تكایای قدیمی و باسابقه قم

تكایای قدیمی و باسابقه قم ال مور: روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز سه شنبه 27 شهریور ماه مطلبی با عنوان«تكایای قدیمی و باسابقه قم» را به قلم حسین صادقی منتشر نمود.


در این مطلب می خوانیم: تكیه یا تكیه گاه، پس از مسجد، در حقیقت پایگاه معنوی مسلمانان، بخصوص شیعیان بشمار می رود و جایی است كه مردم با تعزیه خوانی و سوگواری بر سال ار شهیدان و یاران باوفایش به او متوسل می ‏شدند.
در گذشته تا آخر حكومت قاجاریه، محوطه تكایا، مانند امروز، مفروش نبود و اغلب عزادارن، بر روی زمین خاكی می نشستند و فقط تعداد معدودی از زنان و مردان بودند كه پارچه كوچكی جهت زیرانداز همراه خود می ‏آوردند.
اگر بخواهیم از تكایای قدیمی و باسابقه قم نام ببریم می توان به تكیه میدان میر كه سابقه آن به عهد اشعری‏ ها می ‏رسد، تكیه سنگ سیاه كه بعد از روی كار آمدن سلسله صفویه تأسیس شد، تكیه میرزای قمی یا تكیه پشت مسجد كه در پشت مسجد جامع قم قرارداشت و از زمان‏های قدیم، در آن جا تعزیه خوانی می‏ كردند اشاره نمود.
تكیه گذر جدا، تكیه شاه خراسان، تكیه حاج سید حسن با سابقه دویست و پنجاه سال، تكیه عشقعلی با سابقه دویست و پنجاه سال، تكیه ملامحمود، تكیه یزدی‏ ها در پشت بازار قم، تكیه باغ پنبه، تكیه پنجه علی با سابقه یك صد و پنجاه سال، تكیه متولی باشی كه در اوایل سلطنت مظفرالدین شاه قاجار توسط آقا سید محمدباقر، متولی باشی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) بنیان گذاشته شد و تقریباً تا آخر حكومت پهلوی دوم دوام داشت از دیگر تكایای معروف در قم بودند.
تكایای معروف و با سابقه دیگری هم در قم به اقامه عزای سیدالشهداء می پرداختند كه همچون آنها می توان به تكیه خروس كه در ضلع جنوبی گذر جدا واقع شده و در گذشته، میدان­گاهی بوده كه خروس بازان جهت برپایی مسابقه و داد و ستد در آن جا گرد هم می‏ آمدند اشاره نمود.
گفتنی است در یك صد سال قبل، شاطر عباس نامی كه سردسته خروس بازان و ناظر بر آن مسابقات بود، در این محل زندگی می ‏كرد و در روزهای سوگواری سالار شهیدان، در این محل كه هم اكنون به تكیه خلوص تغییر نام داده است، مجلس عزاداری ترتیب می‏ داد.
تكیه گذر صادق، تكیه بزرگ، تكیه عربستان، تكیه سیدان، تكیه ارك و تكیه هیئت عزاداری روحانیون، كه مركز تجمع آنان، مدرسه رضویه واقع در خیابان آذر فعلی بوده و به سرپرستی آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری بنیان گذاشته شد هم از تكایای معروف قم بوده اند.
از هیئت های معروف قم هم می توان به هیئت های آلوچو، هیئت كوچه حكیم، هیئت سلطان محمد شریف، هیئت دروازه كاشان، هیئت شاهزاده ظهیر اشاره نمود.
منبع: شاخه سبز قم
/8138/ 6133/


1397/06/27
13:38:47
5.0 / 5
4736
تگهای خبر: باغ , زنان , فروش , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس