حاشیه هایی از آیین رونمایی قرآن مرمت شده در روستای نگل

حاشیه هایی از آیین رونمایی قرآن مرمت شده در روستای نگل ال مور: سنندج - ایرنا - آیین رونمایی از قرآن مرمت شده نگل با حاشیه های زیبایی همچون اقامه نماز جماعت اهل تشییع و تسنن در مسجد روستا، دف نوازی و ذكر یا حق دراویش و استقبال گسترده اهالی روستای نگل از قرآن تاریخی همراه بود.


به گزارش ال مور به نقل از ایرنا، آیین رونمایی و جا گذاری قرآن تاریخی نگل روز پنجشنبه با حضور میهمانان كشوری و استانی در مسجد روستا نگل از توابع شهرستان سنندج برگزار گردید و برای برگزاری این آیین مهمانانی از مناطق مختلف به روستای نگل آمده بودند.
برخی از میهمانان این آیین اهل تشیع و برخی دیگر اهل تسنن بودند كه بعد از رونمایی از قرآن ترمیم شده هنگام اقامه نماز ظهر نماز جماعت را در كنار هم به امامت ماموستا محمود مدرسی امام جماعت روستای نگل اقامه كردند.
اقامه نماز جماعت با حضور میهمانان اهل تشیع در كنار برداران و خواهران اهل تسنن در مسجد نگل مایه شادمانی و شادمانی اهالی روستا شد و همه این كار میهمانان را ستودند.
**استقبال بی نظیر از قرآن نگل
هر چند با همكاری میراث فرهنگی كردستان مرمت قرآن تاریخی نگل در روستا انجام شد و مرمتگر برجسته كشور حمید ملكیان مرمت این قرآن تاریخی را برعهده داشت اما ترمیم آن در كارگاهی مخصوص انجام شد.
برای انتقال قرآن به داخل مسجد از یك خودرو با محافظ مخصوص بهره گرفته شد و جمع زیادی از مردم روستا و مهمانان، خودرو حامل قرآن را با سردادن صلوات در مسیر رسیدن به مسجد همراهی می كردند.
در قسمت جلو جمعیت چندین دف نواز به دف نوازی و قرائت اشعار به زبان های كُردی و عربی مشغول بودند و تعدادی از دارویش هم به ذكر یاحق و آیین های خاص خود پرداختند.
دف نوازی و ذكر یاحق دراویش برای شركت كنندگان جالب و دیدنی بود و ده ها دوریبن رقص سمای دراویش را ثبت كردند و برخی دیگر از اهالی روستا هم با آمدن به سر كوچه ها و پشت بام ها از دور نظاره گر انتقال قرآن به مسجد بودند.
سرانجام قرآن ترمیم شده رونمایی گردید و با سر دادن صلوات و بانگ الله و اكبر حاضران در ویترین مخصوصی كه از قبل برای جاگذاری قرآن در محل مسجد تهیه شده بود، قرار گرفت.
برای محافظت از این قرآن ویترین محافظ بسیار پیشرفته ای در مسجد روستا تهیه شده كه دارای آسانسور مخصوص جابجایی بود كه از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
** عمل نكردن پروژكتور مسجد
در ابتدای آیین مجری اعلام نمود كه كلیپ مراحل مختلف ترمیم قرآن كه از قبل تصویربرداری شده با استفاده از پروژكتور مسجد برای حاضران نمایش داده می گردد.
زمانی كه قرار بود كلیپ پخش شود اعلام گردید بدلیل نقص فنی پروژكتور این كلیپ در انتها برنامه به نمایش در می آید و همگان می توانند مراحل ترمیم این قرآن را تماشا كنند.
تا آخر برنامه هم چند بار دیگر این قول به حاضران داده شد اما كلیپ مراحل ترمیم قران تاریخی نگل بخاطر نقص فی پروژكتور به نمایش در نیام.
در آخر این آیین شركت كنندگان از موزه قرآن های خطی روستای نگل كه در آن چند نسخه قرآن خطی دیگر هم نگهداری می شد بازدید كردند و بعضی از بازدید كنندگان از چشمه آبی كه در زیر موزه قرآن جاری بود، وضو گرفتند.
در آخر این آیین تمامی میهمانان در ضیافت نهاری كه به بركت بازگشت دوباره قرآن ترتیب داده شده بود، شركت كردند.
به گزارش ال مور به نقل از ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های كتابت شده كشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط كوفی طلا كاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره 2 در فهرصت منقول كشور ثبت ملی شده است.
كردستان دارای 10 قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است كه قرآن تاریخی روستاهای سلین، كاشتر، كانی مشكان، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است كه تا كنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
روستای نگل با سه هزار نفر جمعیت در 65 كیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج، مریوان واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: سلیمانی
3020/9102


1396/10/22
22:35:43
5.0 / 5
4539
تگهای خبر: مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس