکری یکدیگر به یک سیاست گذاری مشترک برسند و معضلات و مشکلات این مسیر را حل کنند. فقط با یک نگاه نقطه ای نمی توان به موفقیت در این صنعت رسید.
او با اشاره تجربه کشورهای موفق در زمینه گردشگری سلامت، اظهار داشت: برای موفقیت به سیاست منسجم بین بخشی نیاز است. خوشبختانه در ایران مبانی فکری و نگرش شکل گرفته و امیدواریم این مسأله ادامه داشته باشد، اما همچنان به همکاری و حمایت های بیشتر نیاز است.

انتظار اول شدن نداریم
عباسی با تاکید بر اینکه برخی مسائل همچون بیمه ها و بیمه نکردن بیماران خارجی، تعرفه گذاری ها و قیمت ها، باید در شورای راهبری مطرح شود و سیاست های مناسب اتخاذ شود، اظهار نمود: بازاریابی و تصویرسازی ذهنی نیز مهم می باشد. نباید چشم انداز و افق غیر واقع بینانه داشت. نمی توان انتظار رسیدن به رتبه اول را داشت. باید با قدم های کوچک مسائل را حل نماییم. راه سختی است و کارهای بسیار مهمی در این جهت باید صورت گیرد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود دولت فقط نقش نظارت و تصدی گری را برعهده بگیرد و سیاستگذاری را به ذی نفعان و بخش خصوصی واگذار کند، اظهار داشت: متاسفانه بخش خصوصی نیز در این جهت خوب عمل نمی نماید. مستندانی از چنین همکاری هایی وجود دارد که در حرف عالی، اما در عمل آنچه باید اتفاق نمی افتد.
نماینده معاونت گردشگری با اشاره به اینکه توانمندسازی کردن و آموزش نقش بسیار مهمی در پیشرفت و ارتقاء این صنعت در کشور دارد، اضافه کرد: تا الان به فکر کمیت مجوزها بودیم، از اینجا به بعد باید در امتداد کیفیت مجوزها گام برداریم. مبنای همه این ها همدلی و کمک در امتداد منافع ملی است؛ چونکه منافع ملی بر منافع سازمانی ارجحیت دارد.

درباره یک مشاجره قدیمی
سعید هاشمی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فعال در زمینه گردشگری پزشکی ـ در ادامه این جلسه، با اشاره به اینکه در گردشگری پزشکی یک مجموعه، بیمار را وارد میکند و گروهی دیگر خدمات درمانی را ارائه می دهند، اظهار داشت: اگر تصمیمات بجای تسهیل مسیر، آنرا مشکل تر کند به هدف مدنظر نخواهیم رسید. باید نوع نگاه ما به این حوزه مشخص باشد. برخی فقط نگاه فرهنگی یا اقتصادی دارند و برخی نیز هر دو را. هر کدام از این ها تسهیلات متفاوتی را می طلبد. بهترین دیدگاه، نگاه دوجانبه با اولویت اقتصادی و در کنار آن توسعه مسائل فرهنگی باید باشد.
او با اشاره به مشاجره قدیمی بین وزارت بهداشت و میراث که چه کسی مجوز فعالیت در گردشگری سلامت را باید صادر کند، اظهار نمود: وقتی یک بیمارستان مجوز درمان بیمار دارد، باید به آن مجوز درمان بیمار خارجی نیز داده شود. این یکی از همان مسیرهایی است که بجای تسهیل مشکل تر شده است. گاهی شرایط متفاوت می شود، بطورمثال بیمار خارجی نیاز به مترجم دارد، نیاز به فراهم کردن تسهیلاتی در بیمارستان دارد که این عوامل نه فقط بد نیستند، بلکه چون جنبه رقابتی دارند خوب و مفید هستند.

به خاطر دلار حقوق بیمار داخلی را ضایع نکنید
هاشمی با اشاره به اینکه با نگاه اقتصادی بیمارستان می داند اگر تسهیلات بیشتری بدهد می تواند بیمار بیشتری جذب نماید و درآمد بیشتری کسب کند، اضافه کرد: شخص ناظر برای تشویق به بیمارستان نیز کمک هایی می کند تا بتواتد بیمار بیشتری جذب نماید، اما بیمارستان های دیگر که اقدام مثبتی انجام ندادند را نباید محروم از دریافت بیمار خارجی کنیم؛ چونکه خود بیمار هوشمند است و وقتی متوجه ارائه خدمات ضعیف شود، باردیگر به آنجا مراجعه نخواهد کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شلوغی بیمارستان های دولتی در وضعیت عادی، اظهار داشت: به بیمارستان های دولتی نباید مجوز پذیرش بیمار خارجی داده شود. باید در شورای راهبری به چنین مسائلی پرداخته شود و برای آنها سیاست تدوین کنند.
این فعال صنعت گردشگری پزشکی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری بر طبق نوع دریافت خدمت امری معقول است، اظهار نمود: در هیچ جای دنیا دیده نشده که بیمارستان ها تعرفه خودرا در سایت بیمارستان به نمایش بگذارند؛ چونکه تعرفه گذاری یک سیاست رقابتی است. هر بیمارستانی باتوجه به میزان خدمات و تسهیلاتی که ارائه می دهد، این تعرفه را تعیین می کند.
او با اشاره به اینکه سقف تعرفه برای بیماران خارجی معنا ندارد، اظهار داشت: سقف قیمت را رقابت بازار تعیین می کند، اما کف قیمت نباید از حدی پایین تر باشد که نه فقط منفعت اقتصادی برای کشور نداشته باشد، که سبب ضرر شود. همین طور ما نباید اجازه بدهیم مجموعه ای برای گرفتن دلار موجب تضییع حق بیماران داخلی شود.

گرفتن ویزای سلامت سخت است
هاشمی با اشاره به اینکه گرفتن ویزا و آن هم ویزای سلامت موجب سختی گردشگران پزشکی می شود، مداخله در این مساله رو ضروری دانست و در ادامه اظهار داشت: وقتی به بیمار گفته می شود با نامه از فلان مرکز مراجعه کنید، مسیر را برای بیمار سخت و گاه او را منصرف می کنید.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معرفی حوزه های گردشگری سلامت را امری الزامی دانست و تصریح کرد: در بخش معرفی خود در دنیا آخر هستیم. در همه نمایشگاه های خارجی همیشه در اول نمایشگاه یک غرفه بزرگ وجود دارد که مراکز گردشگری آن کشور را معرفی می کند، اما متاسفانه ما این مورد را نداریم.
او درباره ضرورت بیمه برای بیماران خارجی به مشکلات احتمالی در جریان درمان، اشاره نمود و اضافه کرد: وجود بیمه به اطمینان خاطر توریست کمک بسیار می کند. از طرفی، ارتباطات بیمه بین کشوری است، بیشتر کشورهای اروپایی بیمه طولانی مدت و پرهزینه دارند، حال می توان با سنجیدن همه جوانب، فرد را با هزینه کمتری بیمه کرد.
هاشمی با تاکید بر اینکه شورای راهبری در بحث های منسجم باید این مشکلات را حل کنند، اظهار نمود: شورای راهبری و حوزه ناظر باید چنین زیرساختی فراهم آورند تا شخص اجرائی بتواند از آنها استفاده نماید. متاسفانه در برنامه های راهبری از مسائلی که می تواند گردشگری پزشکی را ارتقاء دهد، خیلی سخنی به میان نمی آید.
این فعال گردشگری سلامت همین طور اظهار داشت: همیشه یک استاندارهایی که بیان کننده حداقل ها هستند، لازم است. بعد از آن نیاز به ارزشیابی داریم تا مشخص شود در چه مراحله ای قرار داریم، برای اینکه موانع را رفع نماییم و مداخله های درستی انجام دهیم.




1401/04/22
20:57:24
0.0 / 5
348
تگهای خبر: آموزش , برند , بهداشت , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس