فرید ناظر فصیحی مطرح كرد؛
استفاده از هوش مصنوعی در کنسرت های علیرضا قربانی
به گزارش ال مور، کارگردان و طراح صحنه کنسرت زمستانی علیرضا قربانی در رابطه با بهره گیری از هوش مصنوعی در کنار هنر در جلوه های تصویری و ویدیومپینگ های این کنسرت سخن گفت.
به گزارش ال مور به نقل از روابط عمومی کنسرت، فرید ناظرفصیحی کارگردان و طراح صحنه کنسرت زمستانی علیرضا قربانی در تهران، در مورد جلوه های تصویری و ویدیومپینگ های این کنسرت اظهار داشت: در زمانیکه تصمیم گرفته شد تصویرسازی کنسرتهای علیرضا قربانی را انجام دهیم، در مرحله تحقیق و بررسی نمونه هایی را که در دنیا ساخته و اجرا می شوند، از لحاظ کیفیت و استاندارد تحلیل و بررسی کردیم.
وی افزود: در مرحله اول برای تمام قطعه هایی که قرار بود اجرا شوند، یک قصه یا سناریویی نگارش شد و در تمام طول این فرایند هم به این فکر می کردیم که معمولا در اجراهایی که در ایران برگزار می شود، مردم با موسیقی ارتباط برقرار می کنند و اجرای زنده می بینند، اما ما می خواستیم مخاطب را با یک وجه دیگر هم درگیر نماییم تا علاوه بر این که از صدای علیرضا قربانی و موسیقی لذت بخش استفاده می نمایند، برای شان یک سری تصاویر هم ایجاد نماییم که در جهت موسیقی ها باشد و تصاویر جدیدی باشد که تمام حواس شان را درگیر کند. به همین علت در این فرایند پس از پایان نگارش، استوری بوردها طراحی شد، نمونه هایی که باید ساخته می شد، انجام شد، تست های مختلف در جاهای مختلف گرفتیم تا ببینیم با بهترین عملکردی که می توانیم اجرا نماییم، به چه صورت است.
وی بیان نمود: در این زمان اخیر که AI عرضه و وارد بازار شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت، ما هم بعنوان استودیویی که سال ها کار جلوه های بصری انجام دادیم و همیشه با تکنولوژی درگیر بودیم و تلاش کردیم با ایده ها و محصولاتی که درست می نماییم دراین زمینه پیشرو باشیم، تصمیم گرفتیم برای فضاسازی ها و ویدیوها از AI هم استفاده نمائیم. بنا بر این دپارتمان AI را که از مدت ها قبل برای کارهای تحقیق و توسعه شکل گرفته بود، درگیر این پروژه کردیم. اگر بخواهم برای این ویدیوها یک آنالیز مختصر عرضه دهم، آنها تلفیقی از AI، مدلسازی سه بعدی، داینامیک است و به صورت کامل از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نشده و تنها بخشی از فرایند اجرایی پروژه بوده که به نظرم این مورد می تواند در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی قدم رو به جلویی باشد. در واقع خواستیم با این کار و با عنایت به نوع موسیقی علیرضا قربانی و نوع اجرای او و تکنولوژی که وارد تصویرسازی کارهایشان می شود، یک وجه جدیدی ایجاد نماییم.
این طراح جلوه های ویژه اظهار داشت: در مرحله نگارش هم ما به این نتیجه رسیدیم که در تصویرسازی های کنسرت علیرضا قربانی تلاش نماییم از معماری و طبیعت و در واقع از چهار عنصر اصلی استفاده نمائیم. معماری و خصوصاً معماری ایرانی رو به آسمان و رو به بالا است و اشعار علیرضا قربانی و صدا و نوع موسیقی او هم یک بخش عرفانی دارد که انسان ها را به سمت خودشناسی و حقیقت جویی و بازگشت به خود ترغیب می کند. بنا بر این فکر کردیم که این فضاها می تواند در کنار هم یک فضایی ایجاد نماید که مردم در حین دیدن اجراها یک سری تصاویر جدید ببینند و لذت ببرند.
وی همینطور در رابطه با رنگ بندی های استفاده شده در ویدیومپینگ ها توضیح داد: پالت رنگی که ما برای تصویرسازی ها انتخاب کردیم، به این صورت بود که می خواستیم با فضای بیرونی که وجود دارد، مقدار زیادی کنتراست ایجاد نماییم، به سبب اینکه اگر به سمت استفاده از رنگ های خنثی می رفتیم، قاعدتاً یک بخش زیادی از تأثیری که قرار بود تصویر روی مخاطب بگذارد، از او می گرفتیم و در خیلی از اشعار هم شاید اتفاقی که افتاده اتفاق معکوس است و شاید مخاطب توقع تصاویر تاریک و کم رنگ تر داشته باشد، اما کنتراستی که بوجود آمده جلب توجه می کند. در پالت رنگی که انتخاب شده هم تلاش کردیم از رنگ هایی استفاده نمائیم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و با قصه هایی که هر کدام از ویدیوها روایت می کنند، هم خوانی داشته باشد.
ناظرفصیحی در انتها تصریح کرد: در مجموع از عنصر معماری و تکنولوژی استفاده کردیم که بتوانیم تصاویر جدید و متفاوتی خلق نماییم تا مخاطب همزمان علاوه بر موسیقی با تصویر هم ارتباط برقرار کند و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.
منبع: ال مور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست