دانشی كه در ایران مغفول مانده است،

جغرافیا علم مدیریت و برنامه ریزی است، استفاده نكردن از جغرافیدانان در حوزه هایی كه شایستگی دارند

جغرافیا علم مدیریت و برنامه ریزی است، استفاده نكردن از جغرافیدانان در حوزه هایی كه شایستگی دارند به گزارش ال مور عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند وضعیت پژوهش در این رشته را مطلوب دانست و نسبت به دیگر رشته های هم تراز كاربردی خواند و اظهار داشت: هم اكنون مهم ترین دغدغه استادان جغرافیا عدم استفاده در قسمت های مورد نیاز از افرادی كه در این عرصه شایستگی دارند، است.


مفید شاطری در گفتگو با ایسنا، در مورد علم جغرافیا، كاربردهای این رشته و توانمندی های دانش آموختگان این رشته، اظهار نمود: جغرافیا دانش نیست؛ بلكه یك علم است چونكه سابقه تاریخی و هم سابقه روش شناسی دارد.
وی با اشاره به اینكه جغرافیا علم روابط متقابل بین انسان و طبیعت است، اضافه كرد: بعضی از جغرافی دانان عناصر فرهنگ، تكنولوژی و مدیریت را هم در تعریف این علم اضافه كرده اند.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در ارتباط با تناسب دروس دانشگاهی جغرافیا و كاربرد آن اظهار داشت: تغییراتی در سال های اخیر در این دروس بوجود آمده است.
شاطری بیان كرد: جغرافیا بعنوان یك رشته برنامه ریزی و مدیریت در محیط بیشتر مطرح است، ازاین رو سرفصل هایی كه در رشته جغرافیا وجود دارد، سرفصل هایی تخصصی است.
وی ادامه داد: شاخه های جغرافیا هم گسترده شده، بگونه ای كه در گذشته شاخه جغرافیای طبیعی و انسانی وجود داشت، اما حالا هركدام به چندین گرایش تبدیل گشته است.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در مورد بودجه مراكز دانشگاهی، اظهار نمود: این رشته در شرایط مطلوب رشته ای پرهزینه نسبت به رشته های دیگر در حوزه علوم انسانی بوده و نیازمند آزمایشگاه ها و كارگاه های متنوع متناسب با سرفصل های درسی است.
شاطری بیان كرد: انتظار می رود در دانشگاه بیرجند بیشتر به این رشته توجه گردد، چونكه قسمت مهم این رشته بازدیدهای میدانی است كه بسترهای آن باید برای دانشجویان فراهم گردد.
وی با اشاره به اینكه جغرافیا نوعی مشاهده است و باید دانشجویان بازدیدهای مختلفی داشته باشند، اضافه كرد: اگر دانشجویان در كنار آموزش های نظری تكنیك های مربوط به این رشته را یاد بگیرند، خواهند توانست در صورت عدم اشتغال بعنوان یك كارآفرین عمل كنند.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند، اضافه كرد: هر علم سودی برای جامعه دارد، به خصوص علمی كه حدود دو هزار سال پیشینه بشری با زندگی و محیط انسان سروكار دارد، حتما برای بشر مفید است.
شاطری افزود: اگر دانشجویان ماهیت این علم را به خوبی درك كنند، اساسا می توانند در جامعه خود مفید باشند.
وی در مورد بی توجهی به رشته های علوم انسانی، اظهار داشت: جامعه ای به رشد می رسد كه به یك اندازه به تمامی رشته ها رسیدگی و توجه داشته باشد.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند افزود: كشوری به توسعه دست می یابد كه به بخش علوم طبیعی و انسانی توجه داشته باشد.
شاطری وضعیت پروهش در این رشته را مطلوب دانست و نسبت به دیگر رشته های هم تراز كاربردی خواند و بیان كرد: هم اكنون مهم ترین دغدغه استادان جغرافیا، عدم استفاده در قسمت های مورد نیاز از افرادی كه در این عرصه شایستگی دارند، است.
وی با اشاره به اینكه باید نگاه تخصصی و ویژه ای به مناطق روستایی داشت، اضافه كرد: باید از علم افرادی كه در این عرصه تحصیل كرده اند، در بخش های مختلف تصمیم گیری كشور بهره برد.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در مورد میزان بهره گیری از جغرافی دانان درتصمیم گیری های كشوری، خاطرنشان كرد: جغرافیا علم مدیریت و برنامه ریزی است، ازاین رو لازم است از تخصص و دانش فارغ التحصیلان این رشته در مشاغل در رابطه با این رشته استفاده مطلوب صورت گیرد.




1398/04/07
14:10:14
5.0 / 5
4006
تگهای خبر: آموزش , بودجه , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس