نشست خبری جایزه روح الله خالقی ؛

سفارش به آنهایی که برای خودشان ساز می زنند

سفارش به آنهایی که برای خودشان ساز می زنند ال مور: نشست خبری دومین جایزه موسیقی روح الله خالقی در حالی انجام شد که مدیران این رویداد موسیقایی از طراحی روش های جدید اجرا برای برگزاری این جایزه سخن گفتند.



به گزارش ال مور به نقل از مهر، نشست خبری دومین جایزه موسیقی روح الله خالقی روز یکشنبه بیست و یکم مرداد با حضور محمدرضا عزیزی دبیر اجرائی جایزه خالقی، آروین صداقت کیش دبیر بخش پژوهش و بهنام ترابی دبیر علمی در دانشگاه مهر البرز برگزار گردید.
در ابتدای نشست محمدرضا عزیزی دبیر اجرائی جایزه «روح الله خالقی»، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: ما سال قبل نخستین دوره جایزه استاد «روح الله خالقی» را در سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم. طرح این رویداد به معاونت فرهنگی دانشگاه داده شد و توانستیم جایزه را برگزار نماییم. بهرحال رویکرد ما نگاه به شخصیت آهنگسازی روح الله خالقی در دوران معاصر کشور بعنوان یک آهنگساز جریان ساز بوده است.
وی افزود: با عنایت به سفارش های مرحوم خالقی برای توجه به آثار استادانی چون مرحوم صبا و علینقی وزیری سعی کردیم جایزه ای برای موسیقی ایرانی را بصورت مستقل برگزار نماییم. البته معمول است که جایزه آهنگسازی را به یک آهنگساز اختصاص می دهند، اما ما این کار را نکرده ایم و علاوه بر توجه به روح الله خالقی بر رویکرد استادان ایشان هم توجه داشته ایم. ما این دوره از جایزه «روح الله خالقی» را گسترده تر و در سطح ملی برگزار می نماییم و از سویی حمایت انجمن آثار و مفاخر، فرهنگستان هنر و انجمن موسیقی را هم داریم.
دبیر اجرائی دومین دوره از جایزه «روح الله خالقی» در تکمیل صحبت های خود توضیح داد: امسال بخش پژوهش را هم اضافه کرده ایم و مقرر است با کمک ارکستر جوانان ایران و حمایت این ارکستر به اجرا در شهر تهران برسیم.

مأموریت های دبیر بخش پژوهش در رویداد دوم

در ادامه مراسم آروین صداقت کیش دبیر بخش پژوهش جایزه موسیقی «روح الله خالقی» توضیح داد: کمیته داوران ماه ها پیش تشکیل شده و همکاران طی مجموعه ای از مشورت ها، ماموریت سخن گفتن در این نشست را به من واگذار کردند؛ پس من نماینده آنها هستم.
وی ضمن اشاره به این که روح الله خالقی هم شاگردی صبا بوده، بیان نمود: در نخستین دوره از جشنواره جایزه «روح الله خالقی» که افتخار داشتم سخنران اختتامیه باشم پس از اتمام رویداد و برگزاری اختتامیه، درباره ی تشکیل هیأت داوری جدید و اضافه شدن یک بخش دیگر صحبت هایی شد و بحث هایی درگرفت. آقای عزیزی با من در تماس بودند و در ادامه بود که قرار شد بخش پژوهشی هم افزوده شود. و قرار بر این شد بعنوان یک نهاد همکار با ما همکاری شود. آن چه الان می دانیم این است که بخشی به جایزه جلال اضافه شده است.
سرپرست و رهبر ارکستر جوانان و نوجوانان ایران در ادامه بیان نمود: وقتی آثار به دست ما برسند، در کمیته داوری ارزیابی می شوند. البته داوران ناشناس هستند و آثار هم برمبنای کد در اختیار آنها قرار گرفت و هیچ کدام از ۲ طرف از طرف یکدیگر شناسایی نمی شوند که این کار برای ارزیابی درست تر و بهتر آثار است.
صداقت کیش اظهار داشت: بعد از ارزیابی ها، آثار برگزیدگان در «مقاله نامه» جایزه چاپ می شود. اما نگاه مهم محورهایی است که برای بخش پژوهشی تعیین شده است. باید توجه داشت که این نخستین بار است و برای ارزیابی ها و انجام کارها، دقت نظر بیشتری ضروری است.
صداقت کیش بیان نمود: تمام عناوین رویداد، در پیوند با شخصیت و آثار استاد روح الله خالقی است که پس از دوران تجدد فرد شاخصی در زمینه موسیقی به حساب می آمده است. در همین راستا، تلاش مان این بوده با اضافه کردن بخش جدید به جایزه، پژوهشگران را تشویق نماییم تا پیرامون او کار کنند و برآمد را در اختیار جایزه قرار بدهند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مجموع گرایش های تحقیقاتی در ایران خیلی معطوف به این دسته از موسیقی دانان نیست. دوستانی که اداره کننده و برگزارکننده جایزه روح الله خالقی هستند، به این نتیجه رسیدند که خط یا گرایش جدید را هم باز نماییم تا دوستان کار علمی انجام دهند که بعداً در کتابی منتشر می شود.
آروین صداقت کیش ضمن اظهار امیدواری نسبت به ادامه این جریان، اظهار داشت: از سرآمدان فقط استاد صبا هستند که مورد پژوهش قرار گرفته اند. این اتفاق برای خالقی کمتر رخ داده، ازاین رو این جایزه شاید کمک به ایجاد درگاهی جدید باشد.

وعده های دبیر علمی در برگزاری رویدادی که مهم است

بهنام ترابی دبیر علمی جایزه «روح الله خالقی» نیز در این جلسه رسانه ای اظهار داشت: جایزه خالقی بعنوان بخش جانبی در کنفرانس مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما، بوجود آمده است. نگاه ما گسترده تر بوده و حال خوشحالیم جایزه آهنگسازی خالقی را هم به بستر کنفرانس اضافه کرده ایم.
ترابی افزود: از مهم ترین محورها در دومین جایزه آهنگسازی، می توان به مطالعات و اندیشه های روح الله خالقی اشاره کرد؛ مقالاتی در باب ایشان و استنتاجی بر سبک آهنگسازی ایشان و یادداشت ها و مرور آثار، تأثیر ایشان بر آهنگسازان پس از خودشان، همین طور کتاب هایشان موضوعات دیگری هستند. ما حامیان معنوی زیادی را کنارمان داشتیم که انجمن مفاخر، انجمن موسیقی و توسعه معاصر ملل تعدادی از آنها هستند.
وی از احمد صدری، بابک خضرایی، شهاب جعفری، ارجمند صداقت کیش، سیدحسین میثمی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، میرعلیرضا میرعلینقی. پویا سرایی، سجاد پورقناد و محمدعلی مرآتی بعنوان اعضای دومین جایزه آهنگسازی روح الله خالقی نام برد.

تک نوازها در این رویداد جایی ندارند

در ادامه این نشست رسانه ای صداقت کیش اظهار داشت: بعد از پایان نخستین دوره جایزه خالقی که مختصر بود؛ بحث هایی درباره ی گسترش این رویداد عنوان شد. قرار شد کمیته داوران بیشتر باشند؛ در حالیکه در دوره اول ۲ داور داشتیم. بعد بنا شد فراخوانی دقیق نوشته شود و بر آن اساس آثار دعوت به شرکت شوند. این پروسه چندماهی طول کشید و بحث هایی جریان داشت. پیش نویسی تهیه شد و بالاخره با نظر جمع به فراخوانی سه صفحه ای رسیدیم.
این نوازنده و آهنگساز اظهار داشت: سیستم آهنگسازی خالقی و هم دوره هایش یک مثلث موسیقایی است که خودش، وزیری و صبا هستند. سبک آنها سه دهه پیش رفت. الان روش ها و سبک های امروز و جریان اصلی کمتر به شیوه خالقی است. اگر هم می سازند تبدیل به جریان اصلی نمی گردد. کمیته داوران ضمن فکر به شیوه آهنگسازی خالقی در نهایت به این نتیجه رسید به لحاظ سبک رجحانی قائل نشود و موسیقی ایرانی مدنظر باشد.
دبیر علمی جایزه موسیقی «روح الله خالقی» اظهار داشت: ما شرایط بسیار دقیق تنظیم کردیم تا بگوییم چه مواردی مجاز هستند تا در جایزه حضور یابند. یکی از موارد این بود که به مسئله هم نوازی، گروه و ارکستر بها داده شود. تعداد زیادی آهنگساز داریم که برای ساز خودشان اثر می سازند. این دوستان در جشنواره جایی ندارند. منظور بد بودن آثارشان یا موارد اینچنینی نیست و مقوله کمبودها مطرح بود.
وی ضمن اشاره به این که برای توجه به موسیقی جمعی تلاش شده، افزود: در سبک خالقی برخی سازهای غربی (چه آن هایی که بومی شدند یا نشدند) در آن ارکسترها حضور داشتند. آنها در فضای ترکیبی ساخته و اجرا می شدند پس در انتخاب آثار به این مورد توجه داشته ایم. البته ما بخشی را پدید آورده ایم و از آهنگسازان خواستیم با عنایت به اساطیر، آهنگسازی کنند و برای ما بفرستند.

طراحی یک روش جدید در برگزاری رویدادهای موسیقایی

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت هایش توضیح داد: در رویدادهای بین المللی دنیا چند اتفاق مرسوم است؛ یکی این که جایزه مالی دارند که ما این مورد را محقق کرده ایم. دوم چاپ آثار است که امسال هم چون سال قبل ما آنرا داریم. البته یکی از اشکالات آهنگسازان و جوان ترها این است که آثارشان در بازار موجود نیست، ازاین رو چند سال بعد کسی نمی تواند آنها را اجرا نماید.
وی تصریح کرد: نود درصد استادان افسانه ای ما کارشان مکتوب نشده است. آن هایی که چاپ شده اند هم نیاز به تصحیح دارند. تنها حسین دهلوی است که تمام آثارش موجود است. موضوع سوم این که خیلی از جوایز اجرای اثر آهنگسازان را تضمین می کنند که در رویداد امسال، ارکستر جوانان و نوجوانان ایران و مؤسسه خانه هنر نوین این بخش را تضمین کرده اند که امیدوارم این روش برای جشنواره های بعدی آهنگسازی نیز بماند.
این نوازنده اظهار داشت: مورد دیگری که در دنیا معمول است و ما آنرا نداریم و سفارش اش می کنم این است که برمبنای رنج سنی دانشجوها، بورسیه هایی برای آنها در نظر گرفته شود؛ این مورد نه امسال، اما می تواند در دوره های بعد لحاظ شود.
صداقت کیش در بخش پایانی صحبت های خود بیان نمود: متقاضیان برای فرستادن آثار تا ۲۴ شهریور فرصت دارند. در آبان ماه هم اختتامیه و کنسرت هایی را خواهیم داشت و باید بگویم، آثار برگزیده در اختتامیه اجرا ندارند اما ارکستر جوانان آثار برندگان جوایز اول و دوم را اجرا خواهد نمود.


منبع:

1403/05/22
11:32:17
0.0 / 5
380
تگهای خبر: برند , توسعه , جایزه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس