گزارش ال مور؛

کاهش محسوس صدور مجوز برای تک آهنگ ها

کاهش محسوس صدور مجوز برای تک آهنگ ها به گزارش ال مور، روند صدور مجوز تک آهنگ ها در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام طی ماه های اخیر و در آستانه برگزاری فصل جدید کنسرت ها باعث انتقاد بعضی از تهیه کنندگان شده است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: روزهایی که در آن به سر می بریم، روزهایی به شدت شلوغ و پرکار برای دست اندرکاران برگزاری کنسرت ها و اجراهای زنده در حوزه موسیقی است که سخت به دنبال برنامه ریزی و رزرو سالن های برگزاری کنسرت و آماده سازی خوانندگان خود برای میزبانی از مخاطبانی هستند که بعد از دو ماه توقف در برگزاری کنسرت ها که به سبب احترام به ایام سوگواری محرم و صفر شرایطی برای برگزاری اجراهای زنده موسیقی نداشتند.
این شرایط بگونه ای است که طبیعتاً برای برگزاری کنسرت ها باید بشکلی برنامه ریزی صورت پذیرد که مخاطبان و طرفداران خوانندگان شرایط تازه تر و جدیدتری از آنها را بر صحنه ببینند. فرآیندی که لازمه حضور مؤثر و طولانی مدت هنرمندان فعال این حوزه در فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی است و اگر درصورتیکه تعللی در این روند صورت پذیرید اساسا خوانندگان را برای بقای در این عرصه با اختلال مواجه خواهد ساخت. شرایطی که به طور عمده در حوزه موسیقی پاپ در قالبی بسیار گسترده تر مورد توجه است و اگر در این چارچوب شاهد اتفاقاتی خارج از روند برنامه ریزی تهیه کنندگان صورت گیرد، آن وقت ماجرا به شکل دیگری رقم می خورد و تمام برنامه ریزی های استراتژیک و محتوایی آنان را به سمت و سوی دیگری هدایت می کند.
آنچه از آن در این فرایند یاد می شود، به طور قطع دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که یکی از مهم ترین آنان به حوزه تک آهنگ ها باز می گردد، شرایطی که بعد از عبور از دوره پر فراز و نشیب فروش فیزیکی محصولات موسیقایی در ایران که تقریبا امری منسوخ شده در بازار جهانی موسیقی هم هست، به شدت گرفتار تغییر و تحولات اساسی شده و الان تبدیل به شریان و جریان اصلی حرکت و بازاریابی محصولات موسیقایی بخصوص در حوزه موسیقی تجاری است. شرایطی که باآنکه بعضی از صاحبان آثار موسیقایی به سبب علاقه مندی های زیاد خود به فروش فیزیکی و ابعاد نوستالژیک آن برای مخاطبان همچنان روی انتشار فیزیکی آلبوم ها هم تلاش هایی را انجام می دهند، اما باید پذیرفت که حالا نبض بازار موسیقی در دست تک آهنگ ها و محصولاتی است که به صورت انفرادی و در چارچوب تک اثر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

طبیعتاً چنین روندی طی سالهای اخیر در کشورمان هم شکل پرسرعت تری به خود گرفته و خیلی از خوانندگان صاحب نام و شناخته شده، تولید مجموعه آثار موسیقایی شأن در چارچوب آلبوم را در اولویت دوم خود قرار داده اند و به سمتی ماجرا را هدایت کرده اند که مخاطبان و طرفدارانشان، رویارویی با خواننده مورد نظر را با اولویت شنیدن تک آهنگ سوق دهند. تک آهنگ هایی که از تولید تا انتشارشان در فضای مجازی نیازمند طی فرایند ای برای صدور مجوزهاست که در ماه های اخیر هم به سبب تغییر و تحولات اساسی که در آن صورت گرفته، سروصدای عده از تهیه کنندگان را به سمت رسانه ها و صفحات شخصی شأن سوق داده که کم توجهی به آن می تواند در آینده ای نزدیک حواشی بیشتری را هم برای مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم برای خوانندگان و تهیه کنندگانشان فراهم آورد.
آنچه در هفته های گذشته از گوشه و کنار و مصاحبه های مدیران دفتر موسیقی در رسانه ها پخش شده، گویا بعد از مشکلاتی که برای سامانه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمد، تصمیماتی اتخاذ شده که به دنبال آن روند صدور مجوزها در حوزه های مختلف تئاتر، سینما و موسیقی هم گرفتار تغییرات اساسی شده، تغییراتی که مدتی است تمام دستگاههای مختلف دولتی مکلف کرده تا در چارچوب پروژه و فرآیندی معروف به «پنجره واحد» به عرضه مجموعه خدمات دولتی بپردازند. مسیری که حالا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طراحی و اجرای آن شروع شده و فرد رجوع کننده، سَوای این که خواستار دریافت چه مجوزی است می بایست از مسیر «پنجره واحد» به وزارت ارشاد مراجعه نموده و در آنجا بسته به کار و پروژه ای که به مجوز احتیاج دارد، تقاضای خویش را ثبت کند.
به گفته محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه های قبلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد فقط تقاضای در ارتباط با صدور مجوز «شعر» و «موسیقی» قابل بارگذاری بوده و مشمول اجراهای صحنه ای، نماهنگ، کارهای در ارتباط با بخش بین الملل و همینطور پروژه های مربوط استان ها نمی شد و باعث رفت و آمد گوناگونی برای ارباب رجوع به دفتر موسیقی می شد. به همین دلیل و همینطور پروژه «پنجره واحد» تصمیم گرفته شده که در این قالب سامانه واحدی برای دفتر موسیقی توسط «مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شود که دربرگیرنده نکات مختلفی است. چون که عمده سامانه های مشابه در چارچوب پنجره واحد وزارت ارشاد یک یا دو فرایند دارند اما آنچه در سامانه دفتر موسیقی طراحی شده نیازمند طی چهارده فرایند است که از نظر حضور ارباب رجوع جزو پر رجوع ترین سامانه های وزارت ارشاد لقب گرفته است.

اما گویا این فرایند تازه آغاز ماجراست؛ چون که علاوه بر تغییر و تحولاتی که به آن اشاره شد و می تواند با عنایت به سهولت به تسریع در انجام امور اداری رجوع کنندگان به دفتر موسیقی برای دریافت مجوز و موارد مرتبط دیگر، اقدام ارزشمندی باشد، این مورد نحوه نظارت ها و ممیزی برای صدور مجوز آثار موسیقایی و در این گزاره رسانه ای مشخصاً حوزه تک آهنگ هاست که گویا در روند صدور مجوزها حالا مشکلاتی پیش دفتر موسیقی برای صیانت از آثار پرارزش موسیقایی و همینطور پرهیز از شیوع آثاری که به شدت بر ذهن شنیداری مخاطبان موسیقی بخصوص مخاطبان نوجوان و کم سن و سال تر تاثیر منفی می گذارد، می تواند اقداماتی را انجام دهد آمده که سبب شده برخی از تهیه کنندگان نسبت به تأخیر در صدور مجوز تک آهنگ های جدید خوانندگان انتقاداتی را مطرح کنند.
براساس آنچه در اخبار رسمی انتشار یافته در حوزه آمار کمی تک آهنگ ها توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد احصا شده، تیرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ قطعه ارسالی به دفتر موسیقی ارسال شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ قطعه مجوز انتشار اثر گرفته اند. اما در مقایسه ای میتوان یافت که این رقم در تیر ماه سالجاری بشکلی بوده که از حدود ۹۰۰ قطعه ارسالی به شوراهای نظارتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط به ۲۵ قطعه مجوز انتشار داده شده است. آماری به شدت کاهنده که اساسا دفتر موسیقی می بایست برای آن پاسخ مثبتی را ارائه نماید.
ذکر این نکته هم بسیار حائز اهمیت می باشد که طی ماه های اخیر انتقادات و شکایات فراوانی از جانب کارشناسان حوزه موسیقی و ترانه و حتی مخاطبان در فضای مجازی و رسانه ها در رابطه با تنزل بیش از اندازه آثار موسیقایی به لحاظ کیفی انتشار یافته که اساسا دربرگیرنده نکات مهمی است. نکاتی که به سبب شیوع ابتذال و رواج ترانه های سخیف باعث بروز واکنش هایی شده که اساسا دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای صیانت از آثار پرارزش موسیقایی و همینطور پرهیز از شیوع آثاری که به شدت بر ذهن شنیداری مخاطبان موسیقی بخصوص مخاطبان نوجوان و کم سن و سال تر تاثیر منفی می گذارد، اقداماتی را انجام دهند. اقداماتی که طبیعتاً نظارت بیشتر و دقیق تر و حساسیت در غربالگری آثاری یکی از مهم ترین آنهاست. شرایطی که می تواند باعث کاهش روند صدور مجوزها می شود و می تواند در حوزه آمار کمی تک آهنگ ها تاثیر گذار باشد.

اما باآنکه ایجاد چنین روندی در سالم سازی فضای محتوایی فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما در این میان کاهش شدید صدور مجوزها هم می تواند پرسش های زیادی را مطرح کند که چگونه شده در عرض یک سال کاری روند صدور مجوزها از ۴۰۰ قطعه در تیرماه سال ۱۴۰۰ به ۲۵ قطعه در سال ۱۴۰۱ برسد؟ آیا قوانین جدیدی در حوزه نظارت و ممیزی مجوزها اتفاق افتاده که این گونه باید شاهد کاهش شدید صدور مجوزهای موسیقی بود؟ آیا دست اندرکاران دفتر موسیقی توجیهات منطقی برای این نحوه تصمیم گیری که اساسا می تواند فضای حرفه ای و شغلی خوانندگان و صاحبان آثار کاهش شدید صدور مجوزها هم می تواند پرسش های زیادی را مطرح کند که چگونه شده در عرض یک سال کاری روند صدور مجوزها از ۴۰۰ قطعه در تیرماه سال ۱۴۰۰ به ۲۵ قطعه در سال ۱۴۰۱ برسد؟ موسیقایی در رویارویی با طرفدارانشان را تحت تاثیر قرار دهد، دارند که این گونه شرایط سخت گیرانه ای را برای حوزه مجوزها اتخاد کرده اند؟ آیا دراین زمینه جلساتی با تهیه کنندگان و نمایندگان صنف موسیقی برای اتخاذ چنین تصمیماتی برگزار شده است؟ آیا تصمیم گیرندگان توقف روند صدور مجوزهای در ارتباط با تک آهنگ ها متوجه این مورد هستند که طرفداران خوانندگان برای فصل تازه کنسرت ها منتظر تک آهنگ های جدید خواننده مورد علاقه شأن هستند که اگر چنین روند مستمر نباشد عواقب نگران کننده ای در انتظار نظام اقتصادی این کنسرت ها و اساساً موسیقی خواهد بود؟
به طور حتم همان گونه که گفته شد، بحث کیفیت و ارتقای آن در آثار خوانندگان دارای مجوز می تواند یکی از مهم ترین مباحثی باشد که نگارنده بارها و بارها در گزاره های رسانه ای روی تنزل آن تاکید زیادی داشته و بر این باور است که جریان موسیقی تجاری در ایران نیازمند یک دگرگونی اساسی بر پایه انجام عملیات کارشناسانه ای است که می تواند در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد. اما آنچه در این میان مورد توجه قرار گرفته، نگرانی بعضی از تهیه کنندگان در این فضای پیش آمده است که خیلی از آنها را بر آن داشته تا این نگرانی ها را با رسانه ها مطرح کنند. باآنکه بعضی از همین تهیه کنندگان در تماسهای مکرری که با آنها شده حاضر به عرضه نقطه نظراتشان دراین زمینه نبودند، اما آنچه پیش آمده می تواند با طرح منصفانه آن در رسانه ها در شرایط بهتری قرار گیرد تا در آستانه برگزاری دور جدید کنسرت ها صاحبان آثاری موسیقایی با انگیزه بیشتری برای برگزاری کنسرت ها اقدام نمایند.
کنسرت هایی که در این شرایط سخت اقتصادی برای قشر کم درآمد جامعه اما و اگرهایی دارد، اما هرچه هست، مسیری برای کاهش التهابات روانی است که شنیدن موسیقی آن هم در وجوه سالم و سرگرم کننده اش می تواند مورد توجه قرار گیرد. کنسرت هایی که برخی از تهیه کنندگان فعال در آن با نگرانی زیادی برای آن اقدام می کنند.

انتقاد تند و تیز آقای تهیه کننده به نحوه صدور مجوزها
میلاد ماهان راد تهیه کننده ای که طی سالهای اخیر با خوانندگانی چون رضا صادقی، سهراب پاکزاد، علی یاسینی، آصف آریا فعالیت می کند، با عرضه نقطه نظرات انتقاد آمیز خود پیرامون رویه جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای صدور مجوزها به خبرنگار مهر اظهار داشت: ماجرایی که این روزها درگیر آن هستیم دربرگیرنده نکات فراوانی است که شرایط خوبی برای ما فراهم ننموده است. فقط می توانم بگویم: «صدای دهل از دور میلاد ماهان راد تهیه کننده: ای کاش آماری از اقتصاد ورشکسته صنعت موسیقی و ناچیز بودن آن داده می شد تا خیلی ها متوجه می شدند که تمامی صنعت موسیقی به اندازه سرمایه و اقتصاد حتی یک شرکت درجه دهم فولاد و نفت در ایران نیست خوش است.» خسته شدیم از بس حمایت کردیم، تعامل کردیم یا کم کم گلایه کردیم دور هم نشستیم اما انگار قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد. مگر می شود عالی ترین مقام فرهنگ کشور صحبت از رونق موسیقی کند در حالیکه موسیقی پاپ از رمق افتاده، شورای شعر و ترانه اینچنین سخت گیری های خویش را افزایش داده است. خسته شدیم از بس ترانه و شعر فرستادیم، وعده شنیدیم اما جز رد شدن همه کارها پاسخی نشنیدیم. صحبت من با آقایان اینست که کدام شاخص ها رو گفتید و نشنیدیم، کدام نشست را شورای ترانه و شعر گذاشت و تعامل نکردیم. اخیراً مسئول محترمی در حوزه موسیقی فرمودند موسیقی بودجه نمی خواهد چون درآمدزاست. مگر پتروشیمی، فولاد و مواردی از این دست درآمدزا نیستند!؟ آیا زیرساخت های فرهنگی شامل آموزش تا سالن و تجهیزات احتیاج به سرمایه گذاری ندارند؟ اصلاً کدام سالن جدید موسیقی جدیداً ساخته شده است؟ از کدام اقتصاد در این عرصه حرف زد و دقیقا اینجاست که باید اظهار داشت: «متاسفانه باید گفت صدای دهل از دور خوش است.»
وی اضافه کرد: ای کاش آماری از اقتصاد ورشکسته صنعت موسیقی و ناچیز بودن آن داده می شد تا خیلی ها متوجه می شدند که تمامی صنعت موسیقی به اندازه سرمایه و اقتصاد حتی یک شرکت درجه دهم فولاد و نفت در ایران نیست. اصلاً مگر می شود جریان زاینده تولید آثار جدید را قطع کرد، باریکه آنرا خشکاند و صحبت از رونق موسیقی کرد؟ و ای کاش نام موسیقی پاپ، موسیقی مردمی نبود و این گونه زمین گیر نمی شد. ای کاش آقای وزیر برای یک مرتبه هم شده صحبت های مسئول محترم موسیقی زیرمجموعه خویش را به دقت می شنید و می خواند که ببیند آیا کلام ایشان در عمل تحقق یافته است یا خیر؟ گویی کم کم باید از این صنعت رخت بست و رفت، به صنعتی که شاید از صدر تا ذیل مدیرانش در حمایت همراه و همنوا با یارانشان باشند و به قول شاعر: این بانگ ها از پیش و پس، بانگ رحیل است و جرس.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و یک توضیح در رابطه با اختلاف نظرها
محمد اله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرده است: در چهار ماه ابتدایی سالجاری به سبب تغییر سامانه دفتر موسیقی از سامانه قدیم به سامانه جدید، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد: مطمئن باشید شوراهای کارشناسی در همه ادارات، هم وظیفه اجرای قوانین و نظارت را بر عهده داشته و هم کمک به صاحبان و خالقان آثار برای انتشار آثارشان و بهره مندی علاقمندان از آنها را مد نظر قرار داده است فرآیند کارها با سرعت کمتری پیش رفت، گرچه متوقف نشد. سامانه جدید قابلیت های بیشتری دارد و مخاطبان را از آمد و شدهای حضوری بی نیاز خواهد نمود. این سامانه چند مرحله دارد و در فاز نهایی خدماتش گسترده تر خواهد بود. طراحی، راه اندازی و پشتیبانی از این سامانه توسط مرکز رسانه های دیجیتال وزارت خانه صورت می پذیرد. از دهه سوم تیرماه تا هم اکنون مجدد امور ذی نفعان به صورت سامانه ای انجام شده است و تا حد زیادی به سرعت امور کمک نموده است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آنچه باعث انتقاد بعضی از تهیه کنندگان و فعالان حوزه موسیقی در حوزه صدور مجوز محتوایی تک آهنگ ها شده است، اظهار نمود: شورای شعر، ترانه و کلام و هم شورای موسیقی درحال انجام کارشناسی تمام وقت هستند به جهت اینکه آثار هنرمندان در زمان کمتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد. در مواردی هم که اختلاف نظری بین رای کارشناسی شورا و صاحب اثر وجود داشته باشد، جلسات گفتگو و تبیین و اقناع برگزار می گردد که راهگشا است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: مطمئن باشید شوراهای کارشناسی در همه ادارات، هم وظیفه اجرای قوانین و نظارت را بر عهده داشته و هم کمک به صاحبان و خالقان آثار برای انتشار آثارشان و بهره مندی علاقمندان از آنها را مد نظر قرار داده است. ضمن این که باوجود مسائل سامانه ای ابتدای سال، در چهار ماه ابتدایی سال با همت تهیه کنندگان و همکاری دفتر موسیقی، بیشترین تعداد اجرای صحنه ای موسیقی در سالهای اخیر در تهران برگزار شده است.

به هر ترتیب روایت نحوه صدور مجوز برای تک آهنگ ها که به لحاظ کمی دربرگیرنده کاهش محسوسی است، می تواند در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد. شرایطی که باآنکه در این گزاره رسانه ای فقط بخش های محدودی از آن مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته اما بهتر است با عنایت به نزدیکی فصل جدید کنسرت ها اقدام عاجل تری هم برای سهولت در صدور مجوزها و البته کاهش سخت گیری ها در حوزه صدور مجوز برای ترانه و هم برنامه ریزی مناسب تر و دقیقی تری برای ارتقا سطح کیفی کنسرت ها و آثار محتوایی عرضه شده بخصوص در حوزه موسیقی پاپ صورت پذیرد که در این بین هم مخاطبان با محتوای جدیدی از خوانندگان مورد علاقه خود روبه رو شوند و هم تهیه کنندگان حوزه موسیقی دغدغه کمتری برای بازگشت سرمایه هایشان پیرامون حوزه موسیقی بخصوص موسیقی سرگرم کننده در قالب قوانین موجود باشند.
فضایی که اساسا رعایت قوانین در رابطه با حوزه نظارت و ممیزی و تعامل دو طرفه میان کارشناسان این حوزه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد با تهیه کنندگان و خوانندگان و ترانه سرایان می تواند یکی از ارکان مهم بازگشت آرامش باشد.

1401/06/30
23:00:11
0.0 / 5
54
تگهای خبر: آموزش , آینده , بودجه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
Almor
almor.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ال مور محفوظ است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس