وزیر راه خبر داد
ایجاد 400 هزار واحد مسكونی در سال برای اقشار كم درآمد
به گزارش ال مور وزیر راه و شهرسازی از ایجاد ۴۰۰ هزار واحد مسكونی در سال برای اقشار كم درآمد اطلاع داد.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، محمد اسلامی عصر امروز در اولین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای كمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی كلانشهرها و مراكز استان ها با اشاره به اینكه ما به همگرایی و ایجاد رویه های مشترك برای مقابله با رویه های مخربی كه طی این سال ها با توجیه های مختلف شكل گرفته و ما را به وضع نامطلوب رسانده، نیاز داریم، اظهار داشت: نخستین دستاورد این مجمع این است كه پتانسیلی شكل می گیرد كه در شكل گیری پارلمان های شهری یك نوع الزامات وضع كرده و شرایطی فراهم آورد كه افرادی كه می خواهند عضو شورای شهر شوند از حداقل های تخصصی برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینكه توجه به شهرسازی و معماری كه ارتباط مستقیم و پیوسته با زندگی دارد، بخش مهمی است، اظهار داشت: ما اگر نتوانیم در مدیریت شهری كه خروجی انتهایی تفكرات شهرسازی است، آرامش و آسایش مطلوب را فراهم آورد، مشخص می كند كه به وظیفه اصلی نپرداختیم.
وی با اشاره به اینكه شرایط فعلی با طرح جامع عدم انطباق های زیادی دارد اظهار داشت: اگر وضعیت موجودمان را تحلیل نماییم می بینیم كه هیچ انطباقی با طرح جامع ندارد. هر چند كه هنوز اندازه گیری دقیقی نكردیم اما مشخص است كه عدم انطباق زیاد است و این علل گوناگونی دارد. همچون اینكه ما در طرح جامع تنها به تقاضای صرف توجه كردیم، و به بحث درآمدهای پایدار توجه نشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه ما نیاز مبرم داریم كه شورایعالی شهرسازی، سطح، عمق، طول و عرض مداخله را تغییر دهد اظهار داشت: باید سیاست ها و خط مشی هایی وضع نماییم و با الگو و چهارچوب های مشخص پیش برویم و نظام كنترل شهرسازی ایجاد نماییم. هر چند كه نظام كنترل ساختمان كارایی خویش را نداشت اما باید آیین نامه نظام شهرسازی را تدوین نماییم كه این مهم در جهت كیفیت بخشی زندگی شهری است.
وی در مورد بافت فرسوده با اشاره به اینكه هیچكس و هیچ شركتی را اجبار نكردیم كه در بافت فرسوده كار كند و اگر كسی اجبار كرد تخلف است و ما مصادیق برخورد می نماییم، اظهار داشت: نمی توان بافت فرسوده را به صورت شابلون واحد بازآفرینی كرد و برای باز زنده سازی محلاتی كه گرفتار شب مردگی و تخلیه سكنه شدند باید طبق طرح مشخص و مصوب و با عنایت به خصوصیت های هر منطقه كار كرد.
وی با اشاره به اینكه تزریق بودجه برای تغییر شكلی محلات ادامه نخواهد داشت اما از بازآفرینی در محلات حمایت می نماییم، اظهار داشت: در بعضی شهرها به علت آنكه فعالیت مدیریت شهری كفایت نمی كرد بنیاد مسكن را ایجاد كردیم. همچون چابهار كه حاشیه نشینی به صورت لجام گسیخته ای افزایش یافته و تلاش داریم با طراحی مناسب روند خزنده و پرسرعت حاشیه نشینی را مهار نماییم تا این رویش های ناهنجار شبانه رخ ندهد اما در كنار كنترل ها احتیاج به تولید مسكن برای اقشار كم درآمد هستیم كه شهرداری ها مجاز هستند بر مبنای قانون و فرصت هایی كه دارند در این زمینه اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینكه حاشیه نشینی زمانی بوجود آمد كه مردم و نیازهای آنها را ندیدیم اظهار داشت: اگر نیازهای مردم را پیشبینی و برنامه ریزی مدون داشته باشیم نیازی به ساماندهی مجدد و اسكان مردم نیست اما به علت پایدار نبودن مدیریت و امور مدیریتی كه در زمینه مسكن فعال می باشند می بینیم كه مسكن مردم همواره به صورت پرنوسان تأمین می شود اما به این مجمع بعنوان بخشی كه بتواند كانون فكری یكپارچه ایجاد كند نگاه می نماییم و باید بتوانیم با نظر مسئولین شهرسازی و دانشگاه های صاحب سبك در بحث شهرسازی وضعیت موجود را تحلیل نماییم.
وی با اشاره به اینكه در شورای شهرسازی نیاز مبرم به تغییرات اساسی داریم و سیاست ها و خط مشی ها باید متأثر از اقلیم و فرهنگ مناطق وضع و یك نظام كنترل ساختمانی به وجود آوریم، اظهار داشت: ما برای سكونت و بازآفرینی بافت های فرسوده كمك می نماییم.
وی با اشاره به اینكه نیازمند تولید مسكن برای اقشار كم درآمد هستیم و این تكلیفی است كه در قانون به عهده وزارت مسكن گذاشته شده و اما شهرداری ها هم مجاز هستند كه با اتكا به ظرفیت های خود كمك كنند، اظهار داشت: باید سالانه حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسكونی برای اقشار متوسط رو به پایین تهیه نماییم و این رقم تنها خروجی نرخ ازدواج ها است و باید آنرا تأمین نماییم و در این راستا از تراكم پایین و متوسط استفاده می نماییم و به دنبال ایجاد شهرك های اقامتی با كیفیت و با معماری مناسب هستیم.
وی با اشاره به ضرورت محدود كردن خودرو محوری در شهرها اظهار داشت: یكی از شاخصهای توسعه پایدار كاهش خودرو محوری است و باید شرایطی ایجاد شود كه در جهت حفظ محیط زیست از خودرو كمتر استفاده گردد.
وی با اشاره به اینكه یك كار متفاوتی برای جاده های ورودی به شهرهای بزرگ باید صورت گیرد اظهار داشت: ۶۰ درصد تلفات در ۳۰ كیلومتری شهرها اتفاق می افتد و متأسفانه مجوزهای زیاد و غیر مجاز كه توسط بهیاری ها و شوراهای محلی صادر می شود علاوه بر اینكه ورودی شهرها را زشت و ناهنجار كرده، حریم را هم گرفتار خدشه كرده و در حوزه ترافیكی هم ترافیك محل با ترافیك عبوری درگیر می شود كه سبب بروز تصادفات می شود كه باید با استانداری و شهرداری های مراكز استان جلسه بگذاریم تا برای این ۳۰ كیلومترها فكری كرده و اصلاحاتی انجام دهیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست