، تاب آوری شهری و اولویت های پیش رو،

تهران تاب آوری كافی ندارد، مترو، امن ترین مكان در هنگام حوادث

تهران تاب آوری كافی ندارد، مترو، امن ترین مكان در هنگام حوادث ال مور: رئیس شورای شهر از ضرورت افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر بروز حوادث و سوانح اطلاع داد.


محسن هاشمی در گفت وگو با ایسنا، درباره میزان تاب آوری كلانشهر تهران و آمادگی مقابله با حوادث در این شهر با اشاره به اینكه به طور كلی می توان گفت شهر تهران در مقایسه با كلان شهرهای مدرن جهان در برابر حوادث طبیعی و سوانح تاب آوری كافی ندارد، اظهار داشت: بافت فرسوده ای كه در مناطق مركزی و جنوبی شهر وسعت بیشتری دارد، شاخص تاب آوری شهر را كاهش داده است.

وی با اشاره به اینكه شبكه های آب، گاز، برق و فاضلاب هم در بخشی از شهر مقاومت لازم را در برابر سوانح وحوادث ندارند، اضافه كرد: به نظر می رسد در این شرایط با عنایت به وقوع زمین لرزه های نسبتا خفیف در سال قبل و افزایش خطر بروز زلزله، بایست مرتبط با بهبود شاخص تاب آوری تهران اقدامات جدی صورت پذیرد.

اولویت های تهران در تاب آوری

لزوم پیش بینی رفتار گسل ها
هاشمی در مورد اولویت های تهران برای تاب آوری اظهار داشت: بهسازی شبكه های نیرو رسانی اعم از پل ها و راه ها، تامین زیرساخت های امدادی ومدیریت بحران در كنار تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده از اقداماتی است كه باید همزمان با بهبود سیستم اخطار وشناسایی گسل ها و پیش بینی رفتار آنها پیگیری شود.
وی اضافه كرد: برپایه مطالعات صورت گرفته، پل ها ومعابری كه تاب آوری كافی نداشته اند، شناسایی و مقاوم سازی آنها در دست اجرا می باشد، به طور كلی ما نمی توانیم پروژه ها و اماكن را به تاب آور و غیرتاب آور تقسیم نماییم و بی توجه باشیم، بلكه باید تاب آوری آنها را بهبود ببخشیم.


مدیریت واحد بحران در انتظار نظر رئیس جمهور و رئیس مجلس


وی با انتقاد از تعدد مدیریت در شهر تهران به خصوص زمان بحران اظهار داشت: طبیعتا مساله فقدان مدیریت یكپارچه شهری، در حوزه، مدیریت بحران هم بروز پیدا می كند چراكه تعدد دستگاه های تصمیم گیرنده سرعت و كارآیی عملكرد كه مهمترین عامل در هنگام وقوع بحران است را می كاهد، بنابراین با اتكا به روابط خوب مدیریت شهری، دولت و مجلس، ما این مورد را به اطلاع رئیس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی رسانده و پیگیری خواهیم كرد و منتظر تصمیمات سران قوا و مدیران ارشد كشور در این رابطه هستیم.
وی در پاسخ به این سوال كه به چه میزان زیرساختهای شهری تهران، تاب تحمل حوادث مختلف را دارد؟ اضافه كرد: دقت داشته باشید كه بخشی از زیرساخت های شهر كه در دهه اخیر بوجود آمده اند طبیعتا از فن آوری بالاتری برخوردارند؛ اما در بخش های زیرساخت ها به خصوص در حوزه نیرو رسانی فرسوده می باشند و در سوانح صدمه پذیری بالایی دارند.

هاشمی در مورد اینكه خطوط مترو، از نظر ایمنی به چه میزان تاب آور است با اشاره به اینكه اصولا فرض بر این است كه زلزله روی سطح زمین عمل می كند و سازه های زیرزمینی مترو هنگام زلزله امن تلقی می شوند، اظهار داشت: در برابر تهدیدات نظامی هم مترو امنیت بهتری نسبت به سایر ابنیه شهری دارد، اما در هنگام سیل و حریق ها ممكن است در مترو بدلیل عدم تكمیل تجهیزات خطوط مشكلاتی بوجود آید.

مترو، امن ترین مكان در هنگام سوانح طبیعی وغیرطبیعی

رئیس شورای شهر تهران در مورد میزان ایمنی خطوط جدید كه با عجله تولید شده اند اظهار نمود: دقت داشته باشید كه خطوط جدید با عجله ساخته نشده اند، بخشهایی از آن در دوره مسئولیت بنده در مترو، یعنی پیش از سال 1390 شروع شد و برپایه پروتكل های خاص و جهانی تولید شده اما آنچه كه مورد انتقاد قرار گرفت، افتتاح زود هنگام وقبل از تكمیل خطوط شش و هفت مترو بود كه كارشناسان اعتقاد داشتند كه بخشی هایی از خط مانند هواكش ها، مراكز نیرو و تجهیزات تكمیل نشده است و بر همین مبنا بهره برداری از این خطوط متوقف گردید و در حال تكمیل است، اگر خطوط مترو برپایه استاندارد و برنامه اولیه تكمیل و تجهیز شود یكی از امن ترین اماكن هنگام سوانح طبیعی وغیرطبیعی خواهد بود.

هاشمی در پاسخ به این سوال كه چرا تابحال خطوط مترو برای بحران آماده نشده است اظهار داشت: بطور قطع باید با شتاب بیشتری این كار را انجام بدهیم اما دقت داشته باشید كه پروژه مترو تكمیل نشده و باوجود آنكه در انتها سال قبل بخشی از اعتبارات مترو تخصیص داده شد، اما هم مبلغ تخصیص داده شده كافی و پاسخگوی بدهی ها ونیازها نبود و هم مدیریت خوبی در پرداخت آن صورت نگرفت تا این تزریق مالی به شتاب گرفتن روند تكمیل پروژه ها منجر شود و باید روند تامین منابع و تجهیزات مترو با سرعت بیشتری دنبال شود.



1397/03/26
11:16:52
5.0 / 5
4401
تگهای خبر: تولید , ساخت , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست
نظر شما در مورد این مطلب ال مور
نام:
ایمیل:
نظر شما:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
Almor
almor.ir - حقوق سایت ال مور محفوظ و متعلق به مالک ال مور است

ال مور

فشن و کالاهای لوکس