فرمانده ناجا:

ناوگان اتوبوسی فرسوده است

ناوگان اتوبوسی فرسوده است فرمانده نیروی انتظامی از فرسودگی ناوگان اتوبوسی انتقاد نمود.


به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، فرسودگی اتوبوس های مسافربری یکی از معضلات جدی سیستم و حمل و نقل کشور بخصوص در جاده هاست. موضوعی که بارها هم مورد انتقاد قرار گرفته، اما علل گوناگونی برای عدم نوسازی این ناوگان اعلام شده که به نظر می آید صرف نظر از منطقی یا غیرمنطقی بودن، نتیجه این عدم نوسازی چیزی جز به خطر افتادن جان صدها تن از مسافران این ناوگان نخواهد بود.
در این آخرین حوادثی که فرسودگی اتوبوس، حادثه ساز شد میتوان به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و همینطور اتوبوس سربازان اشاره نمود که در حادثه در ارتباط با خبرنگاران اتوبوس مذکور در سال ۱۳۸۵ یعنی ۱۵ سال پیش باز ساخته شده و در اتوبوس سربازان هم وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر بوده است، این درحالی است که در خیلی از کشورهای جهان عمر مفید اتوبوس های بین شهری میان پنج تا ۱۰ سال است.
فرمانده ناجا: ناوگان اتوبوسی کشور فرسوده است گرچه انتقادات زیادی به فرسودگی اتوبوس ها مطرح شده، اما در تازه ترین این اظهارات، سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا هم این مورد را مورد انتقاد قرار داده و به ایسنا می گوید: «زمانی که حادثه برای اتوبوس خبرنگاران و سربازان رخ داد دستور ویژه به رئیس پلیس راهور ناجا داده شد تا این مورد مورد پیگیری قرار بگیرد.»
اشتری ادامه می دهد: «آنچه که مشخص است این است که ناوگان اتوبوسی و بخصوص اتوبوس های بین شهری ما یک ناوگان فرسوده است و شاید بیشتر از ۱۰ سال باشد که آنچنان اتوبوس جدیدی وارد این ناوگان نشده و باید این ها مورد نظر قرار بگیرد.»
فرمانده ناجا با اشاره به اینکه «بایداز نظر زیرساخت اقدامات فنی خوبی صورت بگیرد»، اضافه کرد: «همه دستگاه ها شامل وزارت خانه های مربوطه و دستگاههای دارای مسئولیت در این حوزه باید بیشتر همت کنند و خودشان را مسئول کنند. روزانه اتوبوس هایی هستند که حتی مسافر هم دارند اما به علت نکات ایمنی همکاران ما مانع از حرکت آنها در پایانه و پلیس راه می شوند. ما عقب افتادگی در این خصوص داریم و امیدواریم که همه تلاش کنند و بتوانیم این تصادفات را به صفر برسانیم و کاهش دهیم.»
فرمانده ناجا اولین فردی نیست که از فرسودگی اتوبوس ها بعنوان یکی از علل وقوع تصادفات رانندگی انتقاد کرده است. قبل از او کریمی سنجری، از کارشناسان صنعت خودرو هم به این مورد پرداخته و اظهار داشته بود: «قریب به ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده تجاری که ۶۰ درصد آنها را اتوبوس های شهری و برون شهری می سازند، همچون تهدیدی آشکار در خیابان ها و جاده های کشور به جابجایی مسافر مبادرت دارند. دولت سیزدهم باید به این نکته توجه داشته باشد که جایگزینی اتوبوس های فرسوده یکی از مهم ترین اولویت ها در خودروسازی کشور است.»
صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در تیرماه سال ۹۹ در گفت وگویی با ایسنا گفته بود که در طرح نوسازی خودرو های فرسوده مقرر است که ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه کامیون، اتوبوس، مینی بوس و کامیونت را نوسازی نماییم و این یعنی دستکم ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه وسیله نقلیه سنگین فرسوده درحال تردد در جاده هاست.
هشدار دو سال پیش پلیس راه در مورد اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده بیش ازدو سال پیش نیز، سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده وقت پلیس راه کشور نسبت به بکارگیری اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده بعنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس اخطار داده و به ایسنا اظهار داشته بود: «ناوگان فرسوده اتوبوس و مینی بوس یکی از علل تصادفات و بخصوص در ۳۰ کیلومتری شهرهاست. متأسفانه بسیاری از خودروهایی که تحت عنوان سرویس شرکت ها بخصوص در بخش خصوصی و حتی مدارس استفاده می شود، جزو ناوگانی است که در گذشته در جاده تردد داشته اما بعداً به علت قانون، تنها امکان تردد در جاده را از دست دادند و بنابراین برای ادامه فعالیت مجبورند در مسیرهای کوتاه تردد کنند. نظارت کمتری بر این خودرو ها وجود دارد و متأسفانه اغلب این خودرو ها در سن فرسودگی هستند و به طور عمده هم بخش خصوصی آنها را به کار گرفته است که همین موارد می تواند ریسک وقوع حوادث رانندگی در این خودرو ها را افزایش دهد.»
آنچه که حمیدی حدود دو سال پیش به آن اشاره و نسبت به آن اخطار داده بود، مشابه مورد اتوبوس خبرنگاران محیط زیست است؛ اتوبوسی فرسوده که بعنوان سرویس کارخانه سیمان و برای مسیرهای کوتاه از آن استفاده شده و این دفعه بدون صورت وضعیت در اختیار مأموریت رسانه ای سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته بود.
ده ها مورد دیگر از اخطار و ابراز نگرانی از ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در حوزه برون و درون شهری وجود دارد، اما سوال جدی اینجاست که چرا تابحال اراده ای برای حل این معضل وجود نداشته و چه اولویت هایی بالاتر از حفظ جان انسان ها برای متولیان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای وجود داشته است؟




منبع:

1400/04/11
15:55:02
0.0 / 5
251
تگهای خبر: ایمنی , دستگاه , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس