پیكر استاد نبی پور در گناباد تشییع شد

پیكر استاد نبی پور در گناباد تشییع شد ال مور: مشهد- استاد غلامرضا نبی پور از نوادر استادان قناتكار كه نامش در لیست ؛مفاخر حامل میراث ناملموس؛ ثبت شده است روز گذشته در سن 95 سالگی درگذشت و پیكرش امروز 30 خرداد در گناباد تشییع شد.


وی از دوران نوجوانی با شاگردی استادكاران قدیم این دانش بومی را آموخته و برای حفر و پایش قنات در گناباد كه از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر در این منطقه مورد بهره برداری می باشد آنها را بكار برده است.
مرحوم نبی پور متولد مرداد 1302 گناباد در جنوب خراسان رضوی از استادان قناتكار بنام ایران در فنون بومی، سنتی و دانش پایش قنات بود. وی سراسر عمر 95 ساله خویش را برای یادگیری مهارتهای حفر قنات از اساتید و بعدها برای بكار بردن این دانش ها جهت حفر قنات صرف كرد.
انتقال این دانش بومی به نسلهای آینده از مهمترین دغدغه های استاد نبی پور بود. او خویش را مسئول می دانست و به طور دائم دانسته ها و تجربیاتش را در اختیار جوانان علاقمند قرار می داد.
پرونده 'دانش بومی حفر قنات در گناباد' بر پایه مصاحبه با استاد نبی پور و علی صدیقی از جانب دفتر ثبت آثار ملی خراسان رضوی تهیه و بعد از عرضه در شورای سیاستگزاری ثبت، به شماره 80 در تاریخ 11 اسفند 1393 در لیست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.
با توجه به اهمیت میراث فرهنگی ناملموس و پاسداری از آن، به همین منظور اولین اقدام مهم در این راستا پاسداری از میراث ناملموس و حاملان آن، تضمین شناسایی این عناصر و افراد و گروهها به وسیله تولید و به روز رسانی فهرستهای ملی است. از همین رو با عنایت به مهارتهای استاد نبی پور در دانش سنتی و پایش قنات سال 1395 نام وی در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت این استاد عالی مقام آورده است: وی در شناسایی، حفاظت، معرفی و در فرایند آماده سازی پرونده میراث جهانی قنات قصبه گناباد زحمات بسیاری را بر دوش كشید و با غیرت و همت بی نظیری به دفاع از این فرهنگ و هویت منطقه گناباد پرداخت.
محمدحسن طالبیان در این پیام با اشاره به اینكه نام استاد نبی پور همیشه در تاریخ ایران زمین جاودان است درگذشت این بزرگمرد عرصه قنات و پدر قناتهای گناباد را به خانواده وی، اهایی فرهنگ و دوستداران قنات تسلیت گفت.
پیكر استاد مرحوم نبی پور با حضور اهالی هنردوست و فرهنگ شناس گناباد تشییع و در زادگاهش منطقه قصبه این شهر به خاك سپرده شد.
7496/1858


1397/03/30
15:30:22
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس