طرح حفاظت از شهر ونیز در مقابل آب گرفتگی

طرح حفاظت از شهر ونیز در مقابل آب گرفتگی به گزارش ال مور دولت ایتالیا می خواهد طرح ساختن سد برای حفاظت از شهر ونیز در مقابل سیل و آب گرفتگی را آغاز كند.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، پروژه ساخت این سد كه «موزه» (Mose) نام دارد در سال ۱۹۸۴ میلادی یعنی ۳۵ سال پیش شروع شده اما از آن زمان تا كنون به پایان نرسیده است.
در ایام اخیر با بروز آب گرفتگی در خیابان های شهر ونیز به علت بارندگی های زیاد و بالا آمدن شدید سطح آب دریای آدریاتیك، مبحث تكمیل این پروژه بار دیگر در ایتالیا مطرح گردیده است. آب گرفتگی شدید این روزها در ونیز، شهر توریستی ایتالیا كه خود به علت واقع شدن در بین آب شهرت جهانی دارد از سال ۱۹۶۶ تا كنون بی سابقه بوده است.
سطح آب در روز سه شنبه در میدان معروف "سن ماركو" ونیز به بیشتر از یك متر رسید و كلیسای جامع ونیز كه در این میدان واقع شده است، گرفتار آب گرفتگی شد.
جوزپه كونته، نخست وزیر ایتالیا روز پنج شنبه در جریان دیدار از شهر سیل زده ونیز ابراز امیدواری كرد كه كار ساخت سد محافظ این شهر هر چه سریع تر به پایان برسد.
این پروژه كه بخشی از یك پروژه عظیم عمرانی در ایتالیاست، چند بار همچون در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ میلادی به علت كمبود بودجه به صورت كامل متوقف شده است.
بنابر گزارش یورونیوز، شیوه كار این سد به این صورت است كه در زمان بالا آمدن آب در دریای آدریاتیك و تهدید شهر ونیز، دریچه های آن به صورت سدی از زیر آب بالا می آیند و مانع از پیشروی آب در سوی دیگر می شوند. این سد در مجموع شامل ۷۸ صفحه متحرك است كه همگی آنها تابحال نصب شده اند و مقرر است در زمانی كه سطح آب از ۱۱۰ سانتی متر بالاتر برود، فعال شوند. در این وضعیت دریچه ها تا ارتفاع ۳ متر بالا می آیند. این دریچه ها مقرر است سال آینده آزمایش شوند.
با این وجود برخی كارشناسان پیشبینی می كنند كه این سد حتی بعد از تكمیل، جوابگوی خطری كه در آینده ونیز را تهدید می كند، نباشد. چونكه این پروژه بر مبنای پیشبینی بالا آمدن سطح آب در دهه های گذشته پیشبینی شده در حالیكه امروزه با بروز تغییرات آب و هوایی و تشدید روز افزون تغییرات اقلیمی، مشخص نیست سد مورد نظر بتواند جوابگوی بالا آمدن آب در سطوح پیشبینی نشده ی بالاتر باشد.
مشكل دیگر فرسودگی تجهیزات این سد به علت گذشت سالیان و رسیدگی نكردن به آن است، به صورتی كه كارشناسان می گویند بعضی از لولاهای صفحات زیر آب از الان زنگ زده یا فرسوده شده اند و دیگر كارآمدی نخواهند داشت. تعمیر و جایگزینی قطعات فرسوده نیازمند هزینه های دیگری است كه خود بر مشكلات اجرای این طرح خواهد افزود.



1398/08/25
01:48:17
5.0 / 5
4139
تگهای خبر: آینده , بودجه , ساخت , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس