ایران کی سفیدپوش می شود؟

ایران کی سفیدپوش می شود؟ به گزارش ال مور، انتخاب رنگ سال همیشه فقط یک رویداد در حوزه زیباشناختی نیست. در هر انتخاب، نوعی کدگذاری فرهنگی نهفته است؛ نشانه ای از حال وهوای جمعی جهان و تصویری از مسیری که جامعه جهانی دوست دارد در سال پیش ِ رو طی نماید. سال جاری هم شرکت «پنتون» رنگ سال 2026 را یک طیف سفید به نام «رقصنده ابر» یا سفیدِ آرام و نرم معرفی کرده است؛ رنگی که به قول مدیر مؤسسه رنگ پنتون می خواهد فضای شلوغ این سال ها را کمی خلوت تر کند. انتخابی که به ظاهر ساده است، اما پشت آن مجموعه ای از نشانه ها، معناها و داستانها قرار دارد، هرچند در ابعاد جهانی مورد انتقادهایی قرار گرفته است.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، سفید خامه ای یا «رقصنده ابر» (Cloud Dancer)، سفیدِ ساده و درخشان یا سفیدِ کاملا سفید نیست! این رنگ سایه ای از نرمی و گرما در خود دارد. انتخاب این رنگ از دل سال هایی می آید که در آنها تنش، سرعت و شلوغیِ ذهنی و تصویری قسمتی از زندگی روزمره شده است. پنتون در توضیح این انتخاب، از نیاز به ساده سازی و این که سفیدِ ملایم می تواند فضایی خالی برای شروع باردیگر فراهم آورد، صحبت کرده است. این رنگ سفید قصد جلب توجه ندارد و می خواهد چشم و ذهن از فشار رنگ و نور و شلوغیِ روزها فاصله بگیرد.
جایگاه «سفید» در فرهنگ ایرانی؛ از چادر نماز تا لباس عروس
سفید در فرهنگ ایران فراتر از یک رنگ، در لایه های مختلف زندگی ریشه دارد. سفید همیشه به مفهوم پاکی، صداقت و نیت روشن نزدیک بوده است. اما مهم تر از معنا، جایگاه رنگ سفید در زندگی واقعی مردم ایران است. برعکس خیلی از رنگ هایی که «پنتون» در سالهای قبل بعنوان رنگ سال معرفی می کرد که چندان به سلیقه عمومی مردم ما نزدیک نبودند، «سفید خامه ای» رنگی است که جامعه ایرانی سال هاست با آن خو گرفته است. از چادرنمازهای ساده تا لباس عروس، از پرده ها و ملحفه ها تا ترکیب های مینیمال (کَمینه) خانه های امروزی، سفیدِ آرام یکی از آشناترین رنگ های زندگی ایرانی بوده است. حتی برعکس نسل گذشته که بطور معمول خانواده در مقابل خرید لباس های رنگ سفید برایشان مقاومت می کردند که مبادا به سرعت چرک شود، رنگ سفید در استایل روزمره ی نسل جدید از کفش تا لباس ها، سال هاست حضور ثابت دارد.
در فرهنگ ایرانی، رنگ سفید در لباس ها و آئین ها کاربرد ثابت و تاریخی دارد. نمونه های واضح آنرا می توان در پوشش های مذهبی و سنت های خانوادگی دید. هنوز هم چادر نماز سفیدرنگ رایج ترین انتخاب است و لباس عروس هم بطور معمول سفید است و معنایش در ذهن مردم به شروع زندگی جدید گره خورده است.
در آئین و سنت های زرتشتی هم سفید اهمیت زیاد و جایگاه خاصی دارد. لباس آیینی زرتشتی ها همچون «سِدره و کُشتی» با رنگ سفید شناخته می شود. سدره لباسی نازک و سفید است که پوشیده می شود تا نماد پاکی نیت و نظم اخلاقی باشد. در جشن ها و آئین های بزرگ مثل سدره پوشی، تاکید بر سفید بودن پوشش بطورکامل مشخص است. در مراسم مذهبی و در فضای آتشکده ها هم پوشیدن لباس های عموما سفید یا روشن و ساده یک قاعده عمومی است، چون این رنگ با مفهوم روشنایی و پاکی در آئین زرتشت هماهنگ است. وقتی این موضوعات کنار هم قرار می گیرند، مشخص می شود که سفید بودن رنگ سال برای مخاطب ایرانی انتخاب عجیبی نیست و این رنگ به سرعت می تواند جای خودرا در بین انتخاب های مردم باز کند.
چرا سفیدِ خامه ای؟!
در سال هایی که جهان با حجم زیاد تصویر، سرعت مصرف محتوا و تغییرات پی درپی رو به رو است، رنگ های آرام و خنثی به صورتی به پناهگاه دیداری تبدیل گشته اند. سفیدِ نرم، نه احساسی شدیدی منتقل می کند و نه نگاه را به خود قفل می کند؛ بیشتر شبیه سطحی است که به چشم و ذهن فرصت استراحت می دهد. در ایران هم این نیاز به خلوت دیداری و آرامش ذهنی طی چند سال گذشته در خیلی از انتخاب های مردم از دکوراسیون خانه ها و لباس ها گرفته تا سبک عکاسی صفحات اینستاگرامی و طراحی بسته بندی برندهای داخلی دیده می شود. سلیقه افراد خصوصاً نسل جوان، به سوی طیف های کرمی، استخوانی و سفید حرکت کرده است. انتخاب «رقصنده ابر» هم با همین جریان هم مسیر است.
ایرانی ها از کِی سفیدپوش می شوند؟
اما پرسش این است که آیا رنگ سال وارد ترندهای ایران می شود؟ تجربه چند سال گذشته نشان میدهد این اتفاق به طور معمول با کمی تأخیر رخ می دهد. اما در مورد رنگ امسال، موضوع ساده تر است؛ چون سفید و طیف های نزدیک به آن از قبل در پوشش روزمره مردم حضور داشته و خیلی از افراد حداقل یک لباس سفید یا شیری در کمد دارند و سِت کردن بر طبق این رنگ، از نظر اقتصادی هم به نفع افراد است. همین آشنایی و فراهم بودن امکانات، سبب می شود همراهی با این ترند در ایران آسان تر باشد.
بازار پوشاک به طور معمول اولین بخشی است که واکنش نشان میدهد. برندهای داخلی و مزون های کوچک در ماه های اول بعد از اعلام رنگ، سراغ پارچه های روشن تر می روند و مدل هایی عرضه می کنند که با رنگ سال هماهنگی دارد، حتی اگر عین کد پنتون نباشد. صفحات فروش لباس در اینستاگرام هم نقش مهمی دارند و با معرفی ست های سفید یا کرم روشن، سبب دیده شدن بیشتر این روند می شوند. در عرصه دکوراسیون هم استفاده از سفید در اکسسوری، سرویس خواب، ظروف و وسایل کوچک خانه از قبل رواج داشته و انتخاب رنگ ۲۰۲۶ می تواند این گرایش را تقویت کند.
نکته دیگر این که جا افتادن رنگ سال در ایران بیشتر از مسیر شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. صفحات اینستاگرامی فروش لباس، تولیدکنندگان لوازم خانگی و بلاگرها، نقش اصلی در تبدیل یک رنگ به جریان عمومی مد را دارند. جامعه بوسیله تصاویر، ویدئوها و استایل های روزمره کسانیکه دنبال می کند، رنگ سال را می بیند و با آن ارتباط برقرار می کند.
بستری برای دیده شدن
در تحلیل انتخاب «رقصنده ابر» یک نکته مهم وجود دارد؛ این رنگ بدون خودنمایی کردن، بسترِ سوژه و دیده شدن را فراهم می آورد. این سفید، رنگی است که امکان دیده شدن جزییات را فراهم می آورد. در عکاسی، در طراحی داخلی و در استایل روزمره، سفید مثل سکوتی است که اجازه می دهد صداهای دیگر شنیده و رنگ های دیگر دیده شوند. همین خاصیت سبب می شود انتخاب این رنگ برای سال ۲۰۲۶، انتخابی معنادارتر از یک ترند ساده باشد. وقتی اغلب رنگ ها تلاش می کنند توجه بگیرند یا معنای قوی منتقل کنند، سفیدِ آرام انتخابی پراثر است.
تناسب انتخاب با مسیر سلیقه ایرانی
اگر بخواهیم این انتخاب را در چهارچوب فرهنگی ایران ببینیم، باید به نکته ای اشاره نماییم که شاید کمتر پیرامونش صحبت می شود، آن هم این که سلیقه ایرانیها در سالیان اخیر بطور قابل توجهی به سوی سادگی رفته است. از طراحی داخلی خانه ها گرفته تا انتخاب لباس های روزمره، رنگ های خنثی و آرام بالاتر از هر زمانی حضور دارند. این روند نه فقط در طبقات جوان بلکه در بخش وسیع تری از جامعه هم دیده می شود. ترکیب کرم، سفیدهای آرام، چوب، خاکی روشن و طوسی به زبان جدید خانه ها و استایل ها تبدیل گشته اند. مخاطب ایرانی سال هاست از سفیدهای تُن دار استفاده می نماید. حالا انتخاب رنگ سال پنتون فقط این روند را پررنگ تر می کند و شاید به آن معنای تازه ای بدهد.
اگر بخواهیم معنای «رقصنده ابر» را در یک جمله توضیح دهیم، باید گفت این رنگ به صورتی مخاطب را دعوت می کند تا در بین شتاب و تنش، لحظه ای مکث کند. این انتخاب در زندگی روزمره مردم ایران هم حضور داشته و از این پس بالاتر از گذشته جای خودش را پیدا می کند.
به اجمال، سدره لباسی نازک و سفید است که پوشیده می شود تا نماد پاکی نیت و نظم اخلاقی باشد. در عکاسی، در طراحی داخلی و در استایل روزمره، سفید مثل سکوتی است که اجازه می دهد صداهای دیگر شنیده و رنگ های دیگر دیده شوند. تناسب انتخاب با مسیر سلیقه ایرانی اگر بخواهیم این انتخاب را در چهارچوب فرهنگی ایران ببینیم، باید به نکته ای اشاره نماییم که شاید کمتر در موردش صحبت می شود، آن هم اینکه سلیقه ایرانیها در سالیان اخیر به طور قابل توجهی به طرف سادگی رفته است.

منبع:

1404/09/16
13:38:14
0.0 / 5
6
تگهای خبر: اكسسوری , برند , پوشاك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

ال مور Almor

Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس - ال مور با برندهای معتبر همراه شما در دنیای لاکچری و فشن است